۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

با یک میلیارد کدام خودرو کراس اوور را بخریم؟

۱۱ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۰۰
کد خبر: 567838
با یک میلیارد کدام خودرو کراس اوور را بخریم؟

قطعا وقتی یک میلیارد تومان پول دارید و می‌خواهید آن را بابت خرید ماشین هزینه کنید، یکی از مسیرهای اصلی پیش روی شما می‌تواند انتخاب خودرو از کلاس کراس اوورها یا همان شاسی بلندهای شهری باشد.

 اقتصادآنلاین - روزبه راد؛  در این میان گزینه‌های متعددی مقابل شما وجود دارد که اگر سررشته کافی نداشته باشید، حتما در امر خرید یک کراس اوور حدود یک میلیارد تومانی دچار سردرگمی و تردید خواهید شد.

1.دیگنیتی پرایم مدل ۱۴۰۰

کراس اوور

دیگنیتی بهمن موتور یکی از زیباترین کراس اوورهایی است که می‌توان با حدود یک میلیارد تومان نسخه‌های کم‌کارکرد و یا تقریبا صفر کیلومتر آن را در بازار آزاد خرید. این خودرو اولین کراس اوور کوپه مونتاژ داخل است که به بازار ما عرضه شده و استایل ظاهری آن در مقایسه با دیگر شاسی بلندهای مونتاژی، بسیار جوان‌پسند و چشم‌نواز به نظر می‌رسد.

البته از لحاظ فنی نمی‌توان روی هیجان بالای رانندگی با دیگنیتی حساب ویژه باز کرد؛ چراکه این خودرو چینی مطابق رسم رایج در اکثر کراس اوورهای مونتاژی بازار، از یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ نیروی خود را تامین می‌کند، در حالی که این سبک خودروها در بازارهای جهانی با موتورهای متنوع و پرتوان‌تر نیز در اختیار مشتریان قرار داده می‌شوند.

به هر حال گروه بهمن تنها همین پیشرانه را برای دیگنیتی در نظر گرفته که نتیجه آن انتقال توانی به میزان ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور، از طریق یک گیربکس سی وی تی مجهز به سامانه تیپ ترونیک به محور جلو خواهد بود. بنابراین واضح است که خیلی نباید روی رانندگی پرسرعت و چالاک با دانگ فنگ دیگنیتی حساب ویژه‌ باز کرد. اما با این حال عملکرد فنی این خودرو به طور کامل نیازهای عادی و روزانه را پاسخگو بوده و سواری آن کمی نرم‌تر از رقبا احساس می‌شود.

کراس اوور

 همچنین امکانات متعددی مثل: سیستم کنترل کشش و پایداری، ترمز کمکی، سیستم کنترل حرکت خودرو در سراشیبی، کنترل توقف در سربالایی، دوربین ثبت وقایع رانندگی، کیسه‌های هوای جلو و جانبی، درب صندوق برقی، دوربین عقب، حسگرهای پارک جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، صندلی چرمی، صندلی برقی راننده با تنظیم در ۶ جهت، سیستم مالتی مدیا با قابلیت اتصال بلوتوث دارای سیستم رهیاب، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، آینه‌های جانبی برقی با گرمکن، دیلایت، تهویه اتوماتیک، برف‌پاک‌کن اتوماتیک جلو به همراه سنسور باران، درب باک برقی و کروز کنترل نیز در این خودرو وجود دارد و امنیت و رفاه رضایت بخشی را برای سرنشینان رقم خواهند زد.

بنابراین اگر نمی‌دانید با یک میلیارد تومان کدام کراس اوور را باید بخرید اما مواردی مثل زیبایی، استایل خاص، آپشن و سواری نسبتا نرم جزو معیارهای اصلی شماست، بهتر است دیگنیتی بهمن موتور مدل ۱۴۰۰ را حتما مد نظر داشته باشید.

2.نیسان جوک پلاتینیوم مدل ۲۰۱۷

کراس اوور

 

اگر خیلی تمایل ندارید تا یک میلیارد تومان را خرج خرید یک شاسی بلند چینی کنید، می‌توانید نیسان جوک کارکرده مدل ۲۰۱۷ نسخه پلاتینیوم را در نظر بگیرید.

