۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مقایسه فیدلیتی و‌ دیگنیتی دو شاسی بلند جدید بهمن موتور

۱۷ آبان ۱۴۰۰، ۸:۴۲
کد خبر: 578751
مقایسه فیدلیتی و‌ دیگنیتی دو شاسی بلند جدید بهمن موتور

در روزگاری که ورود خودروهای وارداتی به کشور با ممنوعیت و تعلیق روبرو است، ارائه محصولات مونتاژی جدید می‌تواند تا حدودی عطش فراوان مشتریان ایرانی نسبت به استفاده از خودروهای روز و جدید را فروبنشاند. اخیرا دو محصول جدید گروه خودروسازی بهمن وارد بازار شده که ما در این مقاله به مقایسه تخصصی آنها پرداخته‌ایم. لطفا در ادامه با مقایسه فیدلیتی و دیگنیتی از وبسایت اقتصاد آنلاین همراه ما باشید.

اقتصادآنلاین - روزبه راد؛ گروه صنعتی بهمن موتور یکی از خودروسازان فعال در زمینه عرضه محصولات جدید است که طی دو سه سال اخیر تصمیم گرفته تا نگاه ویژه‌ای به تولیدات چینی مدرن داشته باشد و آنها را به خطوط تولید خود اضافه کند. دیگنیتی و فیدلیتی دو شاسی بلند شهری جدید از این خودروساز داخلی هستند که با استقبال نسبتا مناسب بازار روبرو شده‌ و طرفداران زیادی را اطراف خود جمع کرده‌اند. اما اگر بخواهید یکی از این دو خودرو را خریداری کنید، احتمالا به دلیل جذابیت‌های خاص هر مدل، با شک و تردیدهای زیادی روبرو خواهید شد. با این حساب بهتر است مقاله مقایسه فیدلیتی و دیگنیتی ، دو کراس اور جذاب و جدید بازار کشور را از دست ندهید.

مقایسه فیدلیتی و دیگنیتی از نظر ظاهری

طراحی ظاهری هر دو خودرو در مقایسه با محصولات و کراس اوورهای میان‌قیمت فعلی موجود در کشور، نسبتا لوکس و جدید جلوه می‌کند؛ به ویژه که طی دو سه سال اخیر خودروهای وارداتی نتوانسته‌اند پا به بازار کشورمان بگذارند و اصطلاحا موی دماغ محصولات چینی مونتاژی شوند. در نتیجه فیدلیتی و دیگنیتی بهمن موتور هرکدام در کلاس خود ظاهری جذاب، خاص و شکیل را برای مشتریان ایرانی ارائه می‌دهند.

22

 در این بین دیگنیتی از یک آپشن ظاهری نسبتا خاص برخوردار شده و این آپشن چیزی نیست جز فرم خمیده بخش عقب این خودرو که لقب اولین کراس اوور کوپه مونتاژی کشور را برای آن به دنبال آورده است. انصافا نیز استایل این خودرو بسیار جوان‌پسند، اسپرت و شکیل‌تر از فیدلیتی احساس می‌شود. البته طراحی جلوپنجره و چراغ‌ها می‌توانست بهتر از حالت فعلی انجام شود اما با این حال، به طور کل نمی‌توانیم انتقاد اساسی به ظاهر دیگنیتی وارد بدانیم.

در سمت دیگر فیدلیتی با ابعاد نسبتا بزرگ خود بیشتر قصد دارد تا به عنوان یک اتومبیل شاسی بلند شهری مطرح شود و ظاهر به نسبت ساده اما قاطع‌تری را از خود به نمایش بگذارد. این سبک طراحی با استفاده از المان‌های زیبا و هماهنگ توانسته نظرات مثبت بسیاری از مشتریان به ویژه خانواده‌ها را با خود همسو سازد. بنابراین می‌توان گفت که بسته به سلیقه مشتریان، هر دو محصول جدید بهمن موتور ظاهری زیبا و مجلل را ارائه می‌دهند که البته یکی بیشتر با معیارهای خانوادگی تطابق دارد و دیگری یعنی دیگنیتی ظاهر خاص و جوان‌پسندتری را در معرض دید قرار می‌دهد.

33

در مورد طراحی کابین نیز می‌شود نظری مشابه داشت؛ هم فیدلیتی و هم دیگنیتی از کابینی مدرن با طراحی به‌روز برخوردارند و عناصر شبه‌لوکس در نقاط مختلف آن‌ها دیده می‌شود. استفاده از رویه‌های چرم مصنوعی در بخش‌های مختلف نیز احساس بهتری را برای کاربر از بابت حضور در کابین این دو شاسی بلند شهری به وجود می‌آورد. اگر بخواهیم طراحی داشبورد یکی از این دو مدل را به عنوان نمونه برتر انتخاب کنیم، احتمالا فرم داشبورد فیدلیتی به دلیل برخورداری هم‌زمان از عناصر عامه‌پسند مجلل و در عین حال مدرن‌تر، می‌تواند به عنوان گزینه زیباتر مورد توجه قرار گیرد.

