۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

علت خاموشی ها بررسی شد / وزارت نیرو ۳۵هزار میلیارد تومان بدهکار است

۴ شهریور ۱۴۰۰، ۱۰:۴۳
کد خبر: 556631
علت خاموشی ها بررسی شد / وزارت نیرو ۳۵هزار میلیارد تومان بدهکار است

در حال حاضر بین تولید و مصرف ۱۲ هزار مگاوات فاصله وجود دارد که به دلیل تعیین نرخ های دستوری وعدم پرداخت مطالبات تولیدکنندگان، ظرفیت جدید تولید ایجاد نشده است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ رییس انجمن نیروگاه های تولید پراکنده برق ایران در گفت و گو با اقتصادآنلاین در خصوص کمبود برق در کشور گفت: عدم استفاده از قانون های بالادستی و ابزارهایی که برای توسعه در اختیار وزارت نیرو قرار دارد، تعیین نرخ دستوری برای بازار و عدم پرداخت مطالبات باعث شده سرمایه گذاران رغبتی برای حضور در بخش تولید برق نداشته باشد.

وزارت نیرو ۳۵ هزار میلیارد تومان بدهکار است

محمد بیات خاطرنشان کرد: در حال حاضر وزارت نیرو بالغ بر ۳۵ هزار میلیارد تومان به بخش تولید برق بدهکار است و این مساله سرمایه گذاران جدید را برای ورود به بخش برق نگران کرده است.

او با اشاره به اینکه  قوانین موجود به درستی از سوی وزارت نیرو اجرا نمی شود توضیح داد: چندین سال است که بر خلاف قانون نرخ آمادگی نیروگاه ها افزایش پیدا نکرده و از سال ۱۳۹۳ تا کنون نرخ آمادگی ثابت نگاه داشته شده است.

بیات افزود: همچنین نرخ انرژی در بازار برق، بر اساس تورم و میزان افزایش نرخ ارز رشد نداشته و به صورت دستوری همواره تعیین شده است.

او اظهار کرد: مادامیکه سیستم عرضه و تقاضا را به کار نگیریم، اقتصاد برق را واقعی نکنیم و بورس انرژی واقعی راه اندازی نشود سرمایه گذاران از حضور در بخش برق و ایجاد نیروگاه ها استقبال نخواهند کرد.

برنامه نصب ۲۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید اجرا نشد

به گفته رییس انجمن نیروگاه های تولید پراکنده برق ایران در برنامه ششم باید ۲۵ هزار مگاوات نیروگاه نصب می کردیم اما تنها ۶ هزار مگاوات نصب شده که از برنامه پنجم به جا مانده بود یعنی عملا در برنامه ششم توسعه هیچ ظرفیت جدیدی نصب نکرده ایم.

بیات با تاکید بر اینکه فاصله بین تولید و مصرف در دوران پیک ۱۲ هزار مگاوات است متذکر شد: ۱۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری مورد نیاز است تا این فاصله برطرف شود. اگر برای تامین ۱۲ هزار مگاوات کسری سریع چاره اندیشی نشود سال آینده با فاصله ای عمیق تر بین تولید و مصرف، چالش های بیشتری ایجاد خواهد شد.

او اظهار کرد: یکی از راه های تامین برق مورد نیاز راه اندازی نیروگاه های مقیاس کوچک است که می توانند سریع وارد مدار شوند.

بیات معتقد است: صنایع کشور در تابستان امسال یک ضرر بسیار زیادی بابت کمبود برق متحمل شدند. علی رغم مدیریت باری که در توانیر اتفاق افتاد اما گپ ۱۲ هزار مگاواتی به صنایع فشار وارد کرد.

صنایع خودشان کمبود برقشان را جبران کنند

او تاکید کرد: اخیرا به صنایع ۱۰ هزار مگاوات مجوز داده شده که این کمبود برق را خودشان با احداث نیروگاه جبران کنند.

به اعتقاد رییس انجمن نیروگاه های تولید پراکنده برق ایران، اصلاح قراردادهای خرید تضمین و اصلاح بازار برق می تواند باعث تشویق سرمایه گذاران شده و راه خوبی برای جبران کمبود برق باشد.

بیات با اشاره به اینکه توسعه مولدهای مقیاس کوچک می تواند بسیار تاثیرگذار باشد عنوان کرد: این نیروگاه ها ظرف سه الی ۶ ماه وارد مدار می شوند در حالی که نیروگاه های بزرگ ۲ تا سه سال برای بهره برداری رسیدن زمان نیاز دارد. ضمن آنکه نیروگاه های مقیاس کوچک در محل مصرف می توانند تولید داشته باشند و به این ترتیب تلفات شبکه را به شدت کاهش دهند.

او در خصوص مشکل نیروگاه های تولید پراکنده گفت: عدم پرداخت مطالبات این نیروگاه ها که به یک سال رسیده، باعث شده سرمایه گذاران در سرمایه گذاری دچار تردید شوند.

بیات اضافه کرد: غیر از پرداخت مطالبات مشکل نیروگاه های تولید پراکنده این است که  قراردادهای ۵ ساله خرید تضمینی این نیروگاه ها به پایان رسیده و برای قراردادهای جدید نرخ جدید اعلام نشده و سرمایه گذاران بلاتکلیف هستند.

او یادآور شد: اخیرا مصوبه ۳۴۸ نرخ را ۲۳۳ تومان به ازای هر کیلووات ساعت برای ۴ الی ۵ ماه اعلام کرده و باقی سال باید این نیروگاه ها خاموش باشند. این رویه نادرستی است چرا که نیروگاه نمی توانند فقط ۵ ماه در سال کار کند و برای کل سال هزینه نیروی انسانی را بپردازند. لذا نرخ باید اصلاح شود.

به نظر می رسد تشکیل نهاد مستقل قانونگذاری صنعت برق(رگولاتوری) میتواند نقش بسیارمهمی دراصلاح ساختار بازار برق وبه تبع آن کاهش خاموشی ها ایفا کند.