۰ نفر

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تشریح کرد؛

چشم انداز مثبت بورس

۸ فروردین ۱۴۰۰، ۱۹:۲۰
کد خبر: 516329
چشم انداز مثبت بورس

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، با توجه به خارج شدن کشور از رکود و رونق تولید، سودهی بسیاری از شرکت‌های بورسی را در سال۱۴۰۰ پیش بینی کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، پرونده بورس تهران در سال ۱۳۹۹ با ثبت بازدهی ۱۵۵درصدی و عرضه اولیه ۲۶شرکت جدید در بورس و فرابورس ایران بسته شد. بر این اساس در  گفتگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر با حضور محمدعلی دهقان دهنوی – معاون وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، عملکرد بازار سرمایه در سال ۹۹ و چشم انداز آن درسال جدید بررسی شد.
دهقان دهنوی با اشاره صعود و نزول شدید بورس در سال ۹۹ گفت: سه دسته عوامل موثر در این زمینه، شامل "فضای اقتصاد کلان" که بر همه بازار‌ها مانند طلا نیز تاثرگذار است، "سیاست‌ گذاری های خارج از بازار سرمایه" مانند قیمت گذاری‌ها و سیاست‌های نادرست و دسته سوم "فضای داخلی بازار سرمایه" مانند شفافیت اطلاعات است که تنها نظارت و مدیریت دست سوم وظیفه سازمان بورس است. هرقدر این سه عامل کنترل و مدیریت شود، شاهد نوسان‌های کمتری در بازار سرمایه هستیم.
معاون وزیر اقتصاد اظهارنظر‌های سیاسی را یکی از عوامل مهم تاثیر گذار بر بازار سرمایه خواند و افزود: لازم است اظهار نظر‌های سیاسیون و نمایندگان مجلس از طریق مناسب خودش گفته شود و به جای رسانه‌ای کردن حساسیت‌های مد نظرشان، این نظرات را به مسئولان این بازار منتقل کنند. اظهارنظر‌های سیاسی موجب " بیش واکنشی" در بازار سرمایه می‌شود.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره آزاد شدن سهام عدالت گفت: نحوه آزاد سازی سهام عدالت با توجه به فشار‌های اقتصادی بر مردم و نیاز به فروش فوری آن ، تبعات منفی برای بازارسرمایه داشت که موجب توقف مسیر قبلی شد؛ بنابراین در حال طراحی راهکار‌هایی هستیم که این آزاد سازی تبعات منفی قبل را نداشته باشد.
دهقان دهنوی در ادامه از تلاش برای بازگشت اعتماد عمومی به بازار سرمایه، رفتار‌های مثبت و منفی حقوقی‌های بورس و حتی تخلفات برخی از حقیقی‌ها با سرمایه‌های هنگفت و راهبرد‌های افزایش نظارت با کمک نظارت‌های مردمی در این بازار گفت.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار چشم انداز بازار سرمایه را در بلند مدت مثبت ارزیابی کرد و با توجه به خارج شدن کشور از رکود و رونق تولید، سودهی بسیاری از شرکت‌ها را در سال ۱۴۰۰ پیش بینی کرد.