۰ نفر

آتش در کمین جنگل‌های کهگیلویه وبویراحمد

۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۵۷
کد خبر: 843971
آتش در کمین جنگل‌های کهگیلویه وبویراحمد

بیشترین بارش‌های سال زراعی جاری در کهگیلویه وبویراحمد از بهمن ۱۴۰۲ تا اواسط اردیبهشت ثبت شد و در پی آن شاهد رشد علفزارها در مراتع و جنگل‌ها هستیم. وجود این شرایط و برخی سهل‌انگاری‌ها بروز خطر آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان را دوچندان کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، استان کهگیلویه وبویراحمد ۸۷۴ هزار هکتار جنگل دارد، ۷۰درصد جنگل‌های استان را درختان بلوط پوشش می‌دهد، همچنین این استان دارای ۵۱۲ هزار هکتار مرتع خارج از جنگل است که با بارش‌های سال ۱۴۰۲ و ابتدای ۱۴۰۳ شاهد علف زارهای خودرو در سطح گسترده هستیم و با گرم شدن هوا و خشک شدن این علفزارها خطر بروز آتش سوزی‌های گسترده در دل جنگل‌ها ومراتع استان پیش بینی می‌شود.

مدیر کل محیط زیست استان بر این خطر تاکید کرد و گفت: کهگیلویه و بویراحمد هشت درصد جنگل‌های کشور و ۲۰ درصد از جنگل‌های زاگرس را دارد و با بارش‌های مناسب امسال ارتفاع علف بین ۵۰ تا ۱۰۰ سانتی متر رشد کردند که با خشک شدن این علفزارها یک تهدید مهم برای طبیعت استان بشمار می‌رود.

"اسلام جاودان خرد" هشدار داد:آتش زدن پسماند و کاه و کلش باقیمانده مزارع کشاورزی، بی دقتی در خاموش کردن آتش در طبیعت و پسماندهای رها شده به خصوص بطری‌های آب که نقش ذره بینی و آتش زایی دارد همه این‌ها جرقه‌های ابتدایی شروع یک آتش سوزی خواهد بود که نه تنها قابل جبران نیست بلکه خاموش و مهار کردن آتش در این منطقه کوهستانی بسیار سخت خواهد بود.

مدیر کل محیط زیست استان یادآور شد: ۹۰ درصد آتش سوزی‌ها منشا انسانی دارند که لازم است کشاورزان، طبیعت گردان و گردشگران دقت‌های لازم را داشته باشند و از هر اقدامی که خطر آتش سوزی در پی دارد خودداری کنند.

جاودان خرد تصریح کرد: امسال که بیش از هر زمان دیگری خطر آتش سوزی جنگل‌های استان را تهدید می‌کند از دستگاه‌های اجرایی و کلیه شهروندان و حتی گردشگران در این ۴ ماه پرخطر استمداد بهنگام داریم.

وی ادامه داد: هماهنگی میان دستگاه‌ها به خصوص دهیاران، فرمانداران، بخشداران و تشکل‌های مردمی ضمن همکاری با ستاد مدیریت بحران استانداری به مهار فوری و به موقع آتش سوزی‌ها کمک می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تصریح کرد: زمان رسیدن برای مهار آتش، مهمترین عنصر در هنگام وقوع آتش سوزی‌ها است و به همین دلیل از هم وطنان تقاضا داریم در صورت مشاهده هر گرونه آتش سوزی قبل از همه گیری و شعله ور شدن با شماره ۱۴۵۰ خبر آتش سوزی را اطلاع دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha