۰ نفر

ایست بورس طولانی شد؛

پیش بینی بورس دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ / شاخص کل نفتی می شود؟

۶ آذر ۱۴۰۱، ۱۶:۵۸
کد خبر: 684286
پیش بینی بورس  دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ / شاخص کل نفتی می شود؟

معاملات بورس درروز یکشنبه روند کم رمق خود را ادامه داد؛ شاخص کل همچنان بدون نوسان قابل توجهی در جا می زند و ارزش معاملات خرد نیز نسبت به میانه‌های آبان ماه با کاهش همراه شده است. در این شرایط برخی تحلیلگران بر این باورند که این روند معاملاتی باعث جمع شدن فنر شاخص کل شده است و بازار دوباره به صعود خود ادامه می دهد. ولی در نقطه مقابل گروه دیگری نیز بیان می کنند، با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی ایران و همچنین چارت شاخص کل، باید جانب احتیاط را رعایت کرد.

به گزارش سرویس بورس اقتصادآنلاین؛ همانگونه که به نظر می رسید معاملات روز یکشنبه با فشار فروش همراه بود. هر چند که این فشار فروش چندان قوی نبود اما همچنان بی روندی بورس را تشدید کرد. با این وجود نگاهی به معاملات روز یکشنبه نشان می‌دهد که شاخص کل در یک ساعت پایانی معاملات کمی گارد صعودی به خود گرفت و حتی در ۱۵ دقیقه پایانی نیز شاهد افزایش محسوس تقاضا بودیم و قیمت آخرین بسیاری از نمادهای مهم بازار از جمله گروه خودرویی و پالایشی توانست به بالاتر از قیمت پایانی برسد.

ولی ارزش معاملات خرد همچنان چنگی به دل نمی زند و بر روی مرز ۳هزار میلیارد تومان باقی مانده است؛ هرچند که این رقم نسبت به اوج رکود بورس در پایان تابستان و اوایل پاییز امیدوارکننده است اما نگاهی به روند معاملات بازار سهام نشان می‌دهد که شرط کافی برای رشد بورس، رسیدن این عدد به حدود ۴هزار میلیارد تومان است.

فنر شاخص جمع شده است؟

پس از آنکه در دو هفته میانی آبان،‌ بورس یکی از درخشان‌ترین هفته های دو سال اخیر خود را تجربه کرد، این سومین هفته ای است که شاخص کل عملا درجا می زند. برخی از تحلیلگران معتقدند که روند معاملات این چند هفته باعث جمع شدن فنر شاخص کل شده است و می توان انتظار داشت که دوباره شاخص کل و کلیت بورس به روند صعودی بازگردد.

هر چند که این سناریو را می توان محتمل دانست اما نگاهی به چارت شاخص کل در تایم فریم هفتگی سناریو دیگری را نیز در ذهن تداعی می کند. هر چند که با صعودی شدن میانگین متحرک ۲۵ و ۵۰ دوره‌ای، شاید تشدید روند نزولی بازار کمی دورتر شده است اما همچنان میانگین متحرک ۲۵ دوره ای پایین تر از میانگین ۵۰ دوره ای قرار دارد و این موضوع به معنای این است که همچنان در تایم فریم هفتگی، پایان روند نزولی بازار تایید نشده است.

بنابراین هر چند تجربه روند صعودی از احتمال نسبتا خوبی برخوردار است اما باید همچنان جانب احتیاط را رعایت کرد. به ویژه که در فضای اقتصادی و سیاسی ایران هر لحظه ممکن است روند کلی با انتشار یک خبر تغییر کند.

پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۸ آذر

به طور کلی طی دو هفته گذشته فلزی‌ها، پالایشی‌ها و خودرویی ها روند کلی معاملات را تعیین کرده اند. با توجه به اینکه در معاملات پایانی بازار روز یکشنبه در این گروه ها شاهد افزایش تقاضا بودیم، افزایش تقاضا در نیمه اول بازار  فردا سناریو محتمل تری است. با این وجود انتشار اخباری مبنی بر معافیت تحریم نفتی ونزوئلا و احتمال کاهش قیمت نفت با بازگشایی بازارهای جهانی می‌تواند گروه پالایشی را با فشار فروش همراه کند. به طور کلی بازار فردا احتمالا همانند بازار روز یکشنبه خواهد بود ولی شاهد افزایش نسبی تقاضا دور از انتظار نیست. البته باید به واکنش بازار و قیمت نفت به اخبار منتشر شده نیز توجه کرد. جاییکه در صورت کاهش محسوس قیمت نفت، احتمالا پالایشی ها دوباره با فشار فروش همراه شوند.