۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تفاوت رمزارز و پول فیات در چیست؟

۱۴ شهریور ۱۴۰۰، ۱۶:۰۷
کد خبر: 559535
تفاوت رمزارز و پول فیات در چیست؟

رمزارز و پول فیات شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. اما با این حال ارزهای مجازی هنوز این قابلیت را ندارند که جایگزین ارزهای رایج شوند.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ ظهور رمزارزها، بحثی را در خصوص آینده پول فیات، مانند دلار آمریکا که توسط دولت پشتیبانی می‌شود، آغاز کرده است. اگرچه رمزارزها اخیرا مورد استقبال گسترده قرار گرفته، اما هنوز در موقعیتی نیست که جایگزین پول فیات شود و این ارز همچنان وسیله ترجیحی مبادله در سراسر جهان به شمار می‌رود. اکثر مردم با توجه به ماهیت نوسانی بودن رمزارز، آن را به عنوان راهی برای سریع‌تر ثروتمند شدن می‌پندارند. بنابراین، برای درک تفاوت رمزارز و پول فیات، باید در مورد عملکرد آنها آگاه شویم.

رمزارز چیست؟

رمزارز نوع جدیدی از مبادله است که تنها یک دهه قدمت دارد. این شکل الکترونیکی رمزنگاری، جعل کردن آن را غیرممکن می‌کند. مانند پول فیات، می‌توان از آن برای خرید کالا و پرداخت خدمات استفاده کرد. تمام رمزارزها برای همه قابل دسترسی است و به هیچ مرجع مرکزی نیازی نیست. بر اساس CoinMarketCap.com، یک وب‌سایت تحقیقاتی بازار، امروزه بیش از ۱۰هزار رمزارز در گردش است.

تفاوت رمزارز و پول فیات چیست؟

رمزارز برخلاف پول فیات توسط مقامات مرکزی تنظیم، و توسط دولت‌ها پشتیبانی نمی‌شود. این امر باعث می‌شود که ارز مجازی نسبت به پول واقعی (پول نقد یا پول واقعی در حساب‌های بانکی) اعتبار کمتری داشته باشد. همچنین رمزارز نسبت به پول فیات نوسانات بیشتری دارد. این نوسانات در درجه اول ناشی از ماهیت پرمخاطره آن در داد و ستد بوده و سرمایه‌گذاران با تکیه بر سود، بر ایجاد ثروت در کوتاه‌ترین زمان ممکن تمرکز می‌کنند.

سکه‌های کریپتو مانند یک بانک، نیازی به واسطه برای تایید معامله ندارند. تراکنش‌های رمزارزها با استفاده از فناوری بلاک‌چین تایید می‌شوند و از این رو تمام فعالیت‌های تجاری به طور دائم ثبت شده و امنیت هر صرافی را افزایش می‌دهند.

شباهت رمزارز و پول فیات چیست؟

ارزش هر دوی این ارزها، از استقبال گسترده در سراسر جهان نشات می‌گیرد. پذیرش بیشتر به معنای اعتبار بیشتر است. همچنین آنها قابل تقسیم شدن هستند؛ به عنوان مثال، یک دلار را می‌توان به صد سنت و بیت‌کوین را به ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱بیت‌کوین تقسیم کرد. از رمزارزها، مانند پول فیات می‌توان برای پرداخت خدمات یا خرید کالاها استفاده کرد. همچنین می‌توان آنها را برای هدیه دادن یا پس‌انداز کردن مورد استفاده قرار داد.