۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌ دهد؛

تابستان ۲۰۲۱ ترسیم چشم‌ انداز وحشتناک آینده / بلایای طبیعی در جهان افزایش می‌ یابد

۲۶ مرداد ۱۴۰۰، ۹:۰۹
کد خبر: 554303
تابستان ۲۰۲۱ ترسیم چشم‌ انداز وحشتناک آینده / بلایای طبیعی در جهان افزایش می‌ یابد

بسیاری تابستان امسال را فصل بلایای طبیعی مرگبار می‌دانند. درحالی که هنوز نیمی از تابستان باقی مانده است، سیل، آتش سوزی و امواج گرما در سرتاسر جهان، مشکلات بسیاری را برای جهان به دنبال داشته است.

اقتصادآنلاین- عاطفه حسینی؛ به گزارش لس آنجلس تایمز، در عرض بیش از یک ماه، چهار موج گرمای عمده غرب ایالات متحده، از جمله ایالت‌های اوریگان و واشنگتن را درگیر کرده است، همچنین وقوع آتش سوزی‌های گسترده‌ای درغرب، صدها هزار هکتار در کالیفرنیا و بریتیش کلمبیا را در کانادا سوزانده است. وسعت این آتش سوزی‌ها به حدی است که دود حاصل از آن تا ساحل شرقی کشیده شده است، آسمان نیویورک را به صورت مه‌آلود و قرمز درآورده و هشدارهای بهداشتی را در این ایالات به دنبال داشته است.

همچنین از آلمان تا چین، سیل شدید باعث مرگ و ویرانی شده است. دست کم 180 نفر در آلمان، بلژیک و هلند در هفته‌های گذشته جان خود را از دست دادند. در این کشورها در دو روز به اندازه میانگین دو ماه باران بارید و سبب سیل و رانش زمین شد. در یکی از استان‌های مرکزی چین، دست کم 33 نفر از مسافران یک مترو بر اثر بارش‌های سیل‌آسا و سیل ویرانگر جان خود را از دست دادند.

این بلایا و حوادث طبیعی و پیامدهای آن در سرتاسر جهان، از مدت‌ها پیش توسط دانشمندانی که بر گرمای جهانی و افزایش میانگین دما کره زمین مطالعه می‌کردند، پیش‌بینی شده بود. افزایش دما منجر به امواج گرما و خشک‌سالی بیشتر در برخی مناطق می‌شود و به وقوع آتش سوزی‌های بزرگ و مکرر دامن می‌زند. همچنین در مناطقی دیگر، تغیرات آب و هوایی و افزایش دما، سبب حبس رطوبت در اتمسفر می‌شود که موجب بارش‌های شدید در هنگام طوفان‌ها می‌شود.

تغییرات آب و هوایی سبب وقوع بلایای طبیعی مانند، اموج گرما، خشک‌سالی، طوفان‌های شدید، باران‌های سیل‌آسا و ویران‌کننده، برای جوامعی می‌شود که آمادگی و امکانات لازم برای مقابله با این حوادث را ندارند. اما چیزی که شرایط را بحرانی‌تر می‌کند، این است که سرعت وقوع این بلایای طبیعی بسیار سریع‌تر از پیش‌بینی‌ها است و بسیاری معتقدند که دیگر فرصت جهان برای کاهش سرعت این بلایا و ویرانی به پایان رسیده است.

علی‌رغم اینکه تاثیرات تغییرات اقلیمی در کشورهای مختلف غیرقابل انکار است، اما کشورهای توسعه یافته جهان هنوز برای جلوگیری از سوخت‌های فسیلی و کاهش گازهای گلخانه‌ای، که نقشی اساسی در تغییرات اقلیمی و افزایش دما کره زمین دارند، به کندی حرکت می‌کنند.

سال گذشته، یک گزارش سازمان ملل متحد هشدار داد که جهان باید سه برابر وعده از پیش تعیین شده، انتشار کربن را محدود کند تا گرمایش زمین را تا 2 درجه سانتیگراد محدود کند و از عواقب و پیامدهای ناگوار آن، از جمله قحطی و سیل گسترده جلوگیری کند. اما بر اساس گزارش دیگری از سازمان ملل متحد، کشورها به جای کاهش تولید سوخت‌های فسیلی، در حال برنامه ریزی برای افزایش تولید بودند.

با وجود اینکه اکثر مناطق در ایالات متحده آمریکا در معرض تاثیرات شدید آب و هوایی قرار دارند، اعضای کنگره این کشور هنوز بر سر تامین بودجه پروژه‌های انرژی پاک و کاهش وابستگی این کشور به سوخت‌های فسیلی درگیر هستند. رییس جمهوری آمریکا، جو بایدن پیشنهاد افزایش بودجه و برنامه‌هایی برای محدود کردن تولید نفت و گاز، ترویج خودروهای بدون آلاینده و سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر را مطرح کرده است. اما بایدن برای ایجاد این تغییرات طولانی مدت در سیاست، به همراهی یک کنگره آگاه و مشارکتی نیاز دارد.

اتحادیه اروپا و چین نیز برنامه‌های گسترده‌ای برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ارائه کرده‌اند. اتحادیه اروپا در حال بررسی قانونی برای حذف تدریجی خودروهای بنزینی و دیزلی و وضع تعرفه بر واردات کشورهای آلوده کننده است. چین برنامه‌های خود را برای یک سیستم مشابه و محدود کردن تجارت با شرکت‎هایی با آلایندگی بالا در این کشور اعلام کرده است، بر این اساس شرکت‌ها باید میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را به مرور کاهش دهند. اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این پیشنهادات به نتیجه برسد و یا کاهش سرعت انتشار گازهای گلخانه‌ای را به دنبال داشته باشد.

وقوع بلایای طبیعی در هفته‌های گذشته در سرتاسر جهان نشان داده است که هیچ زمانی برای هدر دادن وجود ندارد. اگر جهان همین اکنون تغییر مسیر ندهد، تابستان امسال چشم‌انداز وحشتناکی از آینده خواهد بود.