۰ نفر

در گفتگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

پیش بینی بورس / بورس جذاب‌ترین بازار مالی کشور در شرایط فعلی است

۶ آبان ۱۴۰۱، ۱۷:۰۲
کد خبر: 677002
پیش بینی بورس / بورس جذاب‌ترین بازار مالی کشور در شرایط فعلی است

در حالی که بسیاری از کارشناسان معتقدند که بورس در کف قیمتی خود قرار دارد و نسبت قیمت به سود بازار سهام به کم‌تر از میانگین بلندمدت خود رسیده و عملاً به کم‌ترین میزان از سال ۱۳۹۴ کاهش یافته است اما بورس همچنان به روند نزولی خود ادامه می‌دهد. به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص هم وزن بدترین عملکرد هفتگی خود را در هفته اول آبان ماه به جا گذاشتند. دلیل ریزش ادامه دار بورس چیست و در این شرایط استراتژی مناسب کدام است؟

به گزارش سرویس بورس اقتصادآنلاین؛  بازار سهام آبان ماه را ناامیدکننده آغاز کرد تا جاییکه شاهد بدترین عملکرد هفتگی بورس در سال ۱۴۰۱ بودیم. شاخص کل با افت بیش از ۶۹هزار واحدی معادل ۵.۲۸ درصد و شاخص هم وزن هم با کاهش بیش از ۱۷هزار واحدی معادل ۴.۵۵ درصد، بدترین عملکرد هفتگی خود در سال ۱۴۰۱ را به جا گذاشتند. میانگین ارزش معاملات خرد روزانه در هفته اول آبان با افزایش حدود ۲۹ درصدی نسبت به هفته گذشته به ۲هزار و ۲۸۳ میلیارد رسید. با این وجود این افزایش ارزش معاملات همراه با ثبت سومین موج خروج پول حقیقی بزرگ از بازار سهام شد. در حالی که نسبت قیمت به سود بازار سهام به پایین‌تر از میانگین بلندمدت خود رسیده است، دلیل ادامه ریزش بورس  چیست و آیا می‌توان به بازگشت بازار سهام امید داشت. اقتصادآنلاین در گفتگو با محمدرضا قاسمی،‌کارشناس بازار سهام به بررسی شرایط بورس پرداخته است.

قامسمی ابتدا گفت؛ هفته اول آبان ماه در بازار سرمایه شاهد افت بیش از ۵٪ شاخص کل بودیم که مجموع زیاندهی بازار از ابتدای خرداد ماه امسال را به بیش از ۲۲٪ (سود یکساله اوراق درآمد ثابت) رسانده است. این در شرایطی است که نرخ دلار در بازار آزاد ۲۰۰۰ تومان و در سامانه نیمایی بیش از ۷۰۰ تومان رشد داشتند.

اما دلیل اصلی ریزش بورس در این مدت چیست؟

قاسمی معتقد است که بازارهای موازی از سکه و ارز تا مسکن و خودرو، به فرار سرمایه های خرد از بازار سرمایه منجر شده است. کاهش ۷۰ هزار واحدی شاخص کل در یک هفته، بیشتر از فقدان تقاضا تحت فشار قرار گرفته تا افزایش عرضه ها، زیرا ارزش معاملات به مرز کمتر از ۲ همت نزدیک شده و عرضه کنندگان سهام مجبور به پیشنهاد قیمت‌های کمتری هستند تا بتوانند به خریداران رو به کاهش، سهام خود را بفروشند. افزایش نسبت خروج نقدینگی خرد به کل ارزش معاملات خرد بازار سهام نشان از همین معضل دارد.

قاسمی ادامه داد؛ با نگاهی بلندمدت تر، می‌بینیم که در یکسال گذشته بازدهی بازارهای مسکن، سکه و خودرو به ترتیب ۷۰٪ ، ۳۰٪ و ۲۰٪ بوده است ولی بازار سرمایه با شاخص سازی توسط سهام بزرگ بازار، باز هم با کاهش ۷٪ روبرو شده است و بسیاری از سهام کوچک بازار ریزش های بیش از ۳۰٪ را هم تجربه کردند.

این کارشناس بازار سرمایه نرخ سود بدون ریسک را یکی دیگر از عوامل موثر بر شرایط کنونی بورس می‌داند و با بیان اینکه نرخ سود بدون ریسک از دیگر رقبای بازار سرمایه است، گفت؛ در یک ماه اخیر شاهد رشد ۱٪ بازدهی اوراق اخزا از ۲۲.۵٪ به بیش از ۲۳.۵٪ هستیم و در این شرایط بازار حتی با تورم ۴۰٪ هم جذابیت بیشتری از سهام دارند.

شرایط بازارهای جهانی نیز عامل دیگری است که قاسمی از آن یاد می‎کند؛ سیگنال های منفی بازار جهانی در بخش فلزات اساسی و محصولات پتروشیمی که در گزارش های ضعیف فصل تابستان این صنایع هم مشهود بود، دلیل دیگری برای ریزش بورس بوده که در کنار آن، ریسک هزینه تراشی بودجه برای صنایع فلزی و شیمیایی (مالیات خام فروشی و افزایش نرخ سوخت و خوراک گاز)، صرف ریسک مد نظر خریداران را بیشتر کرده است.

قاسمی معتقد است که حتی در شرایط کنونی قیمت‎های فعلی سهام هم با همه ریسک ها و هزینه تراشی‌ها، واقعا برای خرید بلندمدتی جذاب هستند و تنها نیاز به صبوری و خرید سهام کم ریسک (غیردلاری و غیر بودجه ای) داریم. نسبت P/E بازار به کمتر از ۶ رسیده و آینده نگری این عدد با فرض تورم ۴۰٪ تا یک سال آینده کمتر از ۵ است و به نظر جذابترین بازار مالی کشور در شرایط فعلی است. هرچند با نزدیک بودن زمان ارسال پیش نویس بودجه، انتظار برای آخرین ترکش ها به بازار سرمایه، سرمایه‌ها را در اوراق درآمد ثابت و صندوق های تضمین اصل سرمایه نگه داشته است.