۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

نحوه طرح شکایت در دیوان عدالت اداری چگونه است؟

۲ فروردین ۱۴۰۱، ۱۷:۴۱
کد خبر: 622589
نحوه طرح شکایت در دیوان عدالت اداری چگونه است؟

در حال حاضر نحوه طرح شکایت در دیوان عدالت اداری به صورت الکترونیک و با ثبت نام در سامانه ساجد دیوان عدالت اداری انجام می‌شود.

اقتصادآنلاین - عاطفه حسینی؛ بر اساس اصل یکصد و هفتاد و سوم قانون اساسی به منظور رسیدگی به شکایت‌ها و اعتراضات شهروندان نسبت به اقدامات واحدهای دولتی، مأموران این واحدها و همچنین مصوبات واحدهای مذکور مرجعی به نام دیوان عدالت اداری تاسیس شده است که زیر نظر قوه قضاییه می‌باشد و حدود اختیارات و صلاحیت‌های دیوان عدالت اداری، نحوه شکایت افراد در این دیوان و همچنین نحوه رسیدگی و هزینه دادرسی دیوان به دعاوی توسط قانون مشخص می‌شود.

با استناد به اصل مذکور در قانون اساسی، قانونی تحت عنوان قانون دیوان عدالت اداری تصویب شده است که در این قانون صلاحیت‌ها و اختیارات دیوان به همراه آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مشخص شده است. بنابراین در پاسخ به این سوال که نحوه شکایت در دیوان عدالت اداری به چه صورت است باید به قانون دیوان مراجعه نمود.

بر اساس قانون دیوان، رسیدگی به شکایات و اعتراضات در شعب دیوان از طریق ارائه دادخواست است و رسیدگی به شکایات در هیات عمومی دیوان برای ابطال مصوبات مغایر قانون به موجب درخواست صورت می‌گیرد.

در حال حاضر نحوه طرح شکایت در دیوان عدالت اداری به صورت آنلاین و تماما الکترونیکی انجام می‌شود. به همین منظور سامانه‌ای تحت عنوان سامانه ساجد دیوان عدالت اداری به نشانی sajed.divan-edalat.ir ایجاد شده است که از طریق این سامانه اشخاص می‌توانند با پرداخت هزینه شکایات خود را در سایت دیوان ثبت کنند.

برای ثبت شکایت در دیوان عدالت اداری از طریق سامانه ساجد، نخست باید متقاضی در سامانه ثنا ثبت نام انجام داده و احراز هویت نموده باشد . پس از آن با استفاده از رمز عبور سامانه ثنا، فرایند ثبت نام در سامانه ساجد دیوان عدالت اداری انجام می‌شود.