۰ نفر

چه خبر از سود سهام عدالت؟

۸ اسفند ۱۳۹۹، ۱۱:۱۳
کد خبر: 509127
چه خبر از سود سهام عدالت؟

با نزدیک شدن روزهای پایانی سال مشمولان سهام عدالت در انتظار سود سالیانه سهام خود هستند. تا کنون این سود در سه مرحله و به میزان ۱۲هزار و ۷۰۰میلیارد تومان پرداخت شده و سودی که امسال پرداخت خواهد شد مرحله چهارم و سود سال۱۳۹۸ است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، با وجود اینکه در آخرین ماه سال به سر میبریم و به روزهای پایانی سال ۱۳۹۹ نزدیک می شویم، هنوز هیچ مسئولی به طور شفاف درمورد زمان و میزان سود سال ۱۳۹۸ سهام عدالت اظهار نظر نکرده است. البته زمان واریز سود سهام عدالت سال ۱۳۹۸ بستگی به فعالیت شرکت‌ها دارد و به گفته مسئولان در صورت انجام اقدامات لازم از سوی شرکت‌های مربوطه، سود سهامداران تا پایان سال پرداخت می‌شود.

 به نظر می رسد واریز سود سالیانه سهام عدالت چند تفاوت مهم با سال‌های قبل دارد. نخست آنکه مشمولانی که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند، چنانچه اقدام به فروش بخشی از سهام خود کرده باشند، فقط سود بخشی از سهام را که نفروخته اند، دریافت خواهند کرد. برای مثال درصورتی که ۳۰ درصد سهام عدالت خود را فروخته اند، ۷۰ درصد از سود سال ۱۳۹۸ را دریافت  خواهند کرد.

تفاوت دیگر لزوم ثبت نام در سامانه سجام است. هر کدام از ۳۶ شرکت سرمایه‌گذاری استانی و ناشران بورسی که برای واریز سود مشمولان سهام عدالت، شرکت سپرده گذاری مرکزی را انتخاب کرده باشند این سود براساس شماره حساب اعلام شده در سجام واریز خواهد شد. چنانچه مشمول سهام عدالت بخواهد سود خود را به صورت متمرکز دریافت کند و خود به دنبال سود شرکت‌ها نرود تنها راه این اقدام، ثبت‌نام در سامانه سجام به نشانی www.sejam.ir  است.

البته به نظر می رسد این آخرین سالی است که همه مشمولانی که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده اند، با ارزش اولیه یکسان سهام عدالت خود، سود یکسان دریافت می کنند و از سال آینده که تکلیف اعضای هیات مدیره شرکت های سرمایه گذاری استانی و پروژه هایی که این شرکت ها در آن سرمایه گذاری خواهند کرد، مشخص شود، میزان سودی که مشمولان هر استان دریافت میکنند، با یکدیگر متفاوت  خواهد بود.

بر اساس این گزارش، تاکنون به مشمولان سهام عدالت سه دوره سود پرداخت شده است به این ترتیب که در سال ۱۳۹۵ به ازای یک میلیون تومان سهم ۱۵۰ هزار تومان، در سال ۱۳۹۶، ۱۷۵ هزار تومان و در سال ۱۳۹۷، ۲۰۵ هزار تومان پرداخت شد.