۰ نفر

سامانه «تصمیم» راه حلی برای کاهش طلاق

۹ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۴۵
کد خبر: 616089
سامانه «تصمیم» راه حلی برای کاهش طلاق

در راستای وظایف قوه قضاییه به ‌منظورکاهش طلاق و افزایش میزان صلح و سازش در بین زوجین دارای اختلافات خانوادگی در معرض طلاق، مراکز مشاوره پیش از طلاق پیش‎بینی و شروع به فعالیت کردند که برای سهولت کار لازم بود از یک سامانه الکترونیکی مطمئن استفاده شود، از این رو سامانه‌ای به نام «تصمیم» مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دبیرخانه شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی و اطلاع رسانی، رئیس اداره پیشگیری از آسیب‌های خانواده معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم گفت: طلاق یکی از مهمترین آسیب‌های جامعه نوین ایران است که روزبه‌روز در حال افزایش است و چنانچه مقابله‌ای با آن صورت نگیرد در آینده خسارات جبران‌ناپذیری را به جامعه وارد خواهد کرد.

سیده‌ زینب جلالی درباره اهمیت آسیب طلاق بیان کرد: طلاق به عنوان یکی از آسیبهای اولویتی مدنظر مقام معظم رهبری نیازمند انجام اقدامات فوق‌العاده علاوه بر وظایف سازمانی و عمومی هر دستگاه و نهاد است.

جلالی ادامه داد: براساس قانون حمایت خانواده برای طلاق‌های توافقی مراجعه به مشاور الزامی است.  ارجاع فیزیکی متقاضیان طلاق به مراکز مشاوره خانواده با مشکلاتی همراه است از جمله تشکیل صفوف برای دریافت نوبت، سردرگمی مراجعان، طولانی شدن نوبت‌های جلسات مشاوره، معطل شدن بیش از حد مراجعان و ... را می‌توان اشاره کرد.

وی افزود: به منظور کاهش مشکلات پیش‌آمده در راستای اجرای این قانون، سامانه اینترنتی تصمیم (سایت زمان) با مشارکت سازمان بهزیستی کشور راه‌اندازی شد. این سامانه اکنون امکان ارزیابی و نظارت بر اقدامات صورت گرفته، مدیریت پرونده‌ها و نحوه ارجاع و پاسخگویی به دعاوی طلاق با درخواست‌های توافقی، به درخواست زوج و زوجه را دارد.

جلالی عنوان کرد: سالانه در حدود 165هزار پرونده از انواع دعاوی خانواده در سامانه مدیریت پرونده‌های قضایی ثبت می‌شود که با این حجم ورودی پرونده اگر بخواهد با روش سنتی کنترل شود با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد. از این رو اجرای برنامه بروزرسانی سامانه تصمیم با استفاده از ماژول‌های سایر دعاوی خانواده، در دستور کار قرار گرفت تا بتوان خدمت‌رسانی به مردم را به صورت مکانیزه و سیستماتیک انجام داد تا از مشکلات ایجاد شده کاست.

رئیس اداره پیشگیری از آسیب‌های خانواده اهداف ایجاد این سامانه را برشمرد و گفت: ایجاد امکان احصا و طبقه‌بندی علل تشخیصی طلاق،  تحقق امکان ارجاع طلاق‌های مرتبط با علل ضعف ارتباطی به دوره‌های مهر از طریق طراحی و پیاده‌سازی ماژول طبقه‌بندی، تحقق امکان ارجاع متقاضیان طلاق دارای فرزند زیر 8 سال به مراکز ملاقات فرزندان از طریق طراحی و پیاده‌سازی فرآیند در سامانه، ارتقای سطح دسترسی عوامل مدیریتی و قضایی به سامانه به منظور اتخاذ تصمیم و صدور آرا و دستورات قضایی مناسب، ارتقای قابلیت‌های مدیریتی و تصمیم‌سازی در سامانه و ایجاد سهولت در دسترسی به سامانه از طریق تولید و به اشتراک‌گذاری نسخه موبایلی سامانه از اعداف عینی این سامانه است.

منبع: دبیرخانه شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی و اطلاع رسانی