۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ام وی ام X22 و هر آنچه که باید درباره این شاسی ‌بلند کوچک چینی بدانید

۲۳ مهر ۱۴۰۰، ۱۴:۵۷
کد خبر: 571618
ام وی ام X22 و هر آنچه که باید درباره این شاسی ‌بلند کوچک چینی بدانید

ام وی ام X22 در اصل حاصل پروژه تبدیل ام وی ام ۳۱۵ هاچبک یا چری فولوین ۲ به یک کراس اوور کوچک بوده که نتیجه کار نیز انصافا مطلوب و مورد پسند خریداران از آب درآمده است.

اقتصادآنلاین - روزبه راد؛ کمپانی چری در نمایشگاه خودرو پکن ۲۰۱۶ از ام وی ام X22 با نام اصلی چری تیگو ۳ ایکس رونمایی کرد که البته در برخی بازارها این خودرو با نام تیگو ۲ نیز به فروش می‌رسد. شرکت مدیران خودرو به عنوان شریک اصلی کمپانی چری در ایران، طی زمستان سال ۹۵ و به جهت رقابت با محصولاتی همچون لیفان X50 و همچنین توجه به نیاز روزافزون مشتریان در امر خرید یک کراس اوور کوچک اقتصادی، عرضه چری تیگو ۳ ایکس با نام ام وی ام ایکس ۲۲ را به بازار کشور آغاز کرد.

با توجه به قیمت متعادل، طراحی ظاهری جذاب و طراحی نسبتا مدرن کابین، ام وی ام X22 زودتر از آنچه انتظار می‌رفت به یکه‌تاز عرصه کراس اوورهای کوچک بازار کشور تبدیل شد و موفقیت دلنشینی را از جهت فروش برای مدیران خودرو رقم زد. البته انتقادهایی به توان فنی این کراس اوور کوچک وارد است که گفته شده در نسخه فیس‌لیفت آن که هنگام نگارش این مقاله هنوز از سوی مدیران خودرو وارد بازار نشده است، مشکل پایین بودن سطح توان فنی تا حدودی برطرف خواهد شد. در این مقاله به طور اختصاصی اطلاعات کاملی درباره مشخصات فنی ام وی ام  X22، طراحی، امکانات و تمام ویژگی‌های این شاسی بلند کوچک ارائه خواهیم کرد.

بررسی ام وی ام X22 از نظر ظاهری

2

با وجود آنکه پلتفرم و ساختار بدنه ام وی ام X22 اساسا با هاچبک ام وی ام ۳۱۵ یکسان است اما انصافا طراحان چری توانسته‌اند به‌واسطه فیس لیفتی منطقی، یک محصول نسبتا متفاوت از هاچبک ۳۱۵ را در قالب تیگو 3X خلق کنند و نمای ظاهری این خودرو اقتصادی را نسبت به هاچبک اولیه بسیار دلنشین‌تر جلوه دهند. خصوصا طرح چهره و نمای جلوی خودرو نسبت به گذشته حالتی کاملا اسپرت و جوان‌پسند پیدا کرده و به‌کارگیری المان‌های هندسی گوشه‌دار، هیجان بیشتری را در روان بیننده پدید خواهد آورد.

 همچنین به‌کارگیری برخی ترفندهای ظاهری مثل استفاده از گارد و رکاب اسپرت به علاوه سقف مشکی رنگ در تیپ‌های اسپرت اکسلنت نیز سبب شده تا تمایل مشتریان نسبت به فرم ظاهری این خودرو بیش از پیش افزایش پیدا کند.

