۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۹
کد خبر 223079

نیروهای بسیج مردمی شیعه در منطقه حویجه عراق مشغول مبارزه با داعش و پاکسازی مناطق تحت اشغال داعش هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین، از چند روز پیش نیروهای مردمی مسلح عراق حمله به مواضع "داعش" برای آزاد سازی شهر حویجه را آغاز کرده‌اند.

شهر حویجه با حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۳۰ کیلومتری شمال شرق بغداد و ۴۵ کیلومتری غرب شهر نفت‌خیز کرکوک قرار داشته و دارای موقعیتی استراتژیک است. این شهر در سال ۲۰۱۴ میلادی به کنترل نیروهای داعش درآمد و به این ترتیب داعش توانست بر استان‌های شمالی از جمله صلاح الدین، دیالی و نینوا اشراف پیدا کند.

اطراف این شهر صدها روستا و چهار شهر کوچک دیگر نیز وجود دارد. با آزادسازی حویجه، ارتباط داعش با استان‌های شمالی قطع و یا محدود می شود.

ارتش عراق، نیروهای پلیس فدرال، نیروهای واکنش سریع، شبه نظامیان عرب سنی و شبه نظامیان شیعه بسیج مردمی از شش جبهه این عملیات را آغاز کردند.

پیش بینی می شود که نبرد برای آزادسازی حویجه و مناطق اطراف آن و همچنین نواحی غربی استان انبار ماهها طول بکشد. شهر موصل در ۱۰ ژوئیه و پس از ۹ ماه نبرد و شهر تلعفر نیز پس از نبردی ۱۱ روزه سرانجام در ۳۱ اوت از کنترل نیروهای داعش خارج شد.

سازمان ملل نسبت به جان حدود ۸۵ هزار غیرنظامی که در حویجه زندگی می کنند هشدار داده است. سازمان "کودکان را نجات دهید" هم گفته ۳۰ هزار کودک در بین این غیرنظامیان هستند.