صندوق‌های ETF «سهامی» با رشد ۱.۶درصدی و صندوق‌های مبتنی بر طلا با افت ۶.۸درصدی به کار خود در هفته گذشته خاتمه دادند.

اقتصاد آنلاینامیر مهدی زاده، صندوق‌های معامله‌پذیر «سهامی» و «مختلط» در هفته‌ای که گذشت به طور متوسط ۱.۶درصد رشد قیمت را تجربه کردند و خالص ارزش دارایی‌های آن‌ها ۲.۴درصد افزایش یافت، این در حالی بود که شاخص کل بورس توانست رشد ۵.۴درصدی را به ثبت رساند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام

بیشترین بازدهی هفتگی مربوط به صندوق سرو سودمند مدبران (سرو) با ثبت ۳.۹درصد رشد قیمت بود و NAV این صندوق ۴.۸درصد افزایش یافت. بهترین عملکرد هفتگی مربوط به صندوق آوای معیار (آوا) بود به طوری که NAV آن ۵.۸درصد ارتقا یافت.

بیشترین سقوط قیمت صندوق‌های قابل معامله در این هفته به صندوق امین تدبیرگران فردا اختصاص داشت. صندوق «الماس» که قیمت آخر هفته قبل آن ۲.۵درصد بالاتر از NAV ابطال بود علی‌رغم رشد ۳.۲درصدی خالص ارزش روز دارایی‌هایش با افت ۳.۷درصدی قیمت مواجه شد و به حباب منفی ۴.۴درصدی رسید.

بدون درنظر گرفتن دارا یکم، صندوق «الماس» را می‌توان ارزان‌ترین صندوق در شروع هفته بعد نام برد زیرا قیمت نهایی ۴.۴درصد زیر قیمت تئوریک آن است. صندوق آسمان آرمانی سهام (آساس) نیز به عنوان گران‌ترین صندوق با انحراف ۱.۸درصدی قیمت به استقبال هفته بعد رفت.

صندوق‌های مبتنی بر سکه طلا

در طول هفته جاری صندوق‌های کالایی مبتنی بر سکه طلا به طور میانگین افت ۶.۸درصدی برای سرمایه‌گذاران خود به همراه داشتند. به موازات آن گواهی سپرده یک روزه سکه طلای بانک رفاه ۶.۵درصد کاهش قیمت داشت و ۲.۷درصد پایین‌تر از قیمت سکه بازار آزاد به معاملات این هفته خود پایان داد.

صندوق ETF پشتوانه طلای لوتوس (طلا) کمترین کاهش قیمت (۵.۵درصد) گروه صندوق‌های مبتنی بر طلا را به دست آورد. صندوق پشتوانه سکه طلای کیان (گوهر) نیز که حباب ۱.۵درصدی داشت همچنان بیشترین انحراف قیمت را در بین صندوق‌های قابل معامله را با حباب ۲.۲درصدی در اختیار دارد.

18