۰ نفر

نگاه کارشناس بازار سرمایه؛

چرا پیش بینی رشد بورس در ۱۴۰۰ محقق نشد؟

۶ فروردین ۱۴۰۱، ۱۱:۱۰
کد خبر: 623319
چرا پیش بینی رشد بورس در ۱۴۰۰ محقق نشد؟

کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: پس از ارایه این ١٠ بند تنها موضوعی که تا چند روز در بازار سرمایه امید ایجاد کرد این بود که دولت قصد دارد به بازار سرمایه توجه کنند. که اتفاقا از نگاه من به عنوان فعال و کارشناس این حوزه، اینکه پس از چند روز از ارایه بودجه، بندهایی برای حمایت از بازار سرمایه برای الحاق به بودجه مطرح شود، سیگنال خوبی نیست چراکه نشان دهنده وجود سیاست‌های پراکنده در این حوزه است

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، سعید اسلامی ؛  درباره علت عدم حرکت شاخص براساس پیش‌بینی فعالان، کارشناسان و مسئولان بازار سرمایه در سال گذشته اظهار داشت: موضوع این است که در سالی که پشت سر گذاشتیم، انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و از سوی دیگر اتفاق مهم مذاکرات برای احیای برجام بوده که در این باره به طور مرتب اخباری منتشر می‌شد که اجازه ندادند آن انتظاری که از بازار سرمایه وجود داشت به وقوع بپیوندد. 

وی با اشاره به سایر عامل موثر بر عدم صعود شاخص طبق انتظارات اعلام شده، گفت: عامل موثر این بود که دولت پس از استقرار به سیاست‌های اعلام شده عمل نکرد و ذهنیت مثبت‌تری نسبت به تیم اقتصادی که قبل از استقرار دولت، احتمال انتخاب آنها مطرح بود، وجود داشت. اما پس از انتخاب تیم اقتصادی دولت، شاهد آن بودیم که در گیر و دار رقابت برای کسب کرسی هیات دولت ظاهرا تیمی که به ذهن اهالی بازار نزدیک و اندیشه‌های آنها نزدیک به توسعه بازار بودند کنار گذاشته شدند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد : اتفاقا رویکردهای بعدی دولت هم بنا بر حمایت از بازار سرمایه نبود و عمده حمایت‌ها از جنس شعار بودند.

اسلامی افزود: اما در دوره‌ای که بودجه سال ١۴٠١ بسته شد بازار دچار آتش شد و همین کانالی که اواخر سال گذشته حفظ شد ناشی از امیدهای موجود برای بهبود اقتصاد کلان بوده‌ است وگرنه احتمال ریزش بیشتر شاخص وجود داشت .

وی ادامه داد: از این رو اگر بنیان‌های پیش‌بینی تغییر کرده به دلیل این بوده که با چنین چالش‌های مواجه بوده و لزوما ممکن است که پیش بینی‌ها از آنچه که در بازار رخ می‌دهد به وقوع نپیوندد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه دولت در مدت زمان استقرار خود نشان داد که تمرکز زیادی بر روی مذاکرات داشته و درباره بورس شعار درمانی انجام داده، گفت: یکی از اقدامات دولت سیزدهم برای اینکه نشان دهد به بازار سرمایه توجه دارد، الحاق ١٠ بند حمایتی از بورس به بودجه امسال بود اما باید توجه داشت که اجرای برخی از بندها اساسا امکان پذیر نیست و برخی از این بندها هم اساس به بازار سرمایه کمک کننده نیستند. همچنین برخی از بندها هم مشخص نیست که  امکان اجرای آنها وجود دارد و تا به امروز هم شاهد اجرای هیچ یک از بندهای مطرح شده نبودیم.

اسلامی تاکید کرد : پس از ارایه این ١٠ بند تنها موضوعی که تا چند روز در بازار سرمایه امید ایجاد کرد این بود که دولت قصد دارد به بازار سرمایه توجه کنند. که اتفاقا از نگاه من به عنوان فعال و کارشناس این حوزه، اینکه پس از چند روز از ارایه بودجه، چند بند برای حمایت از بازار سرمایه برای الحاق به بودجه مطرح شود، سیگنال خوبی نیست چراکه نشان دهنده وجود سیاست‌های پراکنده در این حوزه است که بعد از آن هم زمزمه‌هایی از وجود اختلافاتی بین مسئولان اقتصادی در باره سیاست‌های مطرح شده در حوزه بازار سرمایه شنیده شد .