44444

فاصله بین محور چرخ‌های جلو و عقب در دیگنیتی کمی بزرگتر از فیدلیتی است؛ بنابراین از لحاظ فضای پای سرنشینان عقب، اوضاع کاربران دیگنیتی بهتر از حریف خواهد بود. البته به دلیل شیب زیادتر و فرم خمیده سقف، باید گفت فضای سر در فیدلیتی کمی بیشتر از کراس اوور کوپه بهمن موتور است و تقریبا محدودیت کمتری را برای سرنشینان بلندقد ایجاد می‌کند.

5

ابعاد بدنه فیدلیتی و دیگنیتی

دیگنیتی دارای طولی برابر 4685 میلی‌متر، عرض 1865 میلی‌متر، ارتفاع 1645 میلی‌متر است. فاصله بین دو محور آن به 2790 میلی‌متر می‌رسد و وزن آن‌هم حدودا 1570 کیلوگرم اندازه‌گیری شده است.

در سوی دیگر فیدلیتی به وزن 1575 کیلوگرم و با طول 4750 میلی‌متر، عرض 1910 میلی‌متر و ارتفاع 1710 میلی‌متر به‌علاوه فاصله محوری 2720 میلی‌متر، خودروی بزرگ‌تری نسبت به دیگنیتی از لحاظ ابعاد بدنه محسوب می‌شود.

مقایسه فیدلیتی با دیگنیتی در بخش فنی

شرکت بهمن موتور تصمیم گرفته تا هر دو محصول جدید خود را به پیشرانه‌های ۱.۵ لیتری توربوشارژ مجهز کند. البته این دو پیشرانه از تولیدات کارخانه‌های متفاوتی در چین به حساب می‌آیند؛ چرا که موتور فیدلیتی از سری تولیدات کمپانی چری محسوب می‌شود اما پیشرانه دیگنیتی در لیست محصولات کمپانی دانگ فنگ قرار می‌گیرد.

6

با این حال میزان توان خروجی این دو پیشرانه خیلی نسبت به یکدیگر تفاوت ندارد؛ چراکه موتور دیگنیتی قدرتی برابر با ۱۵۶ اسب بخار به علاوه ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق یک گیربکس ۶ سرعته دو کلاچه خشک اتوماتیک به سمت چرخ‌های جلو منتقل می‌کند و موتور دیگنیتی نیز قدرتی برابر با ۱۴۷ اسب بخار به ‌اضافه ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق یک جعبه دنده اتوماتیک سی وی تی به دیفرانسیل جلو تحویل می‌دهد.

 

بنابراین با توجه به حضور گیربکس سی وی تی، انتظار شتاب‌گیری کندتری را باید از دیگنیتی داشته باشیم که در عمل هم همین اتفاق خواهد افتاد. شتاب صفر تا صد رسمی هیچکدام از این دو خودرو اعلام نشده اما آن طور که تست‌های غیررسمی نشان می‌دهند، فیدلیتی می‌تواند تحت شرایط استاندارد در مدت زمان حدود ۱۲ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. این رقم برای دیگنیتی کمی بیشتر بوده و حدود ۱۳ تا ۱۳.۵ ثانیه برآورد می‌شود.

میانگین مصرف سوخت فیدلیتی و دیگنیتی حدود ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی شده که مسلما برای چنین کراس ‌اوورهای نسبتا سنگین وزن بر رقمی قابل قبول و مقرون به صرفه خواهد بود در ادامه با مطالعه جدول زیر می توانید اطلاعات فنی هر دو خودرو به صورت یکجا دست پیدا کنید.

77

 

مقایسه فیدلیتی و دیگنیتی از نظر آپشن های رفاهی - ایمنی

خودرو دیگنیتی در لیست آپشن های رفاهی و ایمنی خود موارد زیر را جا داده است:

کروز کنترل، کنترل کشش و پایداری، ترمز کمکی، سیستم کنترل سرعت خودرو در سراشیبی، سیستم کنترل توقف در سربالایی، دوربین ثبت وقایع رانندگی، کیسه‌های هوای جلو و جانبی، درب صندوق برقی، دوربین عقب، حسگرهای پارک جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، صندلی چرمی، صندلی برقی راننده با تنظیم در ۶ جهت، سیستم مالتی مدیا با بلوتوث و سیستم رهیاب، نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید یا کیلس، آینه‌های جانبی برقی با گرمکن، چراغ روز، تهویه اتوماتیک، برف‌پاک‌کن اتوماتیک جلو به همراه سنسور باران، درب باک برقی

88

فیدلیتی نیز این آپشن ها را به سرنشینان خود ارائه می‌دهد:

