۰ نفر

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار پاسخ داد؛

مشمولان سهام عدالت جاماندگان چه‌ کسانی هستند؟

۳ مهر ۱۴۰۰، ۱۳:۰۴
کد خبر: 565524
مشمولان سهام عدالت جاماندگان چه‌ کسانی هستند؟

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سهام برخی از شرکت‌های کوچک‌تر به صورت منطقه‌ای تخصیص پیدا کرده و سعی شده ترکیب یکنواختی باشد و در مرحله اول ارزش خالص دارایی‌ها حساب شده است که همه ارزش یکسانی داشتند و به همین دلیل هم توزیع سبد سهام عدالت به طور شانسی نبوده و کاملا به صورت مساوی تقسیم شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، محمدعلی دهقان دهنوی درباره آخرین تصمیمات برای سهام عدالت جاماندگان اظهار داشت: بحث تعیین تکلیف سهام عدالت جاماندگان در حال حاضر موضوع مجلس و دولت است و در سطح حاکمیتی باید درباره جاماندگان سهام عدالت تصمیم‌گیری شود و موضوع سازمان بورس نیست.

وی در پاسخ به این سوال که چه کسانی مشمول سهام عدالت جاماندگان می‌شوند، ادامه داد: زمانی که سهام عدالت توزیع شد، عده‌ای حواله‌های اولیه را دریافت کردند اما در نهایت به آنها سهامی نرسید و از سوی دیگر وقتی شرایط امروز را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که عده‌ای همان شرایط دریافت سهام عدالت در ان مقطع زمانی گذشته را دارند و ممکن است با تخصیص دوباره سهام عدالت مشمول شوند اما در نهایت دولت درباره مشمولان و به طور کلی بحث جاماندگان سهام عدالت تصمیم می‌گیرد.  

رییس سازمان بورس افزود: در این مرحله سازمان بورس دخالتی ندارد و تصمیم‌گیری در سطح حاکمیتی است و در سطح حاکمیتی تصمیم گرفته می‌شود که سهام عدالت جدید به چه شکلی  و به چه کسانی تخصیص داده شود. پس از تصمیم‌گیری‌های نهایی و تخصیص سهام عدالت، بحث جاماندگان می‌تواند موضوع سازمان بورس باشد و به عنوان مجری عمل کند.  

دهقان‌ دهنوی در پاسخ به این سوال که سهام جاماندگان از چه محلی تامین خواهد شد، اظهار داشت: دولت سهام‌دار شرکت‌های بسیار زیادی است و با درصدهای مختلفی در سهام این شرکت‌ها حضور دارد. در برخی از شرکت‌های بورسی شده درصدهای بالاتری سهام دارد و شرکت‌هایی هم که هنوز وارد بورس نشده‌اند صددرصد آنها متعلق به دولت است.  

وی گفت: دولت می‌تواند درباره دارایی‌های خود تصمیم بگیرد، این سهام متعلق به دولت است و می‌تواند درباره اینکه به چه ترتیبی از آن استفاده کند، تصمیم بگیرد اما هنوز جزییات آن مشخص نیست.  

رییس سازمان بورس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه گفته می‌شود، توزیع سبد سهام عدالت در 10 سال گذشته عادلانه نبوده‌ است، تاکید کرد:‌ در آن مرحله‌ای که سهام عدالت توزیع شده مشخص نبوده که سهام کدام یک از این شرکت‌ها نصیب چه کسی می‌شود. البته شرکت‌های بزرگ که سهام کافی داشتند به همه سهامداران تخصیص پیدا کرده‌اند.

وی تاکید کرد:‌ از سوی دیگر سهام برخی از شرکت‌های کوچک‌تر به صورت منطقه‌ای تخصیص پیدا کرده و سعی شده ترکیب یکنواختی باشد و در مرحله اول ارزش خالص دارایی‌ها حساب شده است که همه ارزش یکسانی داشتند و به همین دلیل هم توزیع سبد سهام عدالت به طور شانسی نبوده و کاملا به صورت مساوی تقسیم شدند.