۰ نفر

در ۴ ماه نخست امسال؛

تلفن همراه؛ صدرنشین واردات شد / ارزش کل واردات به بیش از ۱۴میلیارد دلار رسید

۳۰ مرداد ۱۴۰۰، ۱۸:۰۹
کد خبر: 555212
تلفن همراه؛ صدرنشین واردات شد / ارزش کل واردات به بیش از ۱۴میلیارد دلار رسید

معاون فنی دفتر آمار گمرک از صدرنشینی واردات گوشی تلفن همراه در ۴ ماهه نخست ۱۴۰۰ به ارزش یک میلیارد و ۱۵۶ میلیون دلار خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما، آرزو غنیون اظهار داشت: طی چهار ماه نخست امسال، میزان کل واردات قطعی به کشور به ارزش ۱۴ میلیارد و ۵۷۶ میلیون دلار بوده که این میزان واردات مشتمل بر ۴۰۵۰ قلم کالای وارداتی (تحت کدتعرفه ۸ رقمی) است که از ۱۰۵ کشور طرف معامله تجاری ایران وارد کشور شده است.

وی گفت: در میان کالاهای وارداتی گوشی تلفن همراه نه تنها در بین ده قلم عمده کالاهای وارداتی به لحاظ ارزشی رخ می‌نماید، بلکه به عنوان نخستین کالای وارداتی مشاهده می‌شود و بیش از یک میلیارد دلار به واردات این کالای مصرفی که حدود ۸ درصد از ارزش کل واردات کشور در چهار ماهه نخست سال جاری را به خود اختصاص داده تخصیص داده شده است.

معاون فنی دفتر آمار و پردازش اطلاعات گمرکی گمرک ایران ادامه داد: در چهار ماه منتهی به تیر ماه سال جاری، حدود ۵ میلیون و یکصد و پنجاه و شش هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش یک میلیارد و ۱۵۶ میلیون دلار به رویه تجاری وارد کشور شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رشد ۲۸ درصدی از نظر تعدادی و ۱۰۲ درصدی از نظر ارزشی را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر میزان واردات گوشی تلفن همراه طی چهار ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از نظر تعدادی حدود یک میلیون و ۱۲۵ هزار دستگاه بیشتر شده است.

وی گفت: از مهمترین دلایل افزایش واردات این کالا نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹، می‌توان به گستره نیاز به گوشی‌های تلفن همراه هوشمند در منازل توسط دانش آموزان حسب شرایط آموزش مجازی مدارس، ناشی از اثرات بیماری کرونا و تعطیلی مدارس و آموزشگاه‌های زبان‌های خارجی، کلاس‌های تقویتی و … اشاره کرد که از سوی دیگر مدت زمان محدود بهره برداری از گوشی تلفن همراه (بطور متوسط سه سال برای هردستگاه گوشی تلفن همراه)، به دلیل چرخه طول عمر کوتاه این کالا از دیگر دلایل نیاز بازار به واردات این کالای مصرفی به شمار می‌رود ضمن اینکه گفتنی است میزان واردات گوشی تلفن همراه در چهار ماهه نخست ۹۹، بیش از ۴ میلیون و سی و یک هزار دستگاه و به ارزش پانصد و بیست و هفت میلیون دلار بوده است.

غنیون ادامه داد: پیاده سازی و اجرای طرح رجستری گوشی تلفن همراه، از اقدامات اساسی در جهت جلوگیری از ورود غیر قانونی و قاچاق این کالای مصرفی به داخل کشور بوده از طرفی مأخذ ورودی پایین (۵ درصد) به لحاظ نبود صنایع الکترونیکی تولید گوشی‌های هوشمند در داخل کشور نیز روند ورود این کالا را تسهیل کرده است.

معاون فنی دفتر آمار و پردازش اطلاعات گمرکی گمرک ایران گفت: متوسط قیمت واحد هر دستگاه گوشی تلفن همراه وارداتی در مدت زمان مورد بررسی حدود، ۲۲۴ دلار براورد می‌شود که نسبت به متوسط ارزش وارداتی هر دستگاه گوشی تلفن همراه در چهار ماهه نخست سال گذشته، که ۱۴۲ دلار بوده، حدود ۸۲ دلار بیشتر است. این رقم متضمن افزایش ۵۸ درصدی شاخص متوسط ارزش وارداتی این کالاست.