 سیستم ایمنی برخورد مانع با شیشه بالابر، کنترل کشش طولی و پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی، سامانه راداری حرکت بین خطوط و تشخیص نقاط کور، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سنسور TPMS، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و جانبی، تنظیمات برقی برای صندلی‌های جلو به اضافه گرمکن، سنسور باران، روکش فرمان چرمی، غربیلک فرمان مجهز به کلید کنترل، تهویه مطبوع دیجیتال با دریچه عقب، بلندگو، شارژر وایرلس، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، کلاستر (پشت آمپر) دیجیتال ۱۲.۳ اینچی، نمایشگر لمسی ۱۰:۲۵ اینچی به همراه بلوتوث، کروز کنترل، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین عقب، اتولایت، آینه‌های جانبی جمع شونده اتوماتیک به همراه گرمکن، تنظیم برقی ارتفاع نور چراغ، سانروف و سقف پانوراما، دیلایت، سنسور پارک جلو و عقب، باز شدن اتوماتیک درب صندوق توسط پا، سیستم تشخیص مانع درب صندوق و جک هیدرولیکی درب موتور.

 

همان طور که مشاهده می‌کنید فیدلیتی دارای رادار حرکت بین خطوط و تشخیص نقاط کور، شارژر وایرلس و گرمکن صندلی‌های جلو و صفحه کیلومتر تمام دیجیتال ۱۲.۳ اینچی است اما این تجهیزات در دیگنیتی وجود ندارد. از طرف دیگر کراس اوور کوپه دیگنیتی نیز داری تهویه مطبوع اتوماتیک و درب باک الکتریکی دارد که در دیگر محصول این شرکت مشاهده نمی‌شود.

9

مقایسه تجربه رانندگی با فیدلیتی و دیگنیتی

با نشستن پشت فرمان این خودروها متوجه خواهید شد که موقعیت راننده و همچنین صندلی آن به طرزی ارگونومیک و با قابلیت دسترسی آسان به ادوات مختلف، طراحی شده است. میزان تسلط بر اطراف و اضلاع بیرونی خودرو، تقریبا مناسب بوده اما با توجه به ابعاد بزرگ بدنه، میدان دید به سمت پشت با برخی نقاط کور مواجه است. البته این مشکل به دلیل حضور انواع حسگرها و دوربین‌های عقب، تا حد فراوانی رفع شده است.

10

در شروع حرکت با فیدلیتی، چابکی بیشتر این خودرو به دلیل برخورداری از گیربکس دو کلاچه را احساس خواهید کرد که درنتیجه هیجان بالاتر و رانندگی اسپرت‌تری را با فیدلیتی تجربه می‌کنید. دیگنیتی نیز در فرایند شتابگیری ثانویه عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد و راننده آن تاحدی حس سوار شدن بر یک خودروی غیرشاسی بلند را خواهد داشت؛ این در حالی است که راننده فیدلیتی از همان ابتدا حس و حال حضور در یک شاسی بلند را تجربه می‌کند.

کیفیت سواری دیگنیتی بهمن موتور نسبت به دیگر شاسی بلند این شرکت یعنی فیدلیتی، نرم‌تر ارزیابی می‌شود و در عین حال میزان چسبندگی و پایداری خودرو در عبور از پیچ‌ها نیز قابل قبول و رضایت‌بخش به نظر می‌رسد. کیفیت سواری فیدلیتی کمی اسپرت ربوده و میزان کوبش‌های وارده به کابین در مقایسه با حریف، بیشتر ارزیابی می‌شود.

درمجموع باید گفت که دیگنیتی سواری نسبتا نرم اما با هیجان کمتر و هندلینگ مناسب را ارائه می‌دهد اما فیدلیتی ماهیتی اسپرت‌تر دارد و از لحاظ توان فنی، شتاب و چالاکی و همچنین نوع عملکرد سیستم تعلیق، تا حدودی هجومی و مهیج‌تر عمل می‌کند. یک نکته مهم که در مورد گیربکس فیدلیتی و سایر جعبه دنده‌های دوکلاچه خشک باید بدانید، این است که حین توقف در ترافیک های سنگین یا پشت چراغ قرمز، حتما آن را خلاص کنید تا با مشکل داغ شدن کلاچ و افزایش استهلاک این قطعه گران مواجه نشوید.

1111

 

نتیجه‌ مقایسه فیدلیتی و دیگنیتی

در پایان مقایسه فیدلیتی با دیگنیتی باید به عرض برسانیم که هر کدام از این دو خودرو می‌تواند به نوبه خود برنده رقابت باشد؛ زیرا بسته به معیارهای مختلف مشتریان، ‌هم فیدلیتی و هم دیگنیتی قادرند خودروی مناسبی برای کاربران به حساب بیایند. فیدلیتی بیشتر مناسب افرادی است که تمایل دارند یک شاسی ‌بلند شهری با ابعاد نسبتا بزرگتر، دارای صندلی‌های ردیف سوم (در مدل هفت نفره) و عملکرد فنی پرشتاب‌تر، بخرند؛ اما دیگنیتی طراحی خاص و اسپرت‌تری را ارایه می‌دهد، سواری آن نرم‌تر است و در مسافرت‌های طولانی خستگی کمتری به بدن سرنشین وارد می کند. ضمن آنکه مشکل داغ شدن گیربکس هم گریبان مالکش را نمی‌گیرد.