۰ نفر

رویای سبز برای شاخص هم وزن؛

پیش بینی بورس ۹ آبان ۱۴۰۱ / بزرگ زیبا است!

۸ آبان ۱۴۰۱، ۱۶:۵۵
کد خبر: 677519
پیش بینی بورس ۹ آبان ۱۴۰۱ / بزرگ زیبا است!

شاخص کل برای دومین روز پیاپی مثبت بود ولی شاخص هم وزن همچنان به نزول خود ادامه می‌دهد.نگاهی به آمارهای معاملات نمادهای اثرگذار نیز نشان می‌دهد، تحرک حقوقی‌ها در این نمادها افزایش پیدا کرده است. این روند یعنی رشد شاخص کل و کاهش شاخص هم وزن یادآور خاطرات خوشی برای فعالان بازار سهام نیست. آیا دوباره به روزهای شاخص مثبت ولی بازار سهام منفی بازگشته ایم؟

به گزارش سرویس بورس اقتصادآنلاین؛ در معاملات روز یکشنبه شاخص کل برای دومین روز متوالی توانست سبزرنگ باقی بماند و ۱۰ هزار واحد افزایش پیدا کند. همانند روز شنبه، فلزی‌ها و پالایشی‌ها نقش پررنگی بر افزایش شاخص کل داشتند. به نظر می‌رسد که از ابتدای هفته شاهد افزایش حمایت‌ها در نمادهای بزرگ هستیم. این موضوع را می‌توان در جریان پول حقیقی نیز مشاهده کرد.

شپنا با ۳۵ میلیارد تومان و فولاد با ۲۵ میلیارد تومان خروج پول حقیقی، رکوردداران بازار سهام روز یکشنبه بودند؛ اعدادی که به نوعی می‌توان آن‌ را با توجه به شرایط این روزهای بورس، حمایت قوی از این نمادها و نقش پر رنگ حقوقی‌ها تفسیر کرد. به طور کلی محصولات شیمیایی ۷۳، فلزات اساسی با ۷۱ و خودرو و ساخت قطعات با ۵۸ میلیارد تومان بیش‌ترین خروج پول حقیقی و یا به بیان دیگر، بیش‌ترین تحرک حقوقی‌ها را ثبت کردند؛ گروه‌هایی که نقش پر رنگی در سبز پوشی بازار داشتند.

بازی بزرگان بورس

تغییرات شاخص کل و شاخص هم وزن نیز نشان می‌دهد که استراتژی این روزها برای سبزکردن بورس حمایت از نمادهای بزرگ است. شاخص کل هرچند همانند روز شنبه سبز به کار خود پایان داد اما دو تفاوت مهم داشت؛ اولاً در معاملات روز یکشنبه شاخص کل در تمام ساعت بازار روند صعودی داشت. این در حالی است که روز شنبه، شاخص کل پس از یک ساعت ابتدایی معاملات روند نزولی به خود گرفته بود. ثانیاً در نیم ساعت پایانی بازار روز یکشنبه،‌ شیب افزایش شاخص کل بیش‌تر شد. این دو نکته در کنار این موضوع که در بسیاری از نمادهای اثرگذار قیمت آخرین معامله بالاتر از قیمت پایانی بسته شده است، محتمل‌ترین سناریو برای بازار فردا را ادامه روند صعودی شاخص کل حداقل در نیمه اول معاملات است.

پیش بینی بورس شاخص کل

شاخص هم وزن در معاملات روز یکشنبه بر خلاف شاخص کل و همانند روز شنبه روند نزولی در پیش گرفت و با کاهش حدود یک هزار و ۹۰۰ واحدی تا سطح ۳۵۶ هزار واحدی عقب نشینی کرد. مسیر متفاوت شاخص هم وزن تاییدی بر استراتژی حمایت از بزرگان بازار است. با این وجود روند شاخص هم وزن در معاملات روز یکشنبه این امیدواری را ایجاد کرده است که شاید در بازار روز دوشنبه،‌ شاخص هم وزن هم سبز رنگ شود. نگاهی به روند تغییرات ساعتی شاخص هم وزن نشان می‌دهد که با گذشته زمان، شیب کاهش شاخص هم وزن کاهش یافته است و در یک ساعت پایانی معاملات، شاخص هم وزن روند صعودی به خود گرفته است.

پیش بینی بورس شاخص هم وزن

شرط بازگشت بازار سهام

ارزش معاملات خرد روز یکشنبه حدود ۲هزار و ۳۲۰ میلیارد تومان بود که هر چند نسبت به دو روز گذشته کاهش یافته بود اما باید توجه داشت که در دو روز معاملاتی گذشته، افزایش ارزش معاملات خرد همراه با تشدید خروج پول حقیقی بود؛ به بیان دیگر بخشی از افزایش ارزش معاملات خرد ناشی از افزایش عرضه های حقیقی‌ها در قیمت‌هایی پایین بود. همانگونه که اشاره خواهد شد، خروج پول حقیقی در روز یکشنبه نسبت به دو روز معاملاتی گذشته کاهش یافته بود. با این وجود باید توجه داشت که بدون بهبود در ارزش معاملات خرد، نباید انتظار داشت که روند صعودی شاخص کل در دو روز گذشته ادامه دار باشد و شرط بازگشت بازار سهام، بازگشت نقدینگی به این بازار است.

پیش بینی بورس ارزش معاملات خرد

در جریان معاملات روز یکشنبه حقیقی‌های بازار حدود ۵۰۰ میلیارد تومان معادل ۲۱ درصد ارزش معاملات خرد از بازار خارج کردند که هر چند رقم بالایی محسوب می‌شود اما از یکسو این موضوع را با توجه به روند بازار می‌توان به عنوان تحرک حقوقی‌ها تفسیر کرد و از سوی دیگر،‌نسبت به دو روز معاملاتی گذشته کاهش یافته است. روز چهارشنبه هفته گذشته و روز شنبه به ترتیب معادل ۲۶ و ۳۷ درصد ارزش معاملات خرد،‌ خروج پول حقیقی ثبت شده‌بود.

پیش بینی بورس پول حقیقی

پیش بینی بورس روز دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱

با توجه به معاملات دو روز گذشته به نظر می‌رسد که استراتژی مسئولان برای خروج بازار سهام از روند نزولی چند ماه گذشته حمایت از نمادهای بزرگ و شاخص ساز است که با توجه به اصلاح قابل توجه چند هفته گذشته، این حمایت منجر به افزایش تقاضا و بازگشت خریداران به بورس و شکل گیری روند صعودی در کلیت بازار شود. در حقیقت به نظر می رسد که این باور میان مسئولان وجود دارد که رشد شاخص کل به افزایش شاخص هم وزن منجر خواهد شد. نگاهی به روند معاملات روز یکشنبه به ویژه در یک ساعت پایانی نیز نشان می‌دهد که این ایده تا حدودی در حال برآورده شدن است. اما باید توجه داشت که تجربه حمایت‌های گذشته نشان می‌دهد بدون تغییر در عوامل بنیادین بازار، چنین رفتارهایی تنها به یک نوسان مثبت منتهی شده و بازار سهام در نهایت روند اصلی خود را طی کرده است. به هر حال به نظر می رسد که با توجه به شرایط کنونی، فعلاً دور دور بزرگان بازار سهام است و «بزرگ زیبا است!»