۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تست و بررسی چری آریزو۵ جدید (پرو) محصول تازه‌وارد مدیران خودرو

۶ مهر ۱۴۰۰، ۹:۵۳
کد خبر: 566313
تست و بررسی چری آریزو۵ جدید (پرو) محصول تازه‌وارد مدیران خودرو

آریزو ۵ پرو جدیدترین محصول کمپانی چری در ایران محسوب می‌شود که توسط مدیران خودرو به صورت مونتاژ داخل در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

اقتصادآنلاین - روزبه راد؛  اخیرا فرصتی فراهم شد تا از نزدیک با این سدان جمع‌وجور خانوادگی بیشتر آشنا شویم و از تفاوت‌های آن با نسل قبل آگاهی کامل‌تری پیدا کنیم. در ادامه دعوت می‌کنیم به گزارش تست و بررسی چری آریزو ۵ جدید (پرو) محصول مدیران خودرو توجه بفرمایید.

ویژگی‌های ظاهری چری آریزو ۵ جدید

با وجود آنکه آریزو ۵ پرو دومین نسخه فیس لیفت سدان خانوادگی آریزو5 محسوب می‌شود و در سال ۲۰۲۱ روانه بازار شده است، اما تحولات اساسی و بنیادینی را در ظاهر آن نمی‌توان مشاهده کرد. به استثنای تغییر گرافیک داخلی چراغ‌های جلو و تحول الگوی پس زمینه جلو پنجره به سبک کهکشانی به علاوه یکی دو مورد جزئی دیگر، نمی‌توان تحول ظاهری چشم‌گیری را روی بدنه چری آریزو ۵ پرو نسبت به مدل5TE  فعلی پیدا کرد. در نمای عقب هم به جز اضافه شدن یک نوار کرومی به بخش مشکی سپر در نسخه های بین‌المللی، در سایر نواحی همان فرم همیشگی چری آریزو ۵ قابل مشاهده است.

چری آریزو ۵

البته همان طور که در تصاویر پیداست، گویا مدیران خودرو تصمیم ندارد آن نوار کرومی را هم به سپر عقب محصول خود اضافه کند.

 

چری آریزو ۵

اما سبک طراحی کابین به طور کامل تغییر کرده و در اینجا نمایی نزدیک به فرم داخلی چری آریزو ۶ کاملا پدیدار شده است. البته بعضی اختلافات جزئی میان داشبورد چری آریزو ۶ و مدل آریزو ۵ جدید وجود دارد ولی در مجموع سبک طراحی کلی فضای داخلی هر دو خودرو تقریبا یکسان است. نمایشگر با وضوح مناسب در قسمت میانی داشبورد جا گرفته و دریچه‌های تهویه سراسری به سبکی نوین و کاملا جذاب سراسر پهنای داشبورد را تا صفحه آمپر به خود اختصاص داده است.

روی کنسول میانی هم دکمه‌های دیجیتال کنترل سیستم تهویه کار شده که استفاده از تنظیمات سامانه تهویه مطبوع را برای کاربر آسانتر و همچنین لذت‌بخش‌تر خواهند کرد.

چری آریزو ۵

 

پلاستیک براق مشکی‌رنگ جلوه خاصی به کنسول میانی بخشیده و اطراف اهرم تعویض دنده را به سبکی لوکس و دل‌نشین تزیین کرده است. قسمت بالایی داشبورد با مواد نرم روکش شده و بخش میانی طوسی-نقره‌ای داشبورد نیز الگویی شبیه به فیبر کربن در بکگراند خود دارد؛ قسمت زیرین داشبورد نیز طبق انتظار از پلاستیک خشک ساخته شده است که سطح کیفی آن در این رده قیمتی چندان زننده نیست. صندلی‌ها و همچنین بخش‌هایی از رودری ها با چرم مصنوعی روکش شده و حس دلنشینی به کاربر هنگام استفاده از این بخش‌ها انتقال داده خواهد شد؛ به نحوی که تاحدودی کاربر احساس می‌کند در یک خودروی نسبتا لوکس حضور دارد.

555

 

 همچنین به دلیل فاصله محوری مناسب، صندلی‌های ردیف عقب کاملا جادار بوده و افراد با قد ۱۸۵ سانتیمتر نیز می‌توانند از این بخش باید حداقل محدودیت استفاده کنند. درون صندوق عقب چری آریزو ۵ پرو فضایی معادل ۴۳۰ لیتر یافت می‌شود که در مقایسه با خودروهایی مثل سمند اندکی کوچک‌تر است اما در مجموع قادر به تامین احتیاجات خانواده‌های چهار تا پنج نفره بوده و جایی برای انتقاد جدی باقی نخواهد گذاشت.

