۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

سرکشی بلینکن به خاورمیانه/ آینده مذاکرات غزه در هاله‌ای از ابهام

۲۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۴۶
کد خبر: 846653
سرکشی بلینکن به خاورمیانه/ آینده مذاکرات غزه در هاله‌ای از ابهام

هفته گذشته جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از طرح صلح سه مرحله‌ای برای برقراری آتش‌بس در غزه خبر داد که مورد تایید رهبران اردن، مصر و اسرائیل است و بر همین اساس دموکرات‌ها طرحی را به شورای امنیت ارسال کردند که متن اولیه آن با مخالفت چین- روسیه مواجه شد؛ هر چند پس از ارسال طرح بایدن به رهبران حماس از طریق کانال‌های میانجی، این بار آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا راهی منطقه شده تا شانس خود را برای ایجاد مصالحه میان حماس- اسرائیل بار دیگر امتحان کند.

اقتصاد آنلاین، محمد بیات: آنتونی بلینکن وزیر خارجه یهودی‌تبار آمریکا در حالی برای هشتمین بار راهی منطقه غرب آسیا شد که سفرهای پیشین وی تاثیر قابل توجهی بر روند کاهش تنش‌ها در جنگ غزه نداشته است. شاید تنها نقطه مثبت در کارنامه کاری وی آتش بس چند روزه‌ای بود که در چهارم ژانویه ۲۰۲۴ میان اسرائیل و جنبش حماس برقرار شد.

فارغ از برقراری آتش‌بس موقت در نخستین روزهای سال جاری میلادی، وزیر خارجه آمریکا در حکم حافظ منافع اسرائیل در کشورهای منطقه دائما به دنبال پیگیری اهدافی همچون آزادسازی اسرا، عادی سازی روابط ریاض- تل‌آویو، ایجاد مسیر زمینی برای مقابله با تحریم دریایی انصارالله است. حال بلینکن در حالی در روزهای دهم الی دوازدهم ژوئن در منطقه حضور دارد که کشتار بیش از ۲۰۰ فلسطینی در جریان حمله نیروهای هوایی اسرائیل به مرکز غزه، رهبران حماس انگیزه زیادی برای مذاکره و توافق با تل‌آویو ندارند.

سرکشی بلینکن به خاورمیانه/ آینده مذاکرات هسته ای ایران در هاله‌ای از ابهام

بلینکن و معمای برقراری صلح در خاورمیانه

طی هشت ماه اخیر رهبران ارشد سیاسی- نظامی حماس بارها اعلام کردند که از خطوط قرمز مقاومت یعنی آتش‌بس پایدار، تداوم حاکمیت فلسطینی در غزه و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از سرزمین‌های فلسطینی عقب‌نشینی نخواهد کرد. در سوی مقابل اما بنیامین نتانیاهو با تاکید بر شروط سه‌گانه کابینه جنگ خواستار نابودی کامل جنبش ریشه دار حماس و تغییر ژئوپلیتیک باریکه غزه است. افرادی تندرو کابینه نیز خواستار اشغال مجدد غزه و آغاز شهرک سازی در سرزمین‌های ۱۹۶۷ شدند. در چنین شرایطی چشم انداز روشنی برای عملیاتی شدن طرح بایدن دیده نمی‌شود مگر آنکه در روزهای آینده تحولات جدی در عرصه میدانی رخ داده و کفه ترازو به شکل قابل توجه به نفع یکی از طرفین منازعه سنگینی کند.

همزمان با تشدید تنش‌ها در جبهه شمالی، ویلیام برنز رئیس سازمان سیا روز سه‌شنبه راهی دوحه و برت مک‌گورک مشاور ارشد کاخ سفید در امور خاورمیانه راهی قاهره شده است.

به گزارش «المانیتور» ظاهرا دستورکار اصلی مذاکره کنندگان آمریکایی به مانند دورهای پیشین رسیدن به فرمولی برای برقراری آتش‌بس، آزادی اسرا و ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه می‌باشد. براساس اطلاعات منتشر شده از سوی پایگاه «آکسیوس» محمد آل الثانی نخست وزیر قطر و عباس کامل رئیس اطلاعات مصر به همراه مقامات ارشد حماس و جهاد اسلامی به بررسی پیشنهاد اخیر در خصوص آزادسازی اسرا پرداختند. ظاهرا در جریان گفتگوهای اخیر مقامات قطری- مصری رهبران سیاسی را تهدید به بازداشت و اخراج از کشورهای یاد شده در صورت عدم همراهی با پیشنهاد اخیر آمریکا و رژیم صهیونیستی کردند.

سرکشی بلینکن به خاورمیانه/ آینده مذاکرات هسته ای ایران در هاله‌ای از ابهام

سفر ویلیام برنز به قطر با هدف از سرگیری مذاکرات صلح

شبکه ۱۲ اسرائیل مدعی است دلیل از سرگیری مذکرات آزادسازی اسرا در دوحه، فشارهای فزاینده بنی گانتز و گادی آیزنکوت اصرار به توافق با حماس دارند تا از این طریق بتوانند با تمرکز بیشتری به تهدید حزب الله در جبهه شمالی بپردازند. در شرایط کنونی متحدان نتانیاهو و اپوزیسیون دولت موافق مقابله مستقیم با مقاومت اسلامی لبنان هستند اما تفاوت اصلی میان آنها موافقت یا مخالفت آنها در رسیدن به توافق آتش‌بس با حماس است. وزرای دارایی و امنیت ملی اسرائیل ضمن ابراز بی‌اطلاعی از مفاد طرح صلح ارائه شده به دوحه، نتانیاهو را تهدید کردند که اگر هرگونه توافقی با حماس مبنی بر پایان جنگ صورت بگیرد، آنها فورا کابینه را ترک و زمینه سقوط دولت را فراهم خواهند کرد.

سرکشی بلینکن به خاورمیانه/ آینده مذاکرات هسته ای ایران در هاله‌ای از ابهام

سایه مرگ بر سر اهالی اردوگاه النصیرات

حرکت کابینه جنگ اسرائیل و تحرکات دیپلماتیک- امنیتی آمریکا در خاورمیانه به مثابه دو جهت متضاد در برابر یکدیگر است. درحالی که نتانیاهو پس از آزاد شدن چهار اسیر صهیونیست در اردوگاه «النصیرات» قصد دارد تا با شدت عمل بیشتری عملیات نظامی در رفح را ادامه دهد؛ دموکرات‌ها وقت زیادی برای خاموش کردن آتش جنگ در منطقه ندارند.

سفرهای مکرر رئیس و افسران سازمان سیا به دوحه- قاهره برای مجاب کردن طرفین منازعه برای رسیدن به نقطه آتش‌بس و تبادل اسرا نشان دهنده میل شدید دولت بایدن برای پایان دادن به این بحران بین‌المللی است. خروج گانتز از کابینه اضرار ملی سبب افزایش وزن نیروهای راستگرا همچون اصموطریچ و بن گویر خواهد شد که نتیجه‌ای جز تشدید سیاست‌های توسعه طلبانه رژیم در نوار غزه و کرانه باختری نخواهد داشت.

گانتز با حمله به نتانیاهو وی را مانع اصلی اسرائیل برای دستیابی به پیروزی واقعی معرفی و اعلام کرد از کابینه خارج خواهد شد. اتخاذ این تصمیم سرنوشت ساز از سوی گانتز می‌تواند تاثیر جدی بر روند ادامه جنگ در غزه گذاشته و زمینه بازگشت مردم به خیابان‌های اسرائیل را فراهم آورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha