۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌ دهد؛

۵ رمزارز دوستدار محیط زیست / جانشین‌ های بیت‌کوین در زمینه محیط زیستی

۲ شهریور ۱۴۰۰، ۱۶:۴۷
کد خبر: 556130
۵ رمزارز دوستدار محیط زیست / جانشین‌ های بیت‌کوین در زمینه محیط زیستی

اگر جنبش شرکت تسلا شما را وا داشته که در خصوص بیت‌کوین تجدید نظر کنید، می‌توانید گزینه‌هایی را مد نظر داشته باشید.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ مدیرعامل شرکت تسلا ایلان ماسک، بسیاری از مردم را با توییتی که در آن اعلام کرد تسلا دیگر بیت‌کوین را به عنوان یک روش پرداختی نمی‌پذیرد و دلیلش را تاثیرات محیط زیستی استخراج رمزارز عنوان کرد، شگفت‌زده کرد.

این تعجب آور بود چرا که نه تنها ماسک پیش از این یکی از مشتاقان رمزارزها بود و شرکت شروع به پذیرش بیت‌کوین در بهمن ماه کرده بود، بلکه به این دلیل که تقاضای انرژی بسیار زیادِ بیت‌کوین امری پذیرفته شده بود.

مطابق با دیجیکونومیست، صنعت استخراج بیت‌کوین سنجش مصرف کربن را در دستور کار دارد که این مساله به دلیل استفاده وسیع از انرژی دکل‌های قدرتمندی است که معادلات پیچیده مورد نیاز برای ساخت بلاک‌های جدید را حل می‌کنند.

برخی پشتیبانان از جمله مدیرعامل توییتر جک دورسی، بیان می‌کنند که استخراج بیت‌کوین محرک و مشوق انرژی‌های تجدیدپذیر خواهد بود- چیزی که ماسک نیز پیش از این قبول داشت.

به هر حال، ماسک می‌گوید که تسلا در خصوص افزایش سریع استفاده از سوخت‌های فسیلی برای استخراج نگران است. مطابق با توییت وی، شرکت تسلا به رمزارزهای جایگزینی که از توان کمتری نسبت به شبکه بیت‌کوین بهره می‌برند چشم دوخته است. قیمت بیت‌کوین در تب و تاب این اخبار بیش از 13 درصد سقوط کرد.

اما همه رمزارزها از یک نوع از مدل فشارآورنده به منابع برای تولید بلوک‌ها و تایید تراکنش‌ها استفاده نمی‌کنند. به علاوه، برخی به صورت فعالانه برای سبزتر شدن فعالیت می‌کنند. برای مثال اتریوم 2 گزارش داده است که نسبت به نسخه فعلی 99.95 درصد محیط دوست پسندتر شده است.

در اینجا به 5 رمزارز محبوب دیگر که رویکرد دوستانه‌تری از بیت‌کوین، نسبت به محیط زیست دارند نگاهی می‌اندازیم:

نانو (NANO)

به صورت شفاف به عنوان یک ارز دوستدار محیط زیست فعالیت می‌کند، نانو هیچ استخراج، ضرب سکه و یا چاپ اسکناسی ندارد و از یک مدل اثبات کار سبک وزن بهره می‌برد که گزارش شده است تنها چند ثانیه برای پردازش یک تراکنش بر روی یک کامپیوتر شخصی زمان می‌برد.

بدون نیاز به دکل‌های استخراج سنگین وزن و پردازنده‌های گرافیکی قوی، نانو به عنوان یک جایگزین تمیزتر برای انواعی مانند بیت‌کوین و اتریوم است. قیمت نانو پس از بیانیه تسلا حدودا دو برابر شد اما مانند بسیاری از دیگر رمزارزها از آن زمان کاهش یافت و حالا به نقطه‌ای که در انتهای فروردین بود رسیده است.

چیا (XCH)

چیای تازه تاسیس، توسط مخترع بیت تورنت، برام کوهن ایجاد شد، فرمول‌های آشنای اثبات کار را به چالش کشید و مدلِ "اثباتِ مکان و زمان" از فضای ذخیره‌ای کامپیوتر شما برای ایجاد طرح‌های اعداد کریپتوگرافی و کشت آنها به عنوان ران‌های شبکه‌ای استفاده می‌کند.

این یکی از داغ‌ترین سکه‌های جدید برای استخراج است، چرا که نیازی به پردازنده‌های گرافیکی پرتوان ندارید. اما مراقب باشید: کشتِ چیا می‌تواند از طریق فضای هارد درایو برخی مصرف کنندگان تازه وارد در عرض چند هفته سوزانده شود.

کاردانو (ADA)

ارزش ارز ساخته شده توسط موسس اتریوم چارلز هاسکینسون، در سال 2021 رشد چشمگیری داشت و بیش از 10 برابر از زمان شروع سال افزایش قیمت را تجربه کرد و در 16 می به رکوردِ بی سابقه 2.44 دلار رسید. حالا مطابق با CoinMarketCap و طبق رتبه بندی بر اساس سرمایه در بازار، ششمین رمزارز ارزشمند دنیاست.

شبکه بلاک‌چین مبتنی بر پژوهش‌های انتقادی است و به مدل اثباتِ سهمِ مورد اجماع تکیه دارد که در آن شرکت کنندگان سکه ADA را در شبکه نگه می‌دارند و در نتیجه آن پاداش دریافت می‌کنند. هاسکینسون ادعا می‌کند که کل شبکه تنها سالانه از 6 گیگاوات-ساعت توان بهره می‌برد، که کسر کوچکی از آن چیزی است که بیت‌کوین مصرف می‌کند. کاردانو حالا به صورت فعالانه‌ای در حال متقاعد کردن تسلا برای جایگزینی با بیت‌کوین است.

پولکادات (DOT)

همانند کاردانو، پولکادات متعلق به موسس دیگر اتریوم گاوین وود است، که تصمیم گرفت رویکرد متفاوتی در پیش بگیرد. ارزش پولکادات امسال تا اینجای کار بیش از 200 درصد از آغاز 2021 افزایش داشته است. یکی از 10رمزارز برتر از نظر سرمایه در بازار است.

پولکادات به عنوان شبکه چندزنجیره‌ای طراحی شده است که می‌تواند پل بین بلاک‌چین‌ها باشد و مبتنی بر مدل اثباتِ سهمِ پیشنهاد شده (Npos) است که بر مبنای نگهداری سکه‌ها در شبکه به جای استخراج‌های مصرف کننده انرژی است.

استلار (XLM)

لومن های استلار (XLM) دیگر رمزارز با سابقه است که از دستاوردهای وسیع سال 2021 بهره‌مند شده و از آغاز سال بیش از 300 درصد افزایش قیمت تجربه کرده است.

مدل مورد اجماع و منحصر به فرد XLM برای تایید تراکنش‌ها از نظر مصرف انرژی مقرون به صرفه است و تنها چند تعداد گره توزیع شده برای تایید یکدیگر نیاز دارد. به همین ترتیب، XLM تقاضای انرژی عظیم مورد نیاز برای برخی شبکه‌های بلاک‌چین را ندارد و به همین دلیل توسط پروژه‌های بزرگ مورد استقبال واقع شده است- برای مثال، اوکراین برنامه دارد که ارز دیجیتال تکنولوژی XLM ملی خود را بسازد.