 استفاده از خطوط حجمی روی بدنه، شمایلی نسبتا ورزیده و خوش‌تراش برای استایل تقریبا ساده ام وی امX22  پدید آورده و از این جهت نیز تطابق بیشتری با تمایلات اسپرت‌پسندانه پیدا کرده است. طراحی نمای پشت خودرو تقریبا ساده‌تر به نظر می‌رسد. به ویژه فرم چراغ‌های عقب می‌توانست جذاب‌تر از حالت فعلی طراحی شود. به هر حال درمجموع بخش عقب خودرو به ویژه با وجود طرح تقریبا به‌روز سپر و حجم‌های ایجاد شده روی درب عقب، نمایی متعادل و قابل قبول برای این کراس اوور کوچک اقتصادی ایجاد کرده است.

فضای کابین ام وی ام ایکس22

3

پس از پا گذاشتن به درون کابین متوجه تغییر کلیه ادوات کابین به ویژه داشبورد نسبت به هاچبک ۳۱۵ خواهید شد. در اینجا طراحان سعی کرده‌اند تا متناسب با تحول نمای چهره این خودرو، طرح داشبورد را نیز با استفاده از خطوط ساده و اشکال هندسی زاویه‌دار، به حالتی اسپرت‌تر و البته با افق‌های آینده‌نگرانه ترسیم کنند. این تحولات موجب شد که نمای داخلی ایکس۲۲ در زمان خود مورد استقبال اکثر مشتریان قرار گیرد و سبک هیجان انگیزتر آن توانست نسبت به خودروهای ارزان‌قیمت آن دوران سلیقه‌های بیشتری را با خود همراه کند. در این میان حالت قرینه عقربه‌های دورسنج و سرعت‌سنج صفحه آمپر نیز در نوع خود تقریبا متمایز و جدید جلوه می‌کند و افرادی که به این سبک چینش صفحه آمپر عادت ندارند، لازم است مدتی با این ماشین چینی رانندگی کنند تا با صفحه آمپر جدید خو بگیرند.

فضای کابین ام وی ام X22 چندان جادار نیست به ویژه در ردیف عقب سرنشینان بلندقد با محدودیت مواجه خواهند شد و فضایی دل‌باز را پیش ‌رو نخواهند داشت. صندوق عقب این خودرو نیز می‌تواند ۴۲۰ لیتر فضا را برای لوازم کاربران در دسترس قرار دهد که تقریبا به منظور رفع نیاز خانواده‌های کم‌جمعیت کفایت خواهد کرد.

به طور کلی باید گفت که کابین ام وی ام x22 از لحاظ طراحی هنوز هم حرف‌هایی برای گفتن دارد و می‌تواند سلیقه مشتریان قشر متوسط را تا حدودی پاسخگو باشد. اما به هر حال اگر زبان طراحی داخلی خودروهای جدید و به ویژه محصولات چینی را مشاهده کنید، احتمالا طراحی داخلی ام وی ام ایکس22 دیگر چندان در نظر شما جذاب نخواهد بود.

مشخصات فنی ام وی ام X22

4

نیروبخش این کراس اوور کوچک مدیران خودرو یک پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۱.۵ لیتر است که البته توان خروجی آن خیلی دهان‌پرکن نیست. حداکثر توان خروجی این موتور برابر ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور است که از لحاظ مقایسه می‌توان آن را با توان فنی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ مجهز به موتور ۱۶ سوپاپ  tu5مقایسه کرد. ام وی ام X22  در سیستم انتقال قدرت خود یک گیربکس پنج سرعته دستی و یا چهار دنده اتوماتیک را به کار گرفته است.

شتاب صفر تا صد X22 دنده ای در شرایط استاندارد حدود ۱۲ ثانیه برآورد می‌شود که این رقم برای ام وی ام X22 اتوماتیک تا حدود ۱۲.۷ ثانیه افزایش می‌یابد. این خودرو نهایتا می‌تواند تا ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد و به طور متوسط در هر ۱۰۰ کیلومتر ۶ لیتر بنزین می‌سوزاند . mvm x22 حدود ۱۲۱۵ کیلوگرم وزن دارد و باک سوخت آن نیز ۵۰ لیتر بنزین درون خود جا می‌دهد.

