۰ نفر

همه چیز درباره خودرو ساینا سایپا +تصاویر

۷ شهریور ۱۴۰۰، ۱۵:۴۵
کد خبر: 557501
همه چیز درباره خودرو ساینا سایپا +تصاویر

شرکت سایپا با تکیه بر پلتفرم محصول قدیمی خود یعنی پراید سعی داشته تا سبد تولیدات ارزان‌قیمتش را همچنان پررونق نگه دارد و مدل‌های متنوعی را در این بخش پرطرفدار و پرفروش بازار به دست مشتریانی با توان مالی پایین‌تر برساند. در همین راستا ابتدا تیبا وارد میدان شد و سپس در یک حرکت مناسب، فیس‌لیفت تیبا با نام ساینا از سال ۹۵ راه خود را به بازار خودرو کشور پیدا کرد.

 اقتصاد آنلاین - روزبه راد؛  ساینا به دلیل رفع نقایص ظاهری تیبا خیلی زود مورد استقبال قرار گرفت و توانست نظر قشر وسیعی از خریداران که هم از ظاهر تیبا خوششان نمی‌آمد و هم استهلاک پژو ۴۰۵ برایشان چندان مقرون به صرفه نبود، به سوی خود جلب کند. از زمستان ۹۹ نیز شرکت سایپا اولین فیس‌لیفت ساینا را با نام ساینا اس به مشتریان ایرانی تحویل داد. در ادامه شما را با انواع مدل های ساینا و تنوع تیپ‌های آن‌ آشنا خواهیم کرد.

معرفی ساینا معمولی (SX - EX)

همان‌طور که اشاره شد شرکت سایپا از سال ۹۵ محصولی جدید را در قالب یک سدان جمع‌وجور به لیست تولیدات خود اضافه کرد و نام ساینا را برای آن برگزید. ساینا از لحاظ فنی و باطنی تفاوت زیادی با تیبا نداشت اما ظاهر آن نسبت به برادر مسن‌تر بسیار جذاب‌تر شده بود. به نحوی که دیگر آن حجم از گُنگی و طراحی نسبتا نازیبای چهره تیبا در مدل جدید دیده نمی‌شد.

2

در نمای جلو ساینا از سپر و جلوپنجره به اضافه چراغ‌های جدید استفاده شد که نتیجه کار تقریبا متقاعدکننده از آب درآمد و توانست رضایت نسبی اکثر مشتریان را نسبت به چهره ساینا جلب کند. طرح نمای روبروی این خودرو نسبت به تیبا از المان‌های جوان‌پسندتری برخوردار شده و خصوصا فرم کشیده چراغ‌ها و جلوپنجره ساینا تطابق بیشتری با سلیقه مشتریان ایرانی دارد.

در پروفیل کناری تغییرات به شدت اندک هستند و صرفا به بخش‌هایی مثل طرح قالپاق، قاب آینه‌ها و یکی دو مورد جزئی دیگر محدود می‌شوند. با این حال وقتی به قسمت پشت ساینا می‌رسیم، مجددا شاهد نمایی کاملا متفاوت نسبت به تیبا هستیم که به دلیل برخورداری از چراغ‌های جدید به اضافه تحولات انجام شده در سپر و درب صندوق، نسبت به برادر خود بسیار دلنشین‌تر جلوه می‌کند.

3

درمجموع می‌توان گفت که ساینا به عنوان یک سدان اقتصادی در مقایسه با محصولاتی مانند پراید یا تیبا شمایلی به مراتب دلنشین، گیرا و مهیج‌تر ارائه می‌دهد و هرچند که نسبت به محصولات روز دنیا همچنان نقص‌های فراوانی دارد، اما به هر حال می‌تواند جزو سدان‌های اقتصادی جذاب و زیبا در بازار کم‌تنوع خودرو کشور دسته‌بندی شود‌.

4

در مورد فضای کابین نیز باید گفت که در اینجا از یک داشبورد جدید مشابه کوییک استفاده شده که البته جذابیت چندانی ندارد و به‌ویژه دریچه‌های تهویه میانی آن نسبتا نازیبا و زشت جلوه می‌کنند. در نسخه اتوماتیک ساینا یک غربیلک فرمان جدید با طراحی اسپرت و جوان‌پسندتر دیده می‌شود که نسبت به نمونه مورد استفاده در ساینا دنده‌ای بسیار خوش‌دست‌تر طراحی شده است.

