۰ نفر

اقتصاد‌آنلاین گزارش می‌ دهد؛

وضعیت بازار تبلت بعد از اجرای طرح رجیستری / اظهارات متناقض انجمن وارد‌کنندگان و فروشندگان

۲۴ مرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۴۱
کد خبر: 553859
وضعیت بازار تبلت بعد از اجرای طرح رجیستری / اظهارات متناقض انجمن وارد‌کنندگان و فروشندگان

درحالی‌که انجمن وارد‌کنندگان موبایل اعلام کرده که بعد از اجرای طرح رجیستری تبلت، قیمت‌ها تغییری نکرده اما فروشندگان ادعا کرده‌اند که این طرح منجر به افزایش قیمت‌ برخی برند‌ها و بر هم خوردن آرامش بازار شده است.

اقتصاد آنلاینفاطمه اکبرخانی؛ طرح رجیستری تبلت از دوم مرداد ماه بعد از یکسال و نیم تاخیر با هدف کنترل بازار و مقابله با قاچاق این کالا اجرا شد و درحالی‌که گفته می‌شد این طرح تاثیری بر بازار و قیمت‌ها نخواهد گذاشت، اما حالا فروشندگان اظهار کرده‌اند که قیمت‌ها طی یک ماه گذشته افزایش یافته و در این میان نگاهی به وضعیت بازار مهر تاییدی بر این ادعاست.

بررسی قیمت انواع مدل‌های تبلت از قبل اجرای طرح رجیستری تا امروز نشان می‌دهد که بیشتر مدل‌ها طی این مدت حدود ۵۰۰هزار تا هشت میلیون تومان افزایش داشته‌اند و در این میان بیشترین تغییر قیمت مربوط به تبلت‌های مدل سامسونگ بوده است.

به طور مثال یکی از تبلت‌های برند سامسونگ گلکسی که اواخر تیر ماه با قیمت تقریبی ۲۳میلیون تومان فروخته می‌شد، قیمت روز آن به بیش از ۳۱میلیون تومان افزایش یافته و یا تبلت دیگری از همین برند طی حدود یک ماه گذشته از حدود چهار میلیون و ۵۰۰ به پنج میلیون و ۵۰۰هزار تومان رسیده است.

در این میان برند لنوو که درصد بالایی از بازار تبلت‌‎ را در بر‌می‌گیرد در مدت مذکور رشد قیمت چندانی را تجربه نکرده، به عنوان مثال قیمت یکی از تبلت‌های این برند که قبل از طرح رجیستری دو میلیون و ۴۵۰هزار تومان بوده، حالا با قیمت دو میلیون و ۷۰۰هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

همچنین درمورد مدل هوآوی هم یکی از فروشندگان بازار علاء‌الدین اظهار کرده که قیمت آن طی یک ماه اخیر افزایش قابل توجهی نداشته و اغلب برند‌ها بین ۱۵۰ تا ۳۰۰هزار تومان گران شده‌اند؛ اما برخی مدل‌های برند اپل در این مدت کاهش قیمت هم داشته‌اند.

به گفته فعالان این بازار، دلیل افزایش قیمت برخی مدل‌های تبلت این است که از وقتی طرح رجیستری اجرا شده، برخی فروشندگان با اتکا به این موضوع دست به افزایش قیمت‌ها زده‌اند و اغلب برای کسب سود از فضای ایجاد شده، از فروش این کالا امتناع می‌کنند.

اما درحالی‌که فروشندگان تبلت از افزایش قیمت‌ها خبر می‌دهند، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی ضمن رد این ادعا اعلام کرده که بازار در وضعیت آرامی به سر می‌برد و برخلاف پیش‌بینی‌ها قیمت تبلت پس از اجرای طرح رجیستری گران نشده است.

در همین رابطه امیر اسحاقی، دبیر این انجمن هم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد‌آنلاین اعلام کرده که افزایش قیمت چند روز گذشته مربوط به تبلت‌هایی است که به صورت قاچاق و با ارز آزاد وارد شده‌اند اما قیمت تبلت‌هایی که مجوز ورود داشته‌اند، متناسب با رشد نرخ ارز نیمایی یعنی تا دو درصد افزایش یافته است.

اسحاقی با اشاره به روند تخصیص ارز برای واردات موبایل توضیح داد: تا کنون به وارد‌کنندگان بالغ بر ۱۰۰میلیون دلار یعنی حدود ۳۰درصد ارز مورد نظر تخصیص صورت گرفته و ۲۰۰میلیون دلار هم در صف تخصیص قرار دارد که درصورت انجام این کار فضای رقابتی خوبی شکل خواهد گرفت.

کار‌شکنی وزارت صمت مانع تخصیص ارز

به گفته این فعال صنفی، با اعلام خبر اجرای طرح رجیستری حجم واردات تبلت‌ به صورت قاچاق افزایش یافت و حالا باتوجه به رشد قابل توجه نرخ ارز بازار آزاد، قیمت این تبلت‌ها گران شده اما تبلت‌هایی که به صورت قانونی وارد شده‌اند تغییر قیمت محسوسی نداشته‌اند.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی با خوشبینی نسبت به آینده این بازار تصریح کرد: البته تخصیص‌ها با تاخیر انجام می‌شود و اگرچه بانک مرکزی این روند را تسهیل کرده اما هنوز لیست وارد‌کنندگان از وزارت صمت به بانک ارائه نشده و دلیل تاخیر پیش آمده نیز کار‌شکنی وزارتخانه است؛ لذا اگر تا چند روز آینده تمام ارز در نظر گرفته شده تخصیص داده شود، شاهد تعدیل قیمت‌ها خواهیم بود و همانطور که پیش‌بینی شده به نظر می‌رسد تا نیمه شهریور ماه این بازار به آرامش برسد.

مردم برای خرید تبلت عجله نکنند

اسحاقی با بیان اینکه زمان تعدیل بازار بعد از اجرای طرح رجیستری یک دوره ۶۰روز است، خاطرنشان کرد: ما تجربه چنین وضعیتی را برای بازار موبایل هم داشتیم و جای نگرانی وجود ندارد، فقط نکته قابل توجه این است که بازار تبلت قبل از بازگشایی مدارس یعنی زمانی که تقاضا برای این کالا افزایش می‌یابد، به تعادل برسد که به نظر ما خواهد رسید.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در پایان تاکید کرد: مردم فعلا برای خرید تبلت عجله نکنند چراکه پیک تقاضا برای این کالا از ابتدای شهریور تا هفته دوم مهر ماه است و تا آن زمان اگر مشکلی در تخصیص ۷۰درصد ارز باقی‌مانده وجود نداشته باشد، شاهد بازگشت آرامش به بازار و کاهش قیمت‌ها خواهیم بود.