این کراس اوور متفاوت ژاپنی از مزایایی همچون کیفیت ساخت بالا، ایمنی مطلوب، فرمان‌پذیری دقیق و استهلاک نسبتا پایین بهره می‌برد. ضمنا جوک از لحاظ سطح کلاس اجتماعی نیز خودرویی کاملا شایسته و اصطلاحا باکلاس به حساب می‌آید که می‌تواند نیازهای روحی مشتریان ثروتمند را نیز تا حد زیادی اغنا کند.

 توان فنی نیسان جوک پلاتینیوم به دلیل استفاده از موتور تنفس طبیعی ۱.۶ لیتری خیلی هیجان برانگیز نیست و به‌کارگیری گیربکس CVT در این خودرو نیز به این ماجرا دامن زده است. با این حال خانواده‌ها و مشتریان عادی مشکل خاصی با توان موتور جوک پلاتینیوم نخواهند داشت. حداکثر قدرت موتور نیسان جوک پلاتینیوم معادل ۱۱۷ اسب بخار است و بیشترین گشتاور حاصل از آن هم به ۱۵۸ نیوتن متر می‌رسد. این کراس اوور ژاپنی ۱۱۷۲ کیلوگرمی قادر است تحت شرایط استاندارد ( نوع جاده و نوع بنزین و تک ‌سرنشین) ظرف ۱۱.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. همچنین میانگین مصرف سوخت این ماشین ژاپنی هم حدود ۶ لیتر است. در نتیجه یک خودروی نسبتا کم استهلاک با توان فنی متعادل برای خانواده‌ها مقابل ما قرار دارد.

کراس اوور

همچنین امکاناتی مثل سامانه‌های کنترل کشش و پایداری، سه حالت رانندگی، سنسور باران، رادار هشدار و نقطه کور، رادار تغییر مسیر، سیستم تشخیص اشیا متحرک MOV، اتولایت، نمایشگر لمسی ۵.۷ اینچی، دوربین‌های عقب و جانبی و ۳۶۰، شوینده اتوماتیک دوربین عقب، شش کیسه هوا، سیستم تهویه اتوماتیک، سانروف پانوراما، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، گرمکن صندلی جلو، در لیست امکانات نیسان جوک پلاتینیوم حضور دارند.

با این حساب مشتریانی که قصد دارند یک کراس اوور نسبتا باکیفیت، کم‌استهلاک و خوش‌پرستیژ ژاپنی را با بودجه یک میلیارد تومان بخرند، بهتر است نیسان جوک پلاتینیوم را در صدر اولویت‌های خود قرار دهند. البته اگر کمی بیشتر هزینه کنید می‌توانید نیسان جوک اسپرت با موتور بسیار پرقدرت‌تر را خریداری کرده و از توان فنی بسیار مهیج آن لذت ببرید.

3.کی ام سی k7 کرمان موتور مدل ۱۴۰۰

کراس اوور

در زمان نگارش این مطلب نمونه‌های کارکرده کی ام سی K7 کرمان موتور در بازار با قیمت کمی بیش از یک میلیارد تومان به فروش می‌رسند که از لحاظ ظاهری و اصول کاربردپذیری، خودرویی مناسب برای خانواده‌های نسبتا پرجمعیت به حساب می‌آید.

کی ام سی K7 یا جک x7 یک شاسی بلند شهری سایز متوسط است که طراحی ظاهری جذاب و به‌روزی را ارائه می‌دهد. فرم کابین آن هم کاملا مدرن به نظر رسیده و سبک طراحی جدیدی را پیش روی مشتریان ایرانی قرار می‌دهد. درضمن فضای داخل کابین این خودرو نسبتا جادار است که آن را به گزینه مناسب برای خانواده‌های پرجمعیت تبدیل می‌کند.

 حجم موتور شاسی بلند جدید کرمان موتور خیلی زیاد نیست و همچون بسیاری خودروهای چینی دیگر از موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ نیرو دریافت می‌کند. البته توان پیشرانه این خودرو برابر ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۵۱ نیوتن متر گشتاور است که بیشتر از دیگر رقبای ۱.۵ لیتری بوده و به واسطه یک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک دوکلاچه به سمت چرخ‌های جلو هدایت می‌شود. شتاب ۰ تا ۱۰۰ کی ام سی k7 بر اساس تست‌های غیررسمی حدود ۱۱ تا ۱۲ ثانیه برآورد شده است. همچنین این موتور توربو GDI به طور متوسط حدود ۷.۵ لیتر بنزین به ازای پیمایش ۱۰۰ کیلومتر مسافت خواهد سوزاند.