مشخصات فنی ساینا

شرکت سایپا به‌روزرسانی چندانی روی بخش فنی ساینا انجام نداده و همان موتور چهار سیلندر هشت سوپاپ تیبا به حجم ۱.۵ لیتر را در ساینا نیز به خدمت گرفته است. بدین ترتیب توان خروجی موتور ساینا از ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور فراتر نخواهد رفت. این سدان کوچک برای انتقال نیرو از دو نوع گیربکس استفاده می‌کند؛ یک گیربکس ۵ سرعته دستی که در واقع نمونه به‌روزرسانی شده جعبه دنده پراید است و دیگری یک گیربکس خودکار CVT یا ضریب متغیر پیوسته است که در ساینا اتوماتیک وظیفه انتقال قدرت موتور به سوی چرخ‌های جلو را به دوش می‌کشد. سیستم فرمان ساینا اتوماتیک از نوع برقی است و در ساینا دنده‌ای هم شاهد استفاده از جعبه فرمان هیدرولیک هستیم.

5

شتاب صفر تا 100 ساینا دنده‌ای تقریبا برابر 12.8 ثانیه ارزیابی شده و این رقم در مدل اتوماتیک سی وی تی حدود ۱ تا ۱.۵ ثانیه بیشتر خواهد بود. همچنین میانگین مصرف سوخت ساینا دنده‌ای حدود ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده و در مدل اتوماتیک نیز احتمالا به بیش از ۷.۵ لیتر افزایش پیدا خواهد کرد که برای یک موتور کم حجم رقمی فراتر از انتظار به نظر می‌رسد. با این تفاسیر واضح است که مشخصات فنی و نوع تجربه رانندگی ساینا تفاوت محسوسی نسبت به تیبا نخواهد داشت.

مشخصات ساینا

موتور: چهار سیلندر/تنفس طبیعی/هشت سوپاپ/ 1503 سی سی

گیربکس: پنج سرعته دستی یا CVT اتوماتیک

شتاب 0-100: حدود 12.8 ثانیه

مصرف سوخت: 7 لیتر در 100 کیلومتر

حداکثر سرعت: 170 تا 175 کیلومتر بر ساعت

ابعاد ساینا: طول ۴۲۱۵ میلی‌متر/ عرض ۱۶۶۳ میلی‌متر / ارتفاع ۱۴۸۴ میلی‌متر/ وزن ۱۰۵۰ کیلوگرم ( ساینا دنده‌ای)- ۱۰۸۵ کیلوگرم (ساینا اتوماتیک)

6

امکانات و آپشن های ساینا

در بحث آپشن ها و امکانات شرکت سایپا در حال حاضر چهار دسته‌بندی مختلف را برای ساینا در نظر گرفته که شامل دو تیپ معمولی و آپشنال برای مدل دنده‌ای و نسخه‌های SE-A و SE-A LUX در مدل اتوماتیک می‌شود. ناگفته نماند که ساینا دنده ای ابتدا با دو نسخه SX و EX وارد بازار شد که از لحاظ سطح امکانات به جز یکی دو مورد، تقریبا در حد نسخه‌های معمولی و آپشنال فعلی بودند. در ادامه به اختلاف سطح تجهیزات تیپ های مختلف ساینا اشاره شده است:

7

امکانات ساینا دنده ای معمولی

حسگر پارک عقب، تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، صفحه نمایش MFD، مه شکن جلو و عقب، دماسنج، دو کیسه هوا، ترمزABS و EBD، سامانه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، آینه جانبی برقی، شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب، ایموبلایزر، ریموت کنترل، قفل مرکزی، تنظیم دستی ۶ حالته صندلی راننده و تنظیم ۴ حالت صندلی سرنشین جلو.

امکانات ساینا آپشنال

ساینا آپشنال ضمن برخورداری از امکانات مدل معمولی، به تجهیزات بیشتری مثل نمایشگر مالتی مدیا ۷ اینچی، دوربین عقب، حسگر فشار باد تایرها، سیستم هشداردهنده سرقت، ایزوفیکس، روکش صندلی چرمی و شیشه های دودی مجهز شده است.

8

امکانات ساینا اتوماتیک SE-A

 تیپ پایه ساینا اتوماتیک نیز ضمن بهره‌مندی از امکانات ساینا معمولی، از کروز کنترل، محدودکننده سرعت، سیستم هشداردهنده سرقت، چراغ مشایعت، کامپیوتر سفری، نشانگر وضعیت دنده، پورت USB – AUX و ایزوفیکس برخوردار است.

