۰ نفر

پس از بازنگری در قانون؛

هفتمین صندوق سرمایه ­گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر کالا مجوز گرفت

۴ مرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۵۹
کد خبر: 548358
هفتمین صندوق سرمایه ­گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر کالا مجوز گرفت

مجوز فعالیت هفتمین صندوق سرمایه­‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر کالا با شرایط اعلامی جدید و کسب حداقل سرمایه لازم در پذیره نویسی، صادر شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا، رییس اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس با بیان این خبر، گفت: شرایط مربوط به صدور موافقت اصولی برای تاسیس صندوق‌های سرمایه گذاری که در اوراق بهادار مبتنی بر کالا هستند و کالای انتخابی آنها سکه طلا است، مورد بازبینی قرار گرفته و طی ابلاغیه شماره ۱۲۰۲۰۱۸۱ در تاریخ ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ به ذی نفعان اعلام شد. از زمان اعلام شرایط جدید درخواست ­های متعددی ارسال و بر این اساس، مجوز فعالیت هفتمین صندوق سرمایه­ گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر کالا در چارچوب جدید اعلامی صادر شد.

رضا نوحی حفظ آباد با اشاره به ابلاغیه منتشر شده با موضوع تعیین چارچوب درخواست تاسیس صندوق های سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر گواهی سپرده کالایی گفت: مقررات اولیه تاسیس صندوق­ های سرمایه­ گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر کالا و نمونه اساسنامه و امیدنامه مربوط به آن، طی ابلاغیه شماره ۱۲۰۲۰۰۷۹ در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ جهت بهره برداری عمومی اعلام شده و مقررات حاضر تکمیل مقررات قبلی است. در حال حاضر صندوق­ های سرمایه­ گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر کالا مجاز به سرمایه ­گذاری در انواع گواهی های سپرده کالایی معرفی شده در امیدنامه صندوق­ های مذکور هستند.

او اضافه کرد: متعاقب شرایط مرتبط با نوسانات مربوط به گواهی سپرده سکه طلا و تقاضاهای متعددی که برای راه اندازی این گونه صندوق ­ها وجود داشت، سازمان شرایط تاسیس صندوق­‌های سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر گواهی سپرده کالایی سکه طلا را مورد بازبینی قرار داد و ارائه درخواست تاسیس صندوق های سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر گواهی سپرده کالایی سکه طلا با رعایت شرایط اعلامی امکان پذیر شد.

رضا نوحی حفظ آباد در خصوص شرایط  لازم برای تاسیس این نوع از صندوق ­ها گفت: نخست اینکه سرمایه ثبت و پرداخت شده مدیرپیشنهادی صندوق باید حداقل ۵۰۰ میلیارد ریال معادل ۵۰ میلیارد تومان بوده و در زمان ارائه درخواست موافقت اصولی تاسیس صندوق، دارایی سرمایه­ گذاران در صندوق های سهامی تحت مدیریت مدیر پیشنهادی باید به میزان حداقل۱۰۰۰ میلیارد ریال (معادل ۱۰۰ میلیارد تومان) باشد. در نظر داشته باشید سقف قابل صدور واحدهای صندوق‌های مذکور در زمان تاسیس به میزان حداکثر ۱۰۰۰ میلیارد ریال به ارزش اسمی خواهد بود.

او ادامه داد: به بیانی دیگر، در شرایطی که هر یک از نهادهای مالی دارای مجوز سبدگردانی معتبر با سرمایه ثبت و پرداخت شده حداقل ۵۰۰ میلیارد ریال، در زمان ارائه درخواست مدیریت صندوق سهامی با حداقل ارزش۱۰۰۰ میلیارد ریال را بر عهده داشته باشد، مجاز به ارائه درخواست موافقت اصولی برای تاسیس صندوق در اوراق بهادار مبتنی بر کالای سکه طلا خواهد بود. بدیهی است انتخاب سکه طلا ممنوعیتی برای صندوق در خصوص اضافه کردن سایر گواهی های سپرده کالایی به فهرست اوراق موضوع سرمایه گذاری ایجاد نخواهد کرد، اما در شرایطی که صندوقی درخواست اضافه شدن گواهی سپرده سکه طلا به فهرست اوراق موضوع سرمایه گذاری خود را ارائه کند، ضروری است مدیریت صندوق شرایط ذکر شده در ابلاغیه را داشته باشد.  

نوحی بیان کرد: با صدور مجوز فعالیت صندوق سرمایه­ گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر کالای کهربا، تعداد صندوق ­های سرمایه ­گذاری در اوراق بهادار در اوراق بهادار مبتنی بر گواهی سپرده کالایی به ۷ صندوق بالغ شد. از تعداد مذکور، ۵ صندوق مجاز به سرمایه گذاری در گواهی سپرده کالایی سکه طلا بوده و دو صندوق سرمایه ­گذاری دیگر در دیگر گواهی های سپرده کالایی سرمایه گذاری می کنند.

شایان ذکر است؛ این صندوق بعد از تاسیس و دریافت مجوز پذیره نویسی در تیرماه با توجه به اینکه حداقل سرمایه لازم برای این صندوق را دریافت کرده است، امروز موفق به دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار شد.  

او اظهار کرد: این صندوق ها، اقدام به خرید و فروش گواهی سپرده کالایی مورد معامله در بورس می­ کنند و  خرید و فروش و نگهداری فیزیکی کالا برای آنها موضوعیت ندارد. سازوکار کلی بدین گونه است که بورس کالا شرایط و استاندارهایی برای برخی از کالاها تعیین می­ کند و بر  اساس آن، کالاهای مذکور در انبارهایی با شرایط مورد تایید بورس کالا سپرده شده و در قبال قرارگرفتن این کالا ها در آن انبار، گواهی سپرده کالایی صادر می شود، این صندوق­ ها نیز در گواهی سپرده کالایی سرمایه­ گذاری می ­کنند.

نوحی افزود: با توجه به اینکه قیمت گواهی سپرده کالایی از قیمت کالای مذکو در بازار تبعیت می کند، بنابراین صندوق نیز با دارا بودن گواهی سپرده کالایی مربوطه، مشمول سود و زیان ناشی از سرمایه گذاری در گواهی سپرده کالایی می شود. در نظر داشته باشید مدیریت صندوق علاوه بر سرمایه گذاری در گواهی سپرده کالایی می تواند در اوراق مشتقه گواهی سپرده کالایی نیز سرمایه گذاری کند. براین اساس تخصص مدیریت برای سرمایه‌گذاری در این بخش، می تواند نقش موثری در بازدهی سرمایه گذاری در این صندوق ها ایجاد کند.