امکانات و آپشن های ام وی ام x22

ام وی ام ایکس ۲۲ ابتدا در قالب تیپ‌های مختلف روانه بازار شد اما در حال حاضر تنها نسخه اکسلنت اسپرت به عنوان مدل فول آپشن‌ توسط مدیران خودرو به بازار عرضه می‌شود که از سال ۹۷ تجهیزات بیشتری مثل کنترل کشش و پایداری و ... به آن افزوده شد. در ادامه از مهم‌ترین آپشن های ام وی ام ایکس۲۲ اکسلنت اسپرت نام خواهیم برد:

 کروز کنترل، سیستم کنترل توقف در سربالایی، سیستمهای کنترل پایداری و کشش، دو حالت رانندگی اکو و اسپرت، سنسور فشار باد تایرها tpms، حسگر پارک عقب ، ترمز کمکی، چراغ روز یا دیلایت، نمایشگر لمسی ۸ اینچی، دوربین عقب، بلوتوث و usb ، دو کیسه هوا، سانروف، تهویه دستی، تنظیم دستی صندلی‌های جلو.

تجربه رانندگی با ام وی ام  x22

5

همین که پشت فرمان ایکس22 بنشنید، غربیلک فرمان تقریبا خوش‌دست، ارگونومی مناسب داشبورد و در دسترس بودن ادوات مختلف تاحدودی رضایت شما را جلب خواهند کرد و با توجه به طراحی اسپرت کابین، هیجان راننده نسبت به شروع کار با این محصول بالاتر خواهد رفت.

اما وقتی به مشخصات فنی این ماشین دقت می‌کنید قطعا سطح انتظاراتتان از عملکرد فنی  x22 پایین‌تر خواهد آمد. شروع حرکت با مدل دنده ای شتاب بهتری را برای شما به ارمغان خواهد آورد؛ به ویژه عملکرد خودرو در سربالایی‌ها با کشش مناسب‌تری همراه خواهد بود. چراکه دنده‌کشی در این بخش بر عهده خودتان است و با توجه به تغییر دستی ضریب دنده‌ها، به‌راحتی می‌توان در مواقع لزوم کشش قابل قبولی را ایجاد کرد تا خودرو در سرعت‌گیری و یا حرکت در سربالایی‌ها عملکرد ضعیفی نداشته باشد. البته در مجموع نباید از ایکس۲۲ انتظار شتاب بالا و کشش مطلوب در حد یک خودرو پرتوان را داشته باشید.

مشکلات ناشی از شتاب و کشش پایین در نسخه اتوماتیک بیشتر به چشم می‌آید و ضرایب دنده سبک‌تر در مدل اتوماتیک، چالاکی پایین‌تر و کشش کمتری را در سربالایی یا سبقت‌گیری‌ها برای راننده به وجود خواهد آورد. گیربکس اتوماتیک ام وی ام ایکس ۲۲ فاقد حالت انتخاب دستی یا تیپ‌ترونیک بوده و تنها می‌توان در شرایط لازم اهرم دنده را در وضعیت L (سنگین) و یا دنده دو قرارداد تا شتاب و گشتاور کافی جهت عبور از مسیرهای شیب‌دار یا هنگام سبقت‌گیری در سطح شهر، تا حد امکان فراهم شود.

 در مجموع باید اذعان کرد ام وی ام ایکس ۲۲ از لحاظ عملکرد فنی خودروی شاخصی نیست و همواره حس آرامی را به کاربران خود انتقال خواهد داد.

