۰ نفر

وال استریت ژورنال بررسی کرد؛

واکنش بازارها به نفت ۱۱۵ دلاری

۱۲ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۲۲
کد خبر: 617106
واکنش بازارها به نفت ۱۱۵ دلاری

معاملات سهام ایالات متحده در حالی که قیمت نفت همچنان در حال افزایش بود، روند نزولی در پیش گرفت، چرا که سرمایه‌گذاران حمله روسیه به اوکراین و اینکه چگونه جهش قیمت کالاها احتمالاً بر تورم و سیاست پولی فدرال رزرو تأثیر می‌گذارد را زیر نظر داشته‌اند.

اقتصاد آنلاین – پرهام کریمی؛ به گزارش وال استریت ژورنال، معاملات آتی برای اس‌اندپی ۵۰۰ امروز پنجشنبه ۰.۱ درصد کاهش یافت و شاخص کل بازار روز چهارشنبه بالا رفت. قراردادها برای نزدک ۱۰۰ متمرکز بر فناوری ۰.۴ درصد کاهش یافت و معاملات آتی برای میانگین صنعتی داو جونز امروز پنجشنبه ۰.۲ درصد کاهش یافت.

قیمت نفت خام برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ به بیش از ۱۱۵ دلار در هر بشکه رسیده است زیرا پالایشگاه‌ها از خرید نفت روسیه خودداری کردند و عرضه جهانی انرژی را کاهش دادند. بهای معاملات آتی نفت برنت، معیار بین‌المللی، با ۳.۵ درصد افزایش به ۱۱۶.۹۳ دلار در هر بشکه رسید. سرمایه‌گذاران نگران هستند که افزایش طولانی مدت قیمت نفت می‌تواند مقدمه ترکیبی از کاهش رشد و تورم بالاتر باشد که به رکود تورمی معروف است.

تاثیر تورمی افزایش نفت و گاز طبیعی واضح است و تورم ماندگارتر خواهد شد. ادوارد پارک، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری بریتانیایی بروکس مک‌دونالد، گفت: نرخ‌های بهره توسط بانک‌های مرکزی که نگران تورم هستند، افزایش می‌یابد و این برای رشد اقتصادی پیش‌بینی شده چندان مساعد نخواهد بود. رکود تورمی نگرانی بزرگ سال ۲۰۲۳ است.

قیمت گاز طبیعی اروپا ۸ درصد افزایش یافت که این هفته به افزایش قیمت‌های تمام شده افزود. سرمایه‌گذاران نگران هستند که عرضه گاز طبیعی به اروپا در نتیجه جنگ مختل شود. به گفته تحلیل‌گران، حدود یک سوم صادرات گاز روسیه به اروپا از طریق اوکراین انجام می‌شود.

تهاجم مسکو به اوکراین بی‌ثباتی را به بازارهای گسترده‌تر آورده است. سرمایه‌گذاران در تلاش هستند تا ارزیابی کنند که چگونه اجتناب از خریداری کالاهای روسیه، از جمله نفت، منجر به افزایش تورم می‌شود و چگونه بانک‌های مرکزی با فشارهای قیمتی اضافی و چشم‌انداز اقتصادی نامطمئن مواجه می‌شوند، این پیش‌بینی وجود دارد که بانک‌های مرکزی نرخ بهره را به شدت افزایش می‌دهند. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، روز چهارشنبه گفت که در جلسه دو هفته دیگر بانک مرکزی، یک چهارم درصد افزایش نرخ را پیشنهاد خواهد کرد.

شاخص پان قاره‌ای Stoxx Europe ۶۰۰ امروز پنجشنبه ۰.۲ درصد سقوط کرد. بازارهای سهام روسیه برای چهارمین روز متوالی بسته ماند زیرا دولت به دنبال محدود کردن فروش است و همچنین کنترل بر روبل را اعمال کرده است.

گروه بورس لندن معاملات بیش از ۵۰ سهام روسیه را به حالت تعلیق درآورد. ارائه دهندگان شاخص MSCI Inc. و FTSE Russell گفته‌اند که هفته آینده سهام روسیه را از معیارهای خود کاهش خواهند داد و S&P Dow Jones Indices نیز در نظر دارد همین کار را انجام دهد.