مشخصات فنی آریزو ۵ جدید

همان‌طور که کابین آریزو ۵ جدید شباهت زیادی به مدل آریزو ۶ پیدا کرده است، باید بدانید که اجزای فنی این دو سدان چینی هم دقیقا مشابه یکدیگر بوده و آریزو ۵ جدید همان پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ مدل پیشین که با آریزو ۶ و چری تیگو ۷ مشترک است را جهت تامین نیروی محرکه خود به کار گرفته است . این موتور چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ توربو شارژ قدرتی برابر با ۱۴۷ اسب بخار به علاوه ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور ایجاد می‌کند و در کنار آن یک گیربکس سی وی تی وظیفه انتقال قدرت به سمت چرخ‌های جلو را برعهده گرفته است. نکته حائز اهمیت در اینجا افزوده شدن ۲ دنده مصنوعی به گیربکس سی وی تی است و از این به بعد آریزو ۵ را نیز همچون چری آریزو ۶ با جعبه دنده ۹ سرعته مشاهده خواهیم کرد. این در حالی است که آریزو ۵ توربو فعلی از گیربکس سی وی تی با ۷ دنده مجازی یا شبیه‌سازی‌شده استفاده می‌کند.

 

چری آریزو ۵

همچنین در تست شتابگیری صفر تا صد که با این خودرو انجام دادیم، ارقامی بین ۹.۷ تا ۱۰ ثانیه به دست آمد که نشانگر چابک‌تر بودن این خودرو در مقایسه با بسیاری تولیدات هم‌رده، به‌خصوص کراس اوورها و سدان‌های تولید داخل است. حداکثر سرعت آریزو ۵ جدید حدود ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است و میانگین مصرف سوخت آن هم به صورت ترکیبی برابر ۶.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود.

جدول مشخصات فنی آریزو ۵ پرو

تست و بررسی چری آریزو۵ جدید (پرو) محصول تازه‌وارد مدیران خودرو

امکانات رفاهی و ایمنی آریزو ۵ جدید

چری آریزو ۵

شرکت مدیران خودرو علاوه بر امکانات حاضر در مدل فعلی آریزو ۵ توربو، آپشن‌های جدیدی مثل ترمز پارک برقی و پنل لمسی کنترل سیستم تهویه را به لیست امکانات آریزو ۵ پرو اضافه کرده است. بنابراین شاخص‌ترین تجهیزاتی که می‌توان روی آریزو ۵ جدید تجربه کرد شامل این موارد خواهد بود:

کروز کنترل، سیستم کنترل توقف در سربالایی، سیستم کنترل کشش و پایداری، دو حالت رانندگی اکو و اسپرت، حسگرهای پارک جلو و عقب، سنسور فشار باد تایرهاtpms ، ترمز پارک برقی، ترمز کمکی، اتوهلد، دیلایت، فرمان برقی با دکمه‌های کنترل، نمایشگر لمسی داشبورد، دوربین عقب، شش کیسه هوای جلو و جانبی و پرده‌ای، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی راننده و سرنشین جلو با تنظیمات دستی، روکش صندلی‌های چرمی، آینه‌های جانبی برقی، سانروف و...

ضمنا باید بدانید که چری آریزو ۵ موفق به دریافت پنج ستاره ایمنی از موسسه سی انکپ چین شده است و بنابراین جزو مدل‌های نسبتا مطمئن و با امنیت بالا در بازار ایران به حساب می‌آید. امکانات ایمنی مطلوب مثل ۶ کیسه هوا و سایر موارد مؤید این مطلب هستند.

تجربه رانندگی با چری آریزو ۵ جدید

بالاخره نوبت تیم ما هم شد و موفق شدیم پشت فرمان آریزو ۵ توربو جدید بنشینیم. همان‌طور که در بخش طراحی داخلی اشاره کردیم، با فضایی کاملا جدید به سبک مدل آریزو ۶ مواجه هستیم که در نوع خود طرحی نسبتا مدرن و دلنشینی را ارایه می‌دهد و راننده حسی جالب و نسبتا دلچسب را از نشستن پشت فرمان این خودرو احساس خواهد کرد. غربیلک فرمان به صورت خوش‌دست و تاحدی اسپرت طراحی شده و می‌تواند کار با خودرو را برای کاربر راحت‌تر سازد؛ به خصوص که سیستم کمکی برقی آن باعث می‌شود تا بتوان به نرمی و با حداکثر راحتی عملیات چرخش فرمان را انجام داد که این قضیه هم مورد پسند راننده آریزو ۵ توربو جدید واقع خواهد شد. ضمنا سبک طراحی صفحه آمپر هنوز حالتی کاملا سنتی دارد و آن‌طور که انتظار داشتیم از نمایشگر دیجیتال در اینجا خبری نیست.

