۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بی ام و x۶ را بهتر بشناسید

۱۸ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۴۷
کد خبر: 569963
بی ام و x۶ را بهتر بشناسید

شرکت بی ام و در سال ۲۰۰۷ با تلفیق ویژگی‌های ظاهری دو کلاس پرطرفدار بازار خودرو یعنی سگمنت شاسی بلندهای بزرگ با خودروهای کوپه، یک کلاس جدید خودرویی خلق و سگمنت پرطرفدار شاسی بلندهای کوپه را با تولید بی ام و x6 به دنیای خودرو معرفی کرد.

اقتصادآنلاین - روزبه راد؛  بی ام و  x6نخستین شاسی بلند کوپه بود که با حضورش در بازار شاسی بلندها، هیجانی دوچندان در این بخش به وجود آورد و بسیاری از طرفداران کلاس شاسی بلندهای لوکس را به سمت خود کشاند. کمپانی بی ام و در سال ۲۰۰۸ و با استفاده از پلتفرم مدل ایکس 5، BMW X6 را رونمایی کرد و در کنار آن کلاس خودرویی SAV را نیز پدید آورد.

البته باید بدانید که نسخه کانسپت ب ام و x6 ابتدا در نمایشگاه خودرو فرانکفورت ۲۰۰۷ به معرض نمایش عمومی گذاشته شده بود و سپس حدود یک سال بعد، نسخه نهایی این خودرو مهمان نمایشگاه خودرو بین‌المللی آمریکای شمالی شد تا دنیا شاهد ورود یک بازیگر جدید به عرصه خودروهای بلندبالا و لوکس باشد.

34

نسل اول بی ام و ایکس6  تا سال ۲۰۱۴ روی خط تولید قرار داشت و در سال ۲۰۱۵ نوبت به نسل دوم آن با کد شناسایی f16 رسید که برای حریفان خط و نشان بکشد. این مدل نیز تا سال ۲۰۱۹ بیشتر دوام نیاورد و از آن زمان شاهد حضور نسل سوم بی ام و x6 روی پلتفرم کلار کمپانی ب ام و هستیم که با کد شناسایی G06 در لیست تولیدات این سازنده مشهور آلمانی جا گرفته است و در قالب مدل‌های مختلف با پیشرانه‌ها و سطوح متنوع امکانات رفاهی- ایمنی، به مشتریان سراسر جهان عرضه می‌شود.

از میان نسل‌های مختلف ب ام و X6 تنها اولین نسل این خانواده موفق شد پا به بازار ما بگذارد و برای خودش جایگاهی در میان اقشار ثروتمند رقم بزند. این خرس آلمانی با مدل ۲۰۱۰ چراغ خود را در بازار ایران روشن کرد و تا پیش از ممنوعیت واردات خودروهای لوکس با حجم بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی، در قالب نمونه‌های ۶ یا ۸ سیلندر به مشتریان ثروتمند ایرانی تحویل داده شد. جالب است بدانید که قیمت بی ام و ایکس۶ در آن دوران حدود ۳۰۰ میلیون تومان بود .

در ادامه نگاهی به مشخصات فنی، ظاهری، امکانات و تمامی اطلاعات مرتبط با نسل اول BMW X6 موجود در بازار کشور خواهیم انداخت.

طراحی بیرونی بی ام و X6

همان‌طور که اشاره شد مهم‌ترین ویژگی متمایزکننده بی ام و x6 از سایر تولیدات زمان خود، قوس کوپه مانند قسمت انتهای سقف آن است که در تعامل با درب صندوق فستبک، شمایلی بسیار جذاب و جوان‌پسند را برای یک شاسی بلند خانوادگی پدید آورده است؛ به نحوی که دیگر نمی‌توان گفت تنها خانواده‌ها و افراد مسن طرفدار این خودرو شاسی بلند هستند و بلکه جوان‌ترها نیز وسوسه می‌شوند تا چنین خودرویی را به تصاحب خود درآورند. با این کار بی ام و یک تیر و دو نشان را به هم کوبید و غوغای فراوانی در دل علاقه‌مندان به هر دو سگمنت شاسی بلندهای خانوادگی و اتومبیل‌های کوپه به وجود آورد.

