۰ نفر

رییس سازمان خصوصی‌سازی؛

برای هر یک از سرخابی ها دو بلوک سهام واگذار می‌ شود

۱۹ فروردین ۱۴۰۱، ۱۴:۴۷
کد خبر: 626262
برای هر یک از سرخابی ها دو بلوک سهام واگذار می‌ شود

رییس سازمان خصوصی‌سازی در مورد واگذاری سهام بلوکی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گفت: برای هر باشگاه احتمالا دو بلوک سهام واگذار می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، حسین قربانزاده در مورد آخرین وضعیت واگذاری حق تقدم‌های سهام استقلال و پرسپولیس موسوم به سرخابی‌ها برای افزایش سرمایه، گفت: برای هر یک از این دو باشگاه واگذاری ۱۰ درصد از سهام این شرکت‌ها از طریق سلب حق تقدم و صرف سهام در فرابورس به پایان رسید که از این طریق مبلغ ۳۵۰ میلیارد  تومان منابع برای باشگاه پرسپولیس و ۳۵۹ میلیارد تومان برای باشگاه استقلال از محل پذیره‌نویسی و سلب حق تقدم به دست آمد.

وی افزود: البته ۳۰ روز مهلت وجود داشت که به سقف ۱۰ درصد سهام ثبتی دو باشگاه رسیدیم، پذیره‌نویسی در ۲۸ اسفندماه سال قبل به پایان رسید. برای عرضه باقی‌مانده سهام دو باشگاه سرخابی‌ها نیز اطلاعیه‌ای داده‌ایم که عرضه سهام به صورت بلوکی خواهد بود.

رییس سازمان خصوصی‌سازی عنوان کرد: کسانی که پیشنهاد عرضه سهام دارند و شرکت‌هایی که خریدار بلوک سهامدار هستند، می‌توانند به سازمان خصوصی‌سازی مراجعه کنند و ظرف یکی دو ماه آینده پیشنهادها بررسی می‌شود و بعد از سنجش اهلیت خریداران، چون این شرکت‌ها بورسی شده‌اند، مزایده بلوکی از طریق بورس انجام خواهد شد و قرار است تا پایان شهریور سال جاری حجم سهام دولت در هر یک از این دو باشگاه زیر ۵۰ درصد شود.

قربان‌زاده گفت: برای عرضه بلوکی سهام قاعدتاً باید اهلیت و صلاحیت خریداران را بسنجیم، زیرا این مسئله بسیار مهم است و شخصیت‌های حقوقی که صلاحیت آنها توسط کارگروه پایش اهلیت در سازمان خصوصی‌سازی بررسی می‌شود و بعد از آن مزایده بلوک سهام انجام خواهد شد.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود برای هر یک از باشگاه‌ها یک یا دو بلوک ۱۷ تا ۲۰ درصدی به صورت مزایده و از طریق بورس عرضه شود. 

رییس سازمان خصوصی‌سازی همچنین گفت: مسئله‌ای که در مورد نحوه مصرف منابع جمع‌آوری شده از فرابورس در پذیره‌نویسی سهام دو باشگاه انجام شده است، همچنین زمان گشایش نماد معاملاتی این دو باشگاه، باید اعلام کنم که اولاً مصارف این پول‌ها براساس طرح توجیهی افزایش سرمایه که در مجمع دو باشگاه تصویب شده و سازمان حسابرسی تأیید کرده و همچنین سازمان خصوصی‌سازی بر نحوه مصارف منابع نظارت خواهد داشت، انجام خواهد شد. 

قربان‌زاده همچنین گفت: برای گشایش نماد معاملاتی دو باشگاه چون برای اولین‌بار از محل صرف سهام با سلب حق تقدم انجام شده است، گشایش نماد معاملاتی پس از طی مراحل اداری ثبت افزایش سرمایه همچنین تأییدیه بانکی و تأیید سازمان بورس و همچنین تأیید اداره ثبت شرکت‌ها مبنی بر افزایش سرمایه دو باشگاه و نیز تأیید حسابرسی‌های داخلی انجام خواهد شد که در نماد دو باشگاه بعد از این مراحل گشایش خواهد یافت. 

وی تأکید کرد: زمان قطعی برای گشایش نماد سرخابی‌ها نمی‌توان گفت اما معمولاً بین دو هفته تا یک ماه طول می‌کشد و در این مدت پول‌ها در حساب دو باشگاه مسدود می‌شود تا مراحل روند افزایش سرمایه تأیید و ثبت شود بعد از آن اجازه برداشت منابع و صرف آن در طرح‌های توجیهی که قبلاً به تصویب مجمع رسیده و همچنین با نظارت سازمان خصوصی‌سازی و حسابرسی انجام خواهد شد.

طرح خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بعد از ۲۰ سال از مطرح شدن، در زمستان سال گذشته از طریق بازار پایه فرابورس به مرحله عمل رسید.