 کراس اوور

ناگفته نماند که امکانات مناسبی مثل: چهار کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، کنترل توقف در سربالایی، کنترل سرعت در سرپایینی، ترمز پارک برقی، کنترل هرزگردی، سنسور فشار باد تایر TPMS، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ ، سانروف پانوراما، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سنسور نور یا اتولایت، آینه‌های جانبی تاشونده خودکار با گرمکن، پشت آمپر دیجیتال ۱۲.۹ اینچی، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، دیلایت، صندلی چرمی، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، نمایشگر ۱۲.۹ اینچی، سیستم مالتی مدیا، نویگیشن، پورت usb ، بلوتوث، سیستم صوتی اینفینیتی با ۱۰ بلندگو، کروز کنترل، پرده کشویی صندوق عقب، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو در جک K7 وجود دارد و آن را به یک خودروی نسبتا فول آپشن یک میلیارد تومانی تبدیل می‌کند.

بنابراین کی ام سی کی ۷ کارکرده مدل ۱۴۰۰یکی دیگر از کراس اوورهای مناسبی است که می‌توان آن را با بودجه در حدود یک میلیارد تومان یا کمی بیشتر از بازار آزاد تهیه کرد.

4.فیدلیتی بهمن موتور مدل ۱۴۰۰

 

یکی دیگر از شاسی بلندهای شهری نسبتا جدید بازار ایران که توسط گروه بهمن در اختیار مشتریان ایرانی گذاشته شده، فیدلیتی یا جتور ایکس۷۰ است که گرچه قیمت رسمی آن در جدیدترین شرایط فروش بهمن موتور حدود ۷۳۵ میلیون تومان برای نسخه ۵ نفره اعلام شده است، اما در بازار آزاد با ارقامی در حدود کمی بیش از یک میلیارد تومان به فروش می‌رسد.

کراس اوور

این کراس اوور چینی از لحاظ طراحی ظاهری و داخلی، شمایلی نسبتا جدید و مجلل را ارائه می‌دهد، فضای کابین آن جادار است و به راحتی قادر به دلربایی از بسیار مشتریان خواهد بود. اما فیدلیتی از لحاظ توان فنی خیلی سطح بالا ظاهر نشده و همچون دیگر خودروهای چینی مشابه از پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ نیروی خود را تامین می‌کند که تقریبا ساختاری مشابه با موتور محصولات چری در ایران دارد. حداکثر قدرت این موتور برابر با 155 اسب بخار و 230 نیوتن متر گشتاور است که از طریق یک جعبه دنده ۶ سرعته دو کلاچه به سمت چرخ‌های جلو هدایت می‌شود.

کراس اوور

فیدلیتی از لحاظ فنی عملکردی متعادل به ویژه برای مصارف خانوادگی دارد اما نمی‌توان انتظار سواری کاملا مهیج را از آن داشت. همچنین برخی از مشتریان نسبت به داغ شدن گیربکس خودرو انتقاداتی داشته‌اند که البته این مورد بیشتر به نحوه رانندگی آنها و خلاص نکردن دنده در ترافیک‌ها بازمی‌گردد. ولی به هر حال می‌توان گفت که استهلاک جعبه دنده ۶ سرعته دو کلاچه نسبت به سایر جعبه‌دنده‌ها کمی بالاتر است. شتاب 0-100 فیدلیتی حدود 12.5 تا 13 ثانیه برآورد شده و متوسط مصرف سوخت آن کمی بیش از 8 لیتر در 100 کیلومتر است.

از لحاظ آپشن و امکانات رفاهی - ایمنی نیز فیدلیتی برابر کاربران شرمنده نخواهد بود و آپشن‌های مناسبی به شرح زیر را به منظور تامین حداکثری رفاه و امنیت سرنشینان در لیست امکانات خود جا داده است:

کنترل کشش و پایداری، سیستم کنترل توقف خودرو در سربالایی، سیستم ایمنی برخورد مانع با شیشه بالابر، ترمز پارک برقی، سیستم اتو هلد، رادارهای حرکت تغییر مسیر و هشدار نقاط کور، سنسور فشار باد تایر TPMS، ایربگ‌های راننده و سرنشین جلو و جانبی، تنظیمات برقی به همراه گرمکن برای صندلی‌های جلو، سنسور باران، فرمان چرمی مجهز به کلید کنترل، تهویه مطبوع با دریچه عقب، بلندگو، شارژر وایرلس، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، صفحه جلو آمپر دیجیتال ۱۲.۳ اینچی، نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی به همراه بلوتوث، کروز کنترل، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین عقب، اتولایت، آینه‌های جانبی جمع شونده اتوماتیک به همراه گرمکن، تنظیم برقی ارتفاع نور چراغ‌ها، سانروف پانوراما، دیلایت، حسگر پارک جلو و عقب، سیستم هوشمند باز شدن اتوماتیک درب صندوق توسط پا و سیستم تشخیص مانع درب صندوق.

