۰ نفر

۵ محکوم به قصاص آزاد شدند

۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ۹:۵۰
کد خبر: 618133
۵ محکوم به قصاص آزاد شدند

چهار مرد و یک زن که در پرونده‌ های جداگانه مرتکب قتل شده و تا پای چوبه دار نیز رفته بودند، با تلاش کمپین آزادی زندانیان در آستانه عید عصر شنبه از زندان آزاد شدند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایران چهار مرد و یک زن که در پرونده‌ های جداگانه مرتکب قتل شده و تا پای چوبه دار نیز رفته بودند، با تلاش کمپین آزادی زندانیان در آستانه عید عصر شنبه از زندان آزاد شدند.

قتل در 18 سالگی

 نخستین زندانی پسر جوانی بود که در سال 80 و زمانی که فقط 18 سال داشت در حال عبور از خیابانی در جنوب تهران با پسری به نام شهاب درگیر شد و این درگیری منجر به قتل شهاب شد.

با اعلام این حادثه به پلیس، تیم جنایی وارد عمل شده و با دستگیری متهم، وی به اتهام قتل در دادگاه محاکمه و به قصاص محکوم شد. پسر 18 ساله چندین بار به حکم صادره اعتراض کرد تا اینکه مدتی قبل، دیوانعالی کشور طبق ماده 477 قانون مجازات اسلامی؛ اتهام وی را از قتل عمد به قتل شبه عمد تغییر داد و محکوم به پرداخت دیه شد. اما با اینکه سال‌ها از حبس وی گذشته بود و او توانایی پرداخت این پول را نداشت با ورود تیم صلح و سازش مستقر در دادسرای امور جنایی و کمک نیکوکاران این پول فراهم شد و پسر زندانی که حالا 38 سال سن دارد از زندان آزاد شد.

همسرکشی

دومین محکومی که روز شنبه گذشته از زندان رجایی شهر بدون دستبند و پابند قدم بیرون گذاشت و پس از 18 سال به زندگی برگشت، مردی به نام کیوان بود. او 29 آذر سال 82 همسرش را به قتل رسانده و با توجه به درخواست اولیای دم حکم قصاصش صادر شده بود.

روز حادثه کیوان به همراه فرزندش برای بازی راهی پارک شد و از فرزندش خواست که همان‌جا بازی کند تا او برای خرید برود اما زمانی که کیوان راهی خانه شد تا وسایل خریداری شده را بگذارد و به پارک برگردد با همسرش درگیر شده و اختلاف آنها بالا گرفت و در یک لحظه عصبانیت دست به چاقو شده و همسرش را به قتل رساند.

کیوان به خاطر جنایتی که مرتکب شده بود دوبار پای چوبه دار رفت اما هربار موفق شد از اولیای دم مهلت بگیرد و در نهایت نیز خانواده همسرش با دریافت دیه موافقت کرده و مرد زندانی با کمک نیکوکاران پس از 18 سال آزاد شد.

جنایت در گاراژ

سومین مردی که عصر شنبه گذشته از زندان رجایی شهر آزاد شد، کسی بود که 14 مهر سال 88 دست به جنایت زده بود. 12 سال قبل وقتی یک راننده تریلی به همراه برادر زنش راهی گاراژی در شهرک ولیعصر شد که متهم در آنجا کار می‌کرد با هم درگیر شدند و در این میان راننده تریلی به قتل رسید.

مرد زندانی دو بار تا پای چوبه دار رفت و هر بار با کمک واحد صلح و سازش دادسرای امور جنایی تهران موفق به گرفتن مهلت شد. در نهایت 12 سال بعد از این جنایت و با برگزاری چندین جلسه از سوی واحد صلح و سازش مستقر در دادسرای امور جنایی تهران، اولیای دم به شرط پرداخت دیه رضایت دادند. از آنجایی که وی توانایی پرداخت دیه را نداشت، کمپین آزادی زندانیان در آستانه عید، این مبلغ را جمع‌آوری کرده و مرد جوان نیز آزاد شد.

میانجیگری خونین

5 فروردین سال 91 بود که گزارش درگیری خونینی در نزدیکی یک گرمخانه به پلیس اعلام شد. به‌دنبال اعلام این خبر، مأموران کلانتری و اورژانس راهی محل شده و مرد 29 ساله به نام بهزاد را به بیمارستان منتقل کردند.

اما ساعاتی بعد بهزاد تسلیم مرگ شد و بدین ترتیب به دستور بازپرس جنایی تحقیقات برای شناسایی و دستگیری عامل قتل آغاز شد. در بررسی‌های صورت گرفته هویت متهم به نام اشکان شناسایی و مدتی بعد دستگیر شد.

