۰ نفر

مدیرعامل فرابورس: نمادهای متوقف شده به سادگی بازگشایی نمی شوند

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲۳:۴۶
کد خبر: 634358
مدیرعامل فرابورس: نمادهای متوقف شده به سادگی بازگشایی نمی شوند

مدیر عامل فرابورس گفت:گشایش نمادهای متوقف شده فرابورس کار آسانی نخواهد بود و در رابطه با زیان سهام سهامداران ظرفیت حقوقی وجود ندارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، میثم فدایی در ارتباط زنده  اینستاگرامی در رابطه با شرایط نمادهای متوقف شده در فرابورس نکاتی را مطرح کرد.

سوال:در رابطه با نماد‌های تعلق شده چه توضیحی وجود دارد؟

فدایی: دو دسته تعلق نماد وجود دارد. اکثر توقف ها به دلیل شرایط ناشران است. سه شرکت پتروشیمی به سبب اختلافی که در افزایش سرمایه وجود داشت ۲ سال متوقف بودند.

توقف نماد، شفافیت و نقدشوندگی را کاهش می‌دهد در معاونت ناشران خواهشی شد که توقف نماد که به سبب ناشران است کاهش پیدا کند.

در رابطه با این سه نماد پتروشیمی گچساران تمرکز بر رفع مشکل بود در این زمینه اقداماتی انجام شد. در خصوص این سه نماد از پتروشیمی شکایت قضایی وجود دارد که برای آن مدل جدید طراحی شد. گام اول الزام بازگردان برای این نماد‌ها بود، موضوع بعد فرم ریسک بود که سهامدار با آگاهی تصمیم گیرد و فرآیند بعدی تامل با دستگاه قضا است.

احتمالا در رابطه با این سه نماد تا آخر هفته شفاف سازی صورت خواهد گرفت اما گشایش نماد کار آسانی نیست.

سوال:چرا اصلا باید چنین نماد‌های در فرابورس پذیرش شوند؟

 فدایی:در دنیا دو بازار در این حوزه وجود دارد یکی بورس و دیگری خارج از بورس است فلسفه فرابورس همان قسمت خارج بورس بوده است.شرکت‌های که در بورس پذیرش می‌شوند شرایط خاص دارند با آن‌ها سخت گیرانه‌تر برخورد می‌شود. در بازار پایه این شرایط وجود ندارد شرکت‌ها تنها درج می‌شوند و پذیرش وجود ندارد.

سوال:نماد بانک دی در چه وضعیتی قرار دارد؟

فدایی:در رابطه با بانک دی بحث زیان ده بودن آن مطرح است این نماد شرایط پذیرش را از دست داد در این شرایط هئیت پذیرش می‌تواند به بانک (شرکت) یک فرصت دهد به بانک دی این فرصت تا آخر سال ۱۴۰۰ داده شد، اما هنوز اقدامی انجام نداده است. مسئولان بانک در حال بررسی هستند و سازمان بورس هم در این زمینه تصمیماتی خواهد گرفت.

سوال:در رابطه با نماد بانک آینده توضیح دهید.

فدایی:در این نماد بحث برگزاری مجامع مطرح است قول داده شده مجامع آن این هفته برگزار شود در کل این نماد قابلیت گشایش دارد.

سوال:زیان سهامداران در زمینه این توقف‌ها چگونه جبران خواهد شد؟

 فدایی:خیلی ظرفیت حقوقی در این زمینه وجود ندارد.

سوال:نماد باران اکنون چه شرایطی دارد؟

فدایی:این نماد هم متوقف است پذیره نویسی آن انجام شده، اما مشکل حق تقدم دارد.

سوال:نماد وآینده چه خواهد شد؟

فدایی:در خصوص ایران مال یک شفافیت سازی در کدال انجام شد. بحث دیگر در خصوص مشکلات سهامداران است در مجموع به یک راه حل رسیده ایم که قابل حل است. اگر شفاف سازی داخل بانک انجام شود قابلیت گشایش نماد وجود دارد، اما در کوتاه مدت نخواهد بود.

سوال: در خصوص بازگشایی پرسپولیس و استقلال توضیح دهید.

فدایی: باشگاه استقلال ثبت افزایش سرمایه را انجام داده، اما باشگاه پرسپولیس در فرایند ثبت است و اگر امکان آن وجود داشته باشد در تلاش هستیم که گشایش نماد‌ها هم در یک روز باشد. استقلال در حال رجیستری سپرده‌گذاری است، اما پرسپولیس هنوز ثبت را انجام نداده است. قطعا پیگیر گشایش این نماد‌ها هستیم.