۰ نفر

ظریف: اشتباه از من بود اما این دلیل بر آن نیست که برجام را نخوانده باشم

۱۵ مهر ۱۴۰۰، ۱۵:۲۶
کد خبر: 569165
ظریف: اشتباه از من بود اما این دلیل بر آن نیست که برجام را نخوانده باشم

صبح امروز خبری در فضای مجازی منتشر شد؛ خبری که به اظهارات شب گذشته ظریف درباره ماجرای اظهاراتش در مجلس که تاکید داشت در هیچ جای برجام عبارت «تعلیق تحریم‌ها» نیامده، بازمی‌گشت.

به گزارش اقتصادآنلاین، ظریف گفته بود: ‌من در مجلس گفتم در برجام کلمه‌ «تعلیق» وجود ندارد؛ اشتباه از من بود.  چهار بار کلمه‌ «تعلیق» در برجام وجود دارد ولی مذاکره‌کننده‌ ما که متن را تنظیم می‌کرد (در دور آخر گفت‌و‌گو با اروپایی‌ها، چهار بار کلمه‌ تعلیق را در متن پذیرفت) به من اطلاع نداده بود.

این خبر هجمه‌هایی علیه وزیر سابق امور خارجه ایجاد کرد؛ اما ظریف در این باره در کلاب هاوس گفته بود: من در مجلس گفتم، کلمه «تعلیق» در برجام نیست، اشتباه از من بود؛ البته این دلیل بر این نیست که برجام را نخواندم، واقعیت این است که به کسانی که ضمائم را مذاکره می‌کردند، دستورالعمل داده بودیم که از بعضی عبارات استفاده نشود.

در لحظات آخر اما که یکی از ضمیمه‌های برجام داشت مذاکره می‌شد، نماینده اروپا گفته بود که ما تحریم‌های ایران را لیفت و لغو می‌کنیم، اما تصمیمات اتحادیه اروپا که شامل چیزهای دیگه ای هستند را نمی‌توانیم «لیفت» بکنیم. البته تا زمانیکه کل تمام تحریم‌ها مثل تحریم نظامی و غیره که بر اساس قطعنامه شورای امنیت بودن برداشته شود، لذا این را الان ساسپند (تعلیق) می‌کنیم و بعد آنوقت لیفت (لغو) می‌کنیم.

لذا این بحث تعلیق به آمریکا هیچ ربطی نداشت و به تحریم‌های اروپا ارتباط داشت. آن هم نه در مورد تحریم‌های کنونی، بلکه در مورد تحریم‌هایی که قرار بود بعدا برداشته بشود. چهار بار یا سه بار کلمه ساسپند در ضمیمه استفاده شده بود. این را مذاکره کننده ما که داشت ریز این‌ها را بحث می‌کرد و در لحظات آخر اضافه شده بود، به ما اطلاع نداده بود.

اما دوستان آمدند از این ذره استفاده کردند و گفتند ظریف برجام را نخواند که ظلم بزرگی به واقعیت و حقیقت نبود، اگر از غربی ای بپرسید حتما می‌گویند این دروغ است.