56

 در نمای روبرو شاهد تحول عجیب‌وغریبی نیستیم و همان زبان طراحی بی ام و در آن دوران را می‌توان روی چهره بی ام و ایکس6 نیز مشاهده کرد که البته در زمان خود بسیار جذاب و دلپسند به نظر می‌رسید. امضای bmw یعنی جلوپنجره‌های دوگانه به همراه لوگوی شرکت نیز بر پیشانی مدل X6  حک شده و کاملا خودنمایی می‌کند. حضور خطوط حجمی روی درپوش موتور و همچنین پروفیل جانبی بدنه نیز باعث شده تا استایلی ورزشکارانه و خوش‌تراش برای این ماشین خوش‌هیبت پدید آورده شود. نمای عقب نیز علاوه بر فرم و استایل خاص فستبک گونه درب صندوق، به چراغ‌های بزرگ دوگانه تجهیز شده و به همراه طرح سه‌بعدی و جذاب سپر بعلاوه سراگزوزهای بیضی‌شکل کروم‌رنگ به علاوه دیگر المان‌ها، فرمی بسیار تجملاتی و در عین حال اسپرت برای نمای پشت این شاسی بلند لوکس خلق کرده است.

 به طور کلی باید گفت که طراحی ظاهری ایکس ۶ مهم‌ترین ویژگی مثبت این خودرو در قیاس با دیگر تولیدات شاسی بلند کمپانی بی ام و به حساب می‌آید و اگر نگوییم که استایل جذاب این ماشین انقلاب بزرگی در صنعت اتومبیل‌های شاسی بلند به وجود آورده، لااقل می‌توان به تحولی که این محصول در کلاس خودروهای شاسی بلند رقم زده است، اشاره کرد.

طراحی داخلی

جلوه کابین بی ام و X6  نیز برگرفته از زبان طراحی داخلی اکثر محصولات بی ام و در سال‌های ۲۰۰۸ تا 2013 به نظر می‌رسد. این سبک طراحی، فرمی نه‌چندان پیچیده اما مجلل برای داشبورد و رودری ها به وجود آورده و اهرم تعویض دنده نیز به نسبت زمان خود بسیار مجلل، شکیل و نوین جلوه می‌کند. ارگونومی مناسب، فرمان خوش‌دست و صندلی‌های خوش‌فرم مطابق با استایل بدن کاربران نیز از دیگر ویژگی‌های مثبت کابین بی ام و ایکس6 به شمار می‌روند.

78

کیفیت متریال به کار گرفته شده کاملا مرغوب است و از لحاظ جاداری نیز مشکل خاصی درون کابین این خودرو مشاهده نمی‌شود. ضمنا برخلاف انتظار و صحبت‌های برخی افراد که شیب سقف در ناحیه عقب را موجب محدودیت فضای سر برای سرنشینان ردیف دوم می‌دانند، این بخش نیز از لحاظ فضای سر تقریبا مشکلی ندارد، مگر آنکه قد سرنشین بیش از حد بلند باشد. صندوق عقب خودرو هم 725 لیتر ظرفیت دارد که فضایی کاملا جادار بوده و می‌تواند پاسخگوی نیازهای مسافرتی یک خانواده پنج یا شش نفره باشد.

مشخصات فنی بی ام و  X6

بی ام و  X6در سال ۲۰۱۰ با مدل 35i مجهز به موتور شش سیلندر وارد بازار ایران شد. این پیشرانه حدود 3 لیتر حجم دارد و قدرتی برابر با ۳۰۶ اسب بخار به علاوه ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. یک گیربکس ۶ دنده اتوماتیک و دو دیفرانسیل هم نیروی موتور را به سوی تمامی چرخ‌ها ارسال می‌کنند. شتاب صفر تا صد بی ام و  X6نسخه 35i برابر ۶.۷ ثانیه ارزیابی شده و حداکثر سرعت آن هم به حوالی ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این شاسی بلند کوپه لوکس حدود ۲ هزار و ۱۴۵ کیلوگرم وزن دارد و به طور متوسط نزدیک به ۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف می‌کند. باک سوخت بی ام و X6 35i نیز ۸۵ لیتر بنزین را درون خود جا خواهد داد.

910

از طرف دیگر مدل 50i این خودرو مجهز به موتور هشت سیلندر نیز به بازار ایران راه پیدا کرد که توان فنی آن بسیار بیشتر از نسخه شش سیلندر بود . این پیشرانه ۴.۴ لیتری توانی برابر با 408 اسب بخار قدرت و 600 نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس شش سرعته اتومات و دو دیفرانسیل به سمت چرخ‌های جلو و عقب ارسال می‌کند و شتاب صفر تا صد ۵.۴ ثانیه را برای این غول ۲۳۵۰ کیلوگرمی به وجود می‌آورد. میانگین مصرف سوخت بی ام و ایکس ۶ تیپ 50i حدود ۱۲.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اندازه‌گیری شده که البته در عمل باید ارقامی بیش از این را انتظار داشته باشید.

