۰ نفر

رونمایی از «پرسمان تردد»؛

سامانه ای برای پایان بخشیدن به سردرگمی ایرانیان خارج از کشور

۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ۹:۵۷
کد خبر: 625083
سامانه ای برای پایان بخشیدن به سردرگمی ایرانیان خارج از کشور

پس از وعده وزیر امور خارجه مبنی بر ایجاد سامانه‌ای با هدف تسهیل تردد ایرانیان خارج از کشور، حالا معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه خبر از استقبال خوب ایرانیان خارج از کشور از این سامانه داده است.

اقتصادآنلاین - عاطفه حسینی؛ علی‌رغم اینکه مهاجرت شهروندان از ایران حدودا سابقه‌‌ای چهل ساله دارد و به دوران پیش از انقلاب بازمی‌گردد، اما موج عظیم و گسترده مهاجرت دانشگاهیان و نخبگان در سال‌های گذشته زنگ خطر را در کشور به صدا درآورده است.

بنابراین علاوه بر تلاش‌های صورت گرفته برای جلوگیری از مهاجرت رو به رشد شهروندان به خارج از کشور، در سال‌های گذشته یکی از مهمترین اهداف مسئولان بازگرداندن نخبگان از سایر کشورها به ایران بوده است. در همین رابطه پاییز سال گذشته وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران‌هراسی در بین ایرانیان خارج از کشور یک معضل است، گفت که بحث ایرانیان دوتابعیتی موضوعی است که یکبار برای همیشه باید حل شود و این موضوعی است که باید در سطح قانون‌گذاری در مجلس مورد پیگیری قرار گیرد.

امیرعبداللهیان همچنین وعده داد که قرار است سامانه‌ای راه بیفتد که اعلام کند شما هیچ مشکلی برای ورود و بازگشت از ایران ندارید و اگر مشکلی برای ایرانیان خارج از کشور پیش آمد، وزارت خارجه مسئول است.

حالا معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در گفتگویی اظهار کرده است در کمتر از دو ماه از ایجاد سامانه پرسمان تردد، ایرانیان مقیم خارج از کشور استقبال خوبی از این خدمت جدید به عمل آوردند به گونه‌ای که بیش از ۳۳۰۰ درخواست تا پایان اسفند ماه در این سامانه ثبت گردیده است.

به گفته غریب‌آبادی بدنبال اعلام سیاست حمایتی کشور درخصوص تسهیل تردد ایرانیان خارج از کشور و همچنین مصوبه شورایعالی ایرانیان خارج از کشور در اواخر سال گذشته در این خصوص، پرسمان تردد به عنوان خدمتی جدید در سامانه میخک وزارت امور خارجه پیش بینی گردید. این سامانه به هموطنان مقیم خارج از کشور کمک می‌کند تا در صورت وجود هرگونه تردید، سوالات خود درخصوص ورود و خروج از کشور را طرح و برای سفر خود، بدون دغدغه، برنامه ریزی کنند.

سامانه پرسمان تردد همچنین برای هموطنانی که دارای سوابق ممنوع الخروجی از بابت ثبتی، مالیاتی و حقوقی باشند، اطلاع رسانی لازم را به عمل آورده و همچنین راهنمایی لازم در رفع آن موانع را ارائه می‌کند.

از سوی دیگر در سال‌های گذشته مسئولان همواره تلاش کرده‌اند تا با وضع قوانینی مانند تدوین آیین‌نامه‌هایی در سازمان ملی نخبگان و همچنین معاونت علمی و فرهنگی ریاست جمهوری برای روند پرشتاب و افزایشی مهاجرت نخبگان به خارج از کشور دست‌اندازهایی ایجاد کنند. 

برای مثال آیین‌نامه احراز استعدادهای برتر و نخبگی به منظور تحقق بخشیدن به تأکید مقام معظم رهبری بر «استفاده صحیح و مناسب از ظرفیت‌های علمی نخبگان در راستای توسعه همه‌جانبه کشور» و در اجرای ماده ۴ اساسنامه بنیاد ملی نخبگان درباره تعریف نخبه و احراز استعدادهای برتر و نخبگی افراد تصویب شده است.

خردادماه سال گذشته نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی قانون ۹ ماده‌ای راهکارها و نحوه حمایت از نخبگان و اموری که می‌تواند به نوعی از نخبگان کشور صیانت و پاسداری کرده و به بازگشت نخبگان ایرانی در سطح جهان به کشور و نیز جذب نخبگان غیرایرانی از کشورهای همسایه و کشورهای مسلمان کمک کند، به تصویب رسید.