 با توجه به افزایش سفتی میزان سیستم تعلیق نسبت به هاچبک ۳۱۵ در اینجا با نوعی سواری خشک طرف هستیم که ضربات گاه‌وبیگاه را در هنگام عبور از مسیرهای ناهموار به کابین وارد خواهد آورد و موجب ناراحتی نسبی سرنشینان خواهد شد. در بحث میزان پایداری و تعادل خودرو به ویژه هنگام عبور پرسرعت از جاده‌های منحنی شکل و اصطلاحا مارپیچ هم باید ذکر کنیم که ام وی امX22  در شرایط عادی و برای مصارف روزمره مشکلی ندارد و نوعی هندلینگ متعادل را به وجود می‌آورد.

6

اما اگر قصد گذر پرسرعت از مسیرهای انحنادار را دارید باید بدانید که حتی با وجود اضافه شدن سیستمهای کنترل کشش و پایداری نیز باید تمام جوانب احتیاط را رعایت کنید؛ چراکه در صورت انجام مانورهای سریع و ناگهانی، احتمال انحراف قسمت عقب خودرو، بروز حرکت گهواره‌ای و فرمان‌پذیری نامناسب وجود خواهد داشت؛ در نتیجه احتمال عدم پایداری کافی و برهم خوردن تعادل و از دسترس خارج شدن کنترل خودرو در این مواقع دور از انتظار نیست . همچنین از لحاظ میزان ورود سروصدای بیرون به داخل کابین نیز وضعیت شاید خیلی دلچسب مشتریان نباشد و کابین ایکس۲۲ نتواند سکوت مورد انتظار را برای کاربران خود فراهم آورد.

به طور کلی می‌توان گفت که ام وی ام x22 خودرویی مناسب برای مسیرهای شهری است که نباید عنصر هیجان را در رانندگی با آن جستجو کرد و عمدتا خانواده‌ها یا افراد مسن‌تر می‌توانند از رانندگی آرام با این خودرو لذت ببرند.

قیمت و جمع‌بندی نهایی

ام وی ام ایکس ۲۲ از مزیت‌هایی مثل طراحی ظاهری جذاب و اسپرت نسبت به سایر خودروهای موجود در رنج قیمتی پایین، کابین به‌روز، خدمات پس از فروش گسترده مدیران خودرو، قطعات یدکی و لوازم جانبی در دسترس، استهلاک نه‌چندان بالا و مصرف سوخت پایین بهره می‌برد. اما از سوی دیگر توان فنی آن خیلی دلچسب نیست و نباید انتظار رانندگی پرشتاب و مهیج را از این کراس اوور کوچک چینی داشته باشید.

7

قیمت ام وی امX22  دنده ای اکسلنت اسپرت مدل 1400 در حال حاضر در بازار آزاد برابر 410 میلیون تومان است و بهای نسخه اتوماتیک آن هم حدود 498 میلیون تومان برآورد شده است.

ام وی ام ایکس ۲۲ از لحاظ سگمنت بدنه حریفان چندانی در ایران ندارد و نزدیک‌ترین رقیبش یعنی لیفان x50 نیز در حال حاضر از روی خط تولید کرمان موتور کنار رفته است. البته هنوز جک s3 به عنوان یک حریف جدی برای ایکس22 در سبد تولیدات کرمان موتور حضور دارد. به هر صورت شاید بهتر باشد نزدیک‌ترین رقبای این خودرو را از نظر قیمتی بررسی کرد؛ به نحوی که محصولاتی همچون: دنا پلاس توربو، پژو پارس اتوماتیک، برلیانس اچ ۳۲۰ و اچ ۳۳۰ اتوماتیک یا دنده ای و پژو ۲۰۷ را می‌توان رقبای این محصول در بازار ایران دانست.

گفتنی است در پایان باید اشاره کنیم که شرکت مدیران خودرو قصد عرضه نسخه فیس‌لیفت این خودرو با نام ایکس ۲۲ پلاس را دارد که از لحاظ ظاهری و فنی دستخوش به‌روزرسانی شده و در صورت بهره‌مندی از قیمت منطقی، قطعا موجب ارتقای جایگاه خانواده ایکس ۲۲ در بازار ایران خواهد شد.