وی تاکید کرد: کشورهای طرف معامله در خصوص واردات گوشی تلفن همراه، عمدتاً امارات متحده عربی، چین و ویتنام بوده است.

معاون فنی دفتر آمار و پردازش اطلاعات گمرکی گمرک ایران گفت: حسب براوردهای انجام شده، عمده واردات گوشی تلفن همراه به برندهای سامسونگ، شیائومی، هواوی و نوکیا اختصاص داشته است و نظر به اینکه تعداد مشترکان تلفن همراه در کشور تا پایان سال ۱۳۹۹ به تعداد ۱۲۸ میلیون نفر، ضریب نفوذ تلفن همراه در سال ۱۳۹۸ به میزان ۱۴۲ درصد بوده که در سال ۹۹ به ۱۵۲ درصد افزایش یافته است، به ازای هر نفر ایرانی حدود ۱.۵ مشترک تلفن همراه وجود دارد و در میان شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تلفن همراه ۵۳ درصد به همراه اول، ۴۳ درصد به شرکت ایرانسل، سه درصد به رایتل و حدود یک درصد به شرکت کیش متعلق است و پیش بینی می‌شود با توجه به بهره برداری از سامانه ۵G و همچنین گسترش سیستم (IOT) اینترنت اشیا و تکنولوژی‌های نوین تلفن همراه و.. سالانه حدود ۲۰ درصد کاربران مبادرت به خرید تلفن همراه جدید هوشمند کنند.

غنیون افزود: در کنار واردات گوشی تلفن همراه با رویه تجاری واردات این کالای مصرفی از طریق ورود مسافر نیز صورت می‌پذیرد که نیاز به انجام ثبت مشخصات گوشی تلفن همراه در سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات سامانه‌ای (همتا) دارد و بر اساس اطلاعات موجود و مقدماتی چهار ماهه نخست سال جاری، تعداد ۹۲ هزار و ۷۲۱ دستگاه گوشی تلفن همراه به طریق مسافری وارد کشور شده که در مجموع کل واردات گوشی تلفن همراه به طریقه تجاری و مسافری در مدت زمان مورد بررسی به پنج میلیون و دویست و چهل و نه هزار دستگاه بالغ شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، در مجموع گوشی تجاری و مسافری حاکی از افزایش حدود یک میلیون و یکصد و سی و هشت هزار دستگاه گوشی تلفن همراه است.

وی گفت: این میزان واردات گوشی موبایل به طریق مسافری طی چهار ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۹ که حدود هفتاد و نه هزار و ششصد و نود و چهار دستگاه وارد کشور شده بود، افزایش ۱۶ درصدی در تعداد را نشان می‌دهد.

معاون فنی دفتر آمار و پردازش اطلاعات گمرکی گمرک ایران ادامه داد: مطابق با اخبار مربوط به مأخذ تعرفه گوشی تلفن همراه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۰، حقوق ورودی واردات گوشی‌های تلفن همراه وارداتی به شیوه تجاری با ارزش بالای ۶۰۰ دلار را از ۸ درصد به ۱۲ درصد ارتقا دادند مضافاً اینکه سود بازرگانی برای تلفن‌های وارداتی مذکور به شیوه مسافری، دو برابر بوده و مبنای محاسبه نرخ تسعیر ارز سامانه سنا (بطور متوسط دلاری حدود ۲۴۰۰۰ تومان) است و براساس این مصوبه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است کلیه تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند بارکدخوان و مبدل ارتباطات ثابت به سیار وارداتی و تولید داخل را نیز همانند گوشی‌های موبایل در سامانه هوشمند مدیریت و تجهیزات سامانه‌ای (همتا) ثبت کند که این امر عملیاتی گردیده است.

وی گفت: در شرایط اقتصادی موجود، با اعمال نرخ حقوق ورودی برای گوشی‌های با ارزش بیش از ۶۰۰ دلار روند واردات این کالای مصرفی به سوی گوشی‌های با ارزش کمتر از سقف تعیین شده سوق داده می‌شود، بطوریکه عموم مردم توان خرید و بهره برداری از این کالای مصرفی را داشته باشند چنانکه متوسط قیمت هر دستگاه گوشی تلفن همراه وارداتی نیز موید این امر است.