۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

کدام نمادها بیشترین بازدهی را از ریزش شدید کسب کردند؟

۲۰ مرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۴۱
کد خبر: 552811
کدام نمادها بیشترین بازدهی را از ریزش شدید کسب کردند؟

بازار سرمایه در سال ۹۹، یکی از عجیب‌ترین سال‌های خودش را تجربه نمود. در این گزارش بیشترین نمادهایی که با کاهش طی این یکسال مواجه شدند بررسی می‌شود.

اقتصادآنلاین- هانا پاکمند؛ از ۱۹ مرداد ماه ۱۳۹۹، بازار سرمایه ریزشی شدید را آغاز کرد که فعالان بازار از این اتفاق غافلگیر شدند. طی هفته‌های میانی و هفته‌های آخر مرداد ماه اکثر نمادها به صف‌فروش نشستند و با تقاضای بالای فروش همراه شدند.

به طوریکه ورق به یک‌باره برگشت و سهامداران در فروش سهام خود به رقابت ‌پرداختند، غافل از اینکه گرفتار صف‌های فروش سنگین شده‌‌اند. این ریزش‌های دلهره‌آور و تداوم صف‌های فروش کام اکثر سهامداران خصوصا سهامدران تازه وارد را تلخ نمود و طبق آمار سخت‌ترین روزهایی که برای یک بازار سرمایه می‌توانست رخ دهد، اتفاق افتاد.

در گزارشی که ارائه می شود، با مقایسه بازدهی یکساله شرکت‌ها از ۱۹ مرداد ماه ۹۹ تا به امروز، نمادهایی که بیشترین سود را نصیب سهامداران خود کرده‌اند، مرور می‌شوند.

سهام شرکت کف با نماد (شکف) با ثبت بازدهی حدود ۲۷۰درصدی، در صدر بازدهی‌ها قرار گرفت. این نماد که در ۱۹ مرداد ۲۷,۴۲۷ریال بود، با رشد ۲۷۰درصدی به قیمت ۹۷,۴۰۲ریال رسیده است. شکف علی رغم روند غالب بازار در سال گذشته رشد خوبی داشت اما در سه ماهه گذشته با زیان همراه شده و طی روزهای متوالی سرخ‌پوش مانده است.

پس از آن شرکت تهیه توزیع غذای دنا آفرین فدک (گدنا) پربازده‌ترین نماد بورسی لقب گرفت. این نماد در ۲۸مرداد در محدوده قیمتی ۵,۸۰۰ریال تا ۶,۰۰۰ریال عرضه شد و از تاریخ ۲۹مرداد مورد معامله قرار گرفت. از اواسط بهمن ماه روزهای سرخ گدنا نیز آغاز شد تا تیر ماه سال جاری یکدست سرخ‌پوش ماند. اما مجددا ورق برگشت و این نماد با تعدیل معاملات خود، به روزهای سبز خود بازگشت. 

شیر پاستوریزه پگاه گیلان (غگیلا) نیز در جایگاه سوم این جدول قرار گرفت. این نماد فرابورسی از تاریخ دوم اردیبهشت ماه سال ۹۹، مورد معامله قرار گرفت و  تا ۲۹اردیبهشت سال جاری یکدست سبزپوش ماند و حتی یک روز هم  با زیان همراه نشد. غگیلا پس از گذراندن روزهای سرخ خود در خرداد ماه و تیر ماه سال جاری، از اواسط تیر ماه مجددا به مدار صعودی خود بازگشت و کام سهامداران خود را شیرین کرد.

شرکت معدنی دماوند (کدما) نیز با ثبت بازدهی ۲۳۴درصدی، در رده چهارم قرار گرفت. کدما که در ۱۹ مرداد ۸۳,۳۷۰ریال بود، با رشد ۲۳۴درصدی به قیمت ۲۵۴,۴۷۰ریال رسیده است. این نماد نیز از تاریخ ۱۹مرداد تا ۲۲دی ماه سال گذشته، یکدست سبزپوش ماند.

طی این مدت معاملات کدما به دلایل مختلفی چون تغییرات بیش از حد قیمتی، برگزاری مجمع، بررسی بیشتر معاملات و افشای اطلاعات، برای چندین مرحله متوقف شد. در نهایت کدما از ۲۳دی ماه سال ۹۹ در مدار نزولی قرار گرفت و تا پنجم خرداد ماه سال جاری سرخ‌پوش ماند. اما مجددا روند معاملات کدما تغییر کرد و در روزهای اخیر با سبزپوشی همراه شد.

در نهایت بیمه پاسارگاد (بپاس) جایگاه پنجم را از آن خود کرد. این نماد در ۱۹ مرداد سال ۹۹، قیمت ۸۰,۳۸۳ریال را ثبت کرد و پس از طی کردن روزهای سبز و قرمز فراوان، مجددا در مدار صعودی قرار گرفت. البته بپاس در تاریخ ۲۷ تیر ماه سال جاری، افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی خودر ا ثبت کرد. به همین دلیل و با درنظر گرفتن تعدیلات لازم، این نماد فرابورسی بازدهی حدود ۲۲۹درصدی طی یکسال اخیر داشته است.