اشکان در تحقیقات اولیه گفت: در حال عبور از خیابان بودم که متوجه درگیری دو مرد جوان شدم. بهزاد با دوستش بر سر پول دعوایشان شده بود. درگیری آنها بعد از مدتی بالا گرفت و آنها دست به یقه شدند، با دیدن این صحنه به سراغشان رفته و سعی کردم به دعوا پایان دهم.

اما در یک لحظه بهزاد با سر به‌ صورت من کوبید و من که خیلی عصبانی شده بودم با چاقویی که همراه داشتم ضربه‌ای به کتف بهزاد زدم و متواری شدم. من می‌خواستم به درگیری آنها پایان دهم که ناخواسته دست به جنایت زدم.

پرونده متهم 27 ساله پس از تکمیل تحقیقات به دادگاه کیفری ارسال و با توجه به درخواست اولیای دم، حکم قصاص او صادر شد. در حالی که اولیای دم خواهان قصاص بودند، با تلاش واحد صلح و سازش مستقر در دادسرای امور جنایی تهران اولیای دم به شرط دریافت دیه رضایت خود را پس از 9 سال اعلام کردند.

اما از آنجایی که محکوم توانایی پرداخت دیه نداشت، مبلغ دیه با کمک خیرین و تیم صلح و سازش مستقر در دادسرای امور جنایی تهران و یکی از بازیگران خانم سینما جمع‌آوری شد.

قتل شوهر با قندشکن

هفتم اردیبهشت سال 96 یک راننده تاکسی با پلیس تماس گرفت و گفت: ساعتی قبل زن جوانی را از خیابان ششم نیروی هوایی سوار ماشین کردم تا به حاشیه تهران ببرم اما به محض اینکه او از ماشین پیاده شد با صحنه وحشتناکی روبه رو شدم. زن جوان بسته مشکوکی را که پتو پیچ بود حمل می‌کرد، اما موقع پیاده شدن از ماشین جسد مثله شده یک مرد از داخل پتو بیرون افتاد.

با این تماس، مأموران راهی محل شده و زن 45 ساله را بازداشت کردند. زن میانسال در تحقیقات به قتل همسر سابقش اعتراف کرد و گفت: بعد از 22 سال زندگی به خاطر بدرفتاری‌های همسرم و اعتیادی که داشت از همسرم جدا شدم. دخترم با همسرم به نام پرویز زندگی می‌کرد و گاهی اوقات او را می‌دیدم. دخترم مدتی بود که اصرار به ازدواج دوباره من و پدرش داشت.

روز حادثه برای صحبت با همسر سابقم به خانه‌اش رفتم اما باهم بحثمان شد و من که به یاد خاطره‌های تلخ گذشته افتاده بودم کنترل اعصابم را از دست دادم و با قندشکن و چاقو او را به قتل رساندم.

با اعتراف زن میانسال، او برای بررسی سلامت روانی به پزشکی قانونی منتقل شد. در ابتدا کارشناسان پزشکی قانونی جنون او را تأیید کردند اما با اعتراض اولیای دم و تشکیل چندین کمیسیون پزشکی قانونی در نهایت کارشناسان اعلام کردند که زن میانسال سلامت روانی دارد و هنگام وقوع جرم مسئول رفتار خود بوده و افسردگی وی به خاطر حالات ناشی از وقوع قتل بوده است.

بدین ترتیب زن میانسال با توجه به درخواست اولیای دم به قصاص محکوم شد که با تلاش واحد صلح و سازش مستقر در دادسرای امور جنایی تهران او نیز موفق شد از اولیای دم رضایت بگیرد و با فراهم شدن دیه او نیز از زندان آزاد شد.

کمپین آزادی زندانیان در آستانه عید با تلاش تیم صلح و سازش مستقر در دادسرای امور جنایی پایتخت به سرپرستی محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران، جمعی از خیرین و یکی از بازیگران معروف خانم، موفق شدند زمینه آزادی این زندانیان محکوم به قصاص را فراهم کنند و با تهیه مبلغ دیه هر کدام از آنها، عصر شنبه گذشته، هر پنج محکوم از زندان آزاد شدند.

این در حالی است که 9 محکوم به قصاص دیگر که سال‌های زیادی است در زندان هستند با تلاش این تیم موفق شدند از اولیای دم به شرط دریافت دیه رضایت بگیرند.

چنانچه دیه این افراد نیز از سوی نیکوکاران فراهم شود آنها نیز پس از سال‌ها حبس می‌توانند قبل از سال نو، از زندان رهایی یابند.