۰ نفر

پیش بینی بورس شنبه ۲۱ اسفند؛

سیگنال سبز بازار جهانی به بورس/ بازار دوباره اوج گرفت

۱۸ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۰۰
کد خبر: 618958
سیگنال سبز بازار جهانی به بورس/ بازار دوباره اوج گرفت

طبق تحلیل کارشناسان، به‌نظر می ‌رسد اگر روند کلی بازار همینطور با نشاط دنبال شود، در هفته‌ های آینده شاهد رونق بیشتر معاملات خواهیم بود. انتظار می ‌رود افزایش قیمت فلزات جهانی و نفت به زودی این افزایش قیمت را به محصولات پتروشیمی تسری داده و موجب رونق در صنایع تولید کننده کامودیتی محور شوند.

اقتصادآنلاین هانا پاکمند؛ به زعم اغلب کارشناسان در صورت پایداری بورس در روند کنونی انتظار می‌رود صنایع روند رو به رشدی داشته باشند. اما اگر تغییری در وضعیت بازار حاصل شود، معاملات نیز تغییر روند خواهند داد.

مسعود میرزا باقری، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، روند شاخص کل را بررسی کرد و گفت: بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت روند رو به رشد و مثبتی رو طی کرد و چرخش جریان نقدی به طور متناوب در گروه‌های بزرگ بازار همچون پالایشی‌ها، خودروسازی‌ها، بانکی‌ها و پتروشیمی‌ها باعث افزایش حجم معاملات و همینطور افزایش قیمت سهام شد.

مسعود میرزا باقری

وی افزود: در مجموع به نظر می‌رسد که بازار تحت تاثیر دو عامل احتمال بازگشت آمریکا به برجام و افزایش قیمت کامودیتی‌ها بوده و به آن عکس العمل نشان داده است. به‌طوری که در هفته‌های گذشته شاهد حجم معاملات حدود سه هزار میلیارد تومانی در روز بودیم اما این هفته حجم معاملات خرد بیش از چهار هزار میلیارد تومان بود که نشان دهنده بازگشت رونق نسبی به بازار سهام است

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در انتهای هفته و روز پایانی هیجان به‌وضوح در بازار قابل مشاهده بود. به‌طوری که در ساعات پایانی ورود پول به نمادهای پالایشی و خودرویی باعث افزایش حجم معاملات شد. طبیعتا در روزهای آخر هفته اگر شاهد اتفاقات سیاسی باشیم امکان تغییر در بازار سرمایه نیز وجود دارد.

وی بیان کرد: اما در حال حاضر بازگشت باقری به وین می‌تواند نشانه‌ای جدی از عزم ایران برای پایان بخشیدن به تحریم‌ها باشد و در طرف مقابل به‌نظر کارشکنی روس‌ها کمی کار را سخت کرده است. اما به‌ طور کلی به نظر می‌رسد امکان رسیدن به توافق از امکان نرسیدن به توافق بسیار بیشتر است.

میرزا باقری در پایان خاطر نشان کرد: در بسیاری از شرکت‌های کوچک با گزارشات خوب مواجه هستیم که به علت شناوری کم و نقد شونده نبودن بورس، سهام آنها چندان اقبالی نشان نداده است. به‌نظر می‌رسد اگر روند کلی بازار همینطور با نشاط دنبال شود، در هفته‌های آینده شاهد رونق بیشتر معاملات خواهیم بود.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود با توجه به اینکه قیمت‌های فلزات جهانی و نفت در اوج‌های تاریخی خود هستند، به زودی این افزایش قیمت را به محصولات پتروشیمی تسری داده و موجب رونق در صنایع تولید کننده کامودیتی محور شوند.