امکانات ساینا اتومات SE-A LUX

نسخه فول آپشن ساینا اتومات نیز امکانات مدل پایه بعلاوه موارد زیر را در لیست تجهیزات و آپشن های خود جا داده است:

استارت دکمه ای، ورود بدون کلید؛ مولتی مدیا و دوربین عقب، کنترل صدا روی فرمان، TPMS، مسیریاب و شیشه دودی.

ساینا اس و جی

9

شرکت سایپا در نیمه دوم سال ۹۹ دستی به سروگوش ساینا کشید و نسخه فیس‌لیفت آن را راهی بازار کرد. عمده تغییرات ساینا نیوفیس به تحول گرافیک چراغ‌های جلو، استفاده از جلوپنجره مزین به قاب کروم رنگ، تغییر طراحی سپر جلو و همچنین تغییر کلی نمای عقب به‌ویژه چراغ‌های آن ارتباط پیدا می‌کند که به طور کل، ظاهری نسبتا جدید و باوقارتر برای ساینا نیوفیس رقم زده است.

10

 درون کابین ساینا اس از غربیلک فرمان جدید مشابه گونه مورد استفاده از در ساینا اتوماتیک به همراه صفحه کیلومتر نو بهره برده شده که تا حدودی می‌تواند حس بهتری به راننده منتقل کند و تجربه رانندگی تقریبا هیجان‌انگیزتری را با ساینا اس و جی برای کاربر به وجود آورد. جنس متریال داخلی تغییر نکرده و تماما از پلاستیک خشک در داشبورد و رودری‌ها استفاده شده است که کیفیت آن چنگی به دل نمی‌زند.  اما خبر خوب برای کاربران ساینا جی، تغییر بخش میانی داشبورد و ارایه کابینی جذاب و مدرن تر است که قطعا بیشتر از کابین ساینا اس می‌تواند بر دل مشتریان بنشیند.

11

 صندلی‌های ردیف عقب ساینا اس و جی نیز فضای کافی برای حضور حداقل دو سرنشین بزرگسال با قد متوسط را فراهم می‌کنند و از این جهت نسبت به محصولاتی مثل پژو ۲۰۶ برتری دارند. درون صندوق عقب ساینا اس هم فضایی در حدود ۳۷۰ لیتر به اسباب و لوازم کاربران اختصاص یافته است که جهت رفع احتیاجات مسافرتی یک خانواده کوچک، تقریبا در سطح متعادل ارزیابی می‌شود.

 پیشرانه ساینا نیوفیس تفاوت چندانی با موتور تیبا و ساینا دنده‌ای ندارد. البته مهندسان سایپا سیستم سیم گاز را از روی این پیشرانه حذف کرده و در عوض دریچه گاز برقی را به منظور کنترل میزان باز و بسته شدن پولکی گاز، جایگزین آن کرده‌اند.

استاندارد آلایندگی موتور ساینا s هم به یورو ۵ ارتقا پیدا کرده تا این خودرو بتواند با استانداردهای زیست محیطی جدید سازمان استاندارد تطابق پیدا کند.

12

شرکت سایپا سدان ساینا جدید را از لحاظ بهره‌مندی از امکانات رفاهی و ایمنی به دو نسخه s و g دسته‌بندی کرده است. در این بین ساینا اس تیپ ارزان‌تر بوده و به امکاناتی مثل سنسور پارک عقب، تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، نشانگر تعویض دنده، چراغ روشنایی در روز یا دیلایت، چراغ مشایعت، مه شکن‌های جلو و عقب، دماسنج، دو کیسه هوا ویژه سرنشینان جلو، ترمزهای abs و ebd ، شارژر usb تلفن همراه، آینه‌های جانبی برقی، شیشه بالابرهای برقی، ایموبلایزر، کامپیوتر سفری، سیستم هشداردهنده امنیتی، تنظیمات دستی صندلی راننده به صورت ۶ حالته، تنظیم چهار حالته دستی صندلی سرنشین و ایزوفیکس تجهیز شده است

ساینا G نیز به عنوان تیپ گران‌تر علاوه بر موارد یاد شده به امکانات بیشتری مثل سیستم مالتی مدیا با نمایشگر ۷ اینچی، دوربین عقب، کنترل صدای سیستم صوتی از روی فرمان، روکش صندلی چرمی، دستگیره آسان بازشو، حسگر فشار باد تایر، چراغ‌های خودکار یا اتولایت، سیستم ناوبری جی پی اس، شیشه دودی و رینگ‌های آلومینیومی مجهز شده است.