 بعد از روشن کردن موتور متوجه نفوذ صدای کم پیشرانه به داخل کابین خواهید شد که نشانگر ارتقای سطح عایق‌بندی کابین آریزو ۵ پرو است. البته با فشردن پدال گاز و افزایش دور موتور میزان نفوذ صدا به درون کابین افزایش می‌یابد که این میزان افزایش صدا چندان آزاردهنده نیست و برعکس، حسی اسپرت و مهیج به سرنشینان انتقال خواهد داد.

چری آریزو ۵

 شروع حرکت آن‌طور که از یک موتور توربو شارژ ۱.۵ لیتری نصب‌شده روی یک سدان نه‌چندان سنگین انتظار داریم، خیلی چابک و سریع نیست که البته دلیل آن را می‌توان تاخیر نسبی وارد مدار شدن بوست توربو دانست. چراکه از حدود دو هزار و دویست دور به بعد بوست توربو وارد مدار می‌شود و آن لحظه می‌توانید قدرت موتور را زیر پای خود احساس کنید. تا پیش از آن عملیات شتابگیری خصوصا با وجود گیربکس سی وی تی خیلی دلچسب نیست. اما به هر حال پس از رد شدن از دور موتور مذکور متوجه عملکرد نسبتا مطلوب بخش فنی محصول جدید مدیران خودرو خواهید شد. به نحوی که نهایتا ظرف حدود ۱۰ ثانیه بعد از شروع حرکت می‌توانید سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را نیز لمس کنید که این مورد سریع‌تر از بسیاری خودروهای هم‌رده آریزو ۵ جدید در بازار ایران است.

چری آریزو ۵

 عملکرد سیستم تعلیق از لحاظ هندلینگ و پایداری در رانندگی‌هایی با سرعت عادی کاملا مناسب است و می‌توان گفت که تعادل این خودرو تحت شرایط متعارف، در سطحی قابل قبول قرار دارد. اما در سرعت‌های بالا و هنگام عبور از مسیرهای منحنی شکل باید کمی جوانب احتیاط را رعایت کرد. البته با وجود سیستم کنترل کشش و پایداری، بحث منحرف شدن خودرو خیلی مطرح نیست اما اگر سرعت بیش از حد بالا باشد، امکان از کنترل خارج شدن بخش عقب و بروز بیش فرمانی تا حدی محتمل خواهد بود.

 میزان جذب ضربات سطح جاده توسط تعلیق نیز چندان قابل انتقاد نیست و بدین ترتیب سواری نسبتا راحتی با آریزو ۵ پرو برای سرنشینان رقم زده خواهد شد. ترمزهای چری آریزو ۵ توربو جدید هم تقریبا اطمینان‌بخش ظاهر شده و می‌توانند اعتمادبه‌نفس راننده را در سرعت‌های بالا را افزایش دهند.

قیمت و رقبا

در زمان نگارش این مقاله هنوز قیمت چری آریزو ۵ جدید به طور رسمی اعلام نشده اما مسلما بهای این مدل چیزی بین ارزش چری آریزو ۵ توربو و آریزو ۶ خواهد بود. بنابراین احتمالا قیمت آریزو ۵ جدید تحت شرایط فعلی و در صورت ثبات اوضاع اقتصادی جامعه، حدود ۷۰۰ میلیون تومان در بازار آزاد خواهد بود.

در حال حاضر نمی‌توان رقیب جدی از نوع سدان صفر کیلومتر برای چری آریزو ۵ جدید در بازار کشور پیدا کرد؛ با این حساب از جمله نزدیک‌ترین رقبای این مدل می‌شود به نمونه‌های دست دوم و کارکرده سراتو سایپا دو لیتری، هیوندای النترا ، مزدا۳ نیو و چری آریزو ۶ اشاره کرد.

به هر صورت باید دید که آریزو 5 پرو پس از ورود به بازار کشور چطور می‌تواند با محبوبیت روزافزون کراس اوورها مقابله کند و گلیم خود را از آب بازار خودرو ایران بیرون بکشد.