1112

از لحاظ کیفیت سواری و تجربه رانندگی هم همان‌طور که اشاره شد با یک خودروی بسیار چابک و پرشتاب طرف هستید که به راحتی می‌تواند بسیاری از حریفان را در گردوخاک پشت سر خود محو کنند از لحاظ نرمی سواری نیز باید گفت که نمی‌توان انتظار یک سواری کاملا نرم و تماما آسایش‌بخش را از این خودرو داشت اما به هر حال سیستم تعلیق آن تا حد امکان از ورود ضربات مختلف به درون کابین جلوگیری خواهد کرد.

1314

 اما از جهت دیگر و در بحث پایداری و هندلینگ، این شاسی بلند یکی از بهترین نمونه‌ها در کلاس خود محسوب می‌شود و همچون دیگر خودروهای بی ام و با چسبندگی بالا از مسیرهای مارپیچ عبور می‌کند. مصرف سوخت بسیار زیاد به ویژه در سطح شهر از نکات منفی رانندگی با این خودرو به شمار می‌رود. نکته منفی دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، وجود نقاط کور فراوان به ویژه در نواحی بغل است که نبود رادارهای هشدار نقطه کور به این نقیصه شدت می‌بخشد.

امکانات رفاهی و ایمنی بی ام و  x6

نسخه‌های فول آپشن بی ام و  X6تقریبا تمامی امکانات مورد نیاز یک خودروی لوکس را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند و به جز فقدان رادارهای هشدار که البته در آن زمان چندان هم رایج نبود، نمی‌توان ایراد دیگری به بخش امکانات این خودرو وارد دانست. در ادامه شاخص‌ترین امکانات بی ام و  X6را به اطلاع شما می‌رسانیم.

 

کروز کنترل هوشمند یا تطبیق‌پذیر، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی، سیستم کنترل سرعت خودرو در سرپایینی، سامانه‌های کنترل پایداری و کشش، سیستم تعلیق هوشمند، سنسور باران، حسگرهای پارک چیتگر، فشار باد تایرها، رادار تغییر مسیر، ترمز پارک برقی، ترمز کمکی، بازیابی انرژی ترمز، تنظیم اتوماتیک نوربالا، چراغ‌های خودکار، تنظیم اتوماتیک ارتفاع نور جلو، سیستم شستشوی چراغ‌های جلو، سامانه چراغ‌های چرخشی در سر پیچ، فرمان برقی چهار حالته با پدال شیفتر و گرمکن و مموری، سیستم صوتی با ۱۰ اسپیکر ۲۵۰ وات به همراه آمپلی فایر یا ۱۶ اسپیکر ۶۰۰ وات، نمایشگر لمسی ۸ اینچی، نمایشگر ردیف عقب، نویگیشن، هدآپ دیسپلی، دوربین ۳۶۰ ، دوربین جانبی، دوربین‌ عقب، بلوتوث و usb، شش کیسه هوا، پشت سری اکتیو، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، دریچه تهویه هوای عقب، صندلی‌های برقی 10 حالته با تنظیم برقی گودی کمر و مموری، گرمکن صندلی جلو، سردکن صندلی جلو، روکش صندلی چرمی، خروجی برق ۱۲ ولت، درب صندوق برقی، وکیوم درها، آینه‌های کناری تاشونده برقی، سانروف، پرده جانبی و مموری آینه‌های کناری.

جمع‌بندی نهایی

بی ام و x6 به عنوان یک شاسی بلند لوکس بسیار مورد توجه قرار گرفت و با توجه به توانمندی فنی فوق العاده بالا، امکانات مطلوب و ظاهر مهیج توانست نظر مثبت اکثر مشتریان ثروتمند را به سوی خود جلب کند. اما در حال حاضر این خودرو جزو شاسی بلندهای نسبتا پراستهلاک از لحاظ مصرف سوخت و نیز هزینه‌های تعمیر و نگهداری به شمار می‌رود و شاید هر کسی نتواند از پس خرج نمونه‌های دست دوم این خودرو برآید. خرید ایکس 6 برای افرادی که به دنبال شتاب بالا و عملکرد فنی مطلوب نیستند، اصلا توصیه نمی‌شود. در عوض این مشتریان می‌توانند نسبت به خرید برادر کوچک‌تر این خودرو یعنی مدل x4 با استهلاک و قیمت کمتر اقدام کنند تا هم پرستیژ بالایی به دست آورند و هم خیلی با مسائل تعمیراتی دست و پنجه نرم نکنند. در حال حاضر (مهر ۱۴۰۰) قیمت بی ام و x6 شش سیلندر مدل ۲۰۱2 برابر با 2 میلیارد و 500 میلیون تومان بوده و بهای نسخه ۸ سیلندر این خودرو نیز برابر سه میلیارد و 200 میلیون تومان ارزیابی شده است.