۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مقایسه صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله / هفته درخشان طلایی ها خلاف جهت صندوق های سهامی

۶ خرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۴۹
کد خبر: 531334
مقایسه صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله / هفته درخشان طلایی ها خلاف جهت صندوق های سهامی

صندوق‌های ETF «سهامی» با کاهش حدود ۴درصدی به طور متوسط و در سمت دیگر صندوق‌های مبتنی بر طلا با رشد بیش از ۷درصدی به طور متوسط هفته را به پایان بردند.

اقتصاد آنلاین امیر مهدی زاده؛ صندوق‌های معامله‌پذیر «سهامی» و «مختلط» در هفته‌ای که گذشت به طور متوسط ۳.۹درصد افت قیمت را تجربه کردند و خالص ارزش دارایی‌های آن‌ها ۳.۳درصد کاهش یافت، این در حالی بود که شاخص کل بورس نتوانست عملکردی بهتر از افت ۳.۹درصدی را به ثبت رساند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام

در حالی که همه صندوق‌ها با افت قیمت همراه شدند، صندوق فراز داریک (فراز) نسبت به قیمت هفته گذشته خود تغییر چندانی نداشت اما NAV این صندوق ۳.۵درصد کاهش یافت. در نتیجه این صندوق به حباب ۱۱درصدی رسید. این در حالی است که پیشاپیش این صندوق، پالایشی یکم (پالایش)  قرار دارد که با وجود تخلیه شدن بخشی از حباب خود کماکان ۱۴.۴درصد حباب مثبت دارد.

بیشترین سقوط قیمت صندوق‌های قابل معامله در این هفته به صندوق امین تدبیرگران فردا اختصاص داشت؛ صندوق «الماس» که قیمت آخر هفته قبل آن ۴.۷درصد بالاتر از NAV ابطال بود با افت ۸.۵درصدی قیمت مواجه شد و به حباب منفی دو درصدی بسنده کرد.

از سمت دیگر بدون درنظر گرفتن دارا یکم، صندوق گروه زعفران سحرخیز (سحرخیز) را می‌توان ارزان‌ترین صندوق در شروع هفته بعد نام برد زیرا قیمت نهایی ۱۷.۸درصد زیر قیمت تئوریک آن است.

صندوق‌های مبتنی بر سکه طلا

در طول هفته جاری صندوق‌های کالایی مبتنی بر سکه طلا به طور میانگین بازده ۷.۳درصدی برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آوردند، به موازات آن گواهی سپرده یک روزه سکه طلای بانک رفاه ۴.۷درصد رشد قیمت داشت و حدود یک درصد بالای قیمت سکه بازار آزاد به معاملات این هفته خود پایان داد.

صندوق ETF پشتوانه طلای زرافشان (زر) بیشترین بازدهی (۱۰.۱درصد) گروه صندوق‌های مبتنی بر طلا را به دست آورد، صندوق پشتوانه طلای مفید (عیار) نیز که حباب منفی یک درصدی داشت به حباب مثبت ۰.۲درصدی رسید.

4

بورس