با این تفاسیر یکی از شاسی بلندهای نیمه لوکس با ظاهر مجلل و سطح امکانات رفاهی مطلوب در بازه قیمت یک میلیارد تومان، همین فیدلیتی بهمن موتور خواهد بود که البته از همین ابتدا طرفداران فراوانی هم پیدا کرده است.

5.چری تیگو ۷ تیپ IE

کراس اوور

چری تیگو 7 مدل ۱۴۰۰ صفر کیلومتر یکی از چابک‌ترین کراس اوورهایی به حساب می‌آید که می‌توان با مبلغی تقریبا کمتر از یک میلیارد تومان خرید. این خودرو عملکرد اسپرت و نسبتا پرشتابی را از خود ارائه می‌دهد و در ضمن سواری آن تقریبا نرم و آسایش‌بخش است؛ به نحوی که نسبت به سایر کراس اوورهای این دسته کیفیت سواری راحت‌تری را ارائه خواهد داد. همچنین از لحاظ خدمات پس از فروش مشکل چندانی ندارد، چراکه تحت شبکه گسترده مدیران خودرو عرضه می‌شود و لوازم یدکی و بدنه آن به طور گسترده در نمایندگی‌های مدیران خودرو و یا بازار آزاد موجود است.

کراس اوور

طبق انتظار چری تیگو ۷ نیز از موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ به قدرت ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر بهره می‌برد و گیربکس شش سرعته دو کلاچه را مامور انتقال نیرو به محور جلو کرده است. شتاب صفر تا صد تیگو ۷ معادل 10.2 ثانیه ارزیابی شده که خبر از چابکی مناسب آن نسبت به سایر همکلاسان می‌دهد. همچنین امکانات قابل قبولی به شرح زیر در این خودرو به کار گرفته شده تا امنیت و آسایش بیشتری را برای کاربران فراهم آورد.

کروز کنترل، سیستم‌ کنترل کشش و پایداری، سامانه‌های کنترل توقف در سربالایی، کنترل سرعت در سراشیبی، حسگرهای پارک جلو و عقب، سیستم صوتی با شش اسپیکر، نمایشگر لمسی ۹ اینچی، شش عدد کیسه‌های هوا، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، صندلی برقی راننده، سقف پانوراما، سانروف، آینه‌های جانبی تاشونده برقی.

6. پژو ۲۰۰۸

مشتریانی که به دنبال خرید یک کراس اوور کوچک اروپایی باکیفیت هستند و به میزان شتاب و توان فنی اتومبیل خود اهمیت بالایی می‌دهند، پژو ۲۰۰۸ مدل ۹۸ با قیمتی کمتر از یک میلیارد تومان بخرند؛ زیرا این کراس اوور فرانسوی دارای موتور ۱.۶ لیتری به قدرت ۱۶۳ اسب بخار است و فرایند شتاب‌گیری صفر تا ۱۰۰ آن حدود 8.2 ثانیه به طول می‌انجامد. پژو ۲۰۰۸ کیفیت ساخت مناسبی دارد و از لحاظ ظاهری نیز خودرویی نسبتا متفاوت در ایران به حساب می‌آید. بنابراین می‌توان روی پژو ۲۰۰۸ را به عنوان یک کراس اوور کوچک، چابک، باکیفیت و زیبا حساب باز کرد.

کراس اوور

در پایان مقاله « با یک میلیارد تومان کدام کراس اوور را بخریم » باید به استحضار برسانیم که علاوه بر موارد یاد شده گزینه‌های دیگری مثل لوکسژن  U6، دی اس۴ کراس بک 2017، سانتافه ۲۰۱۴ ، کیا اسپورتیج ۲۰۱۵ و هیوندای توسان ال ام ۲۰۱۵ نیز در بازار موجود هستند که خرید آنها به دلیل مدل ساخت پایین یا خدمات پس از فروش محدود ( دی اس و لوکسژن) خیلی توصیه نمی‌شود. اما به هر حال شما می‌توانید با توجه به سلیقه و نوع نیازتان به سراغ این مدل‌ها نیز بروید.