۰ نفر

هشدار به کشاورزان / احتمال هجوم ملخ صحرایی به کشور

۴ خرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۲۲
کد خبر: 843825
هشدار به کشاورزان / احتمال هجوم ملخ صحرایی به کشور

مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور از احتمال ۵۰ درصدی هجوم ملخ صحرایی در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ طبق گزارش فعلی فائو خبر داد و گفت: لازم است جهت مبارزه با آفت ملخ صحرایی در پاییز و زمستان آمادگی داشته باشیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، سعید معین درباره وضعیت مبارزه به آفت ملخ صحرایی افزود: طبق گزارش فائو به دلیل بارندگی‌های اخیر شبه جزیره عربستان که بالای نرمال بوده و ایجاد علف در بیابان‌ها، ملخ صحرایی حدود دو تا سه ماه اخیر از شرق آفریقا به این مناطق وارد شده است.

مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور اظهار داشت: از آنجایی که هواشناسی ادامه بارندگی‌های بالای نرمال را تا آبان ماه پیش‌بینی کرده است، در صورت ادامه بارندگی‌ها به نظر می‌رسد برای بهمن ماه ایران مورد هجوم ملخ صحرایی قرار بگیرد.

وی علت هجوم ملخ صحرایی به کشورهای مختلف را تامین غذا عنوان کرد و گفت: وقتی که تعداد ملخ‌های صحرایی در یک سانتی‌متر مربع از حد نرمال عبور کند، از حالت عادی و انفرادی خارج شده و به مهاجر تبدیل می‌شود، در این حالت با یکدیگر می‌نشینند و پرواز می‌کنند.

وی اضافه کرد: به صورت عادی ملخ صحرایی می‌تواند بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر پرواز کند؛ اما در صورت وجود وزش بادهای شدید می‌تواند پروازهای بلندی بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر داشته باشد که این موضوع خسارت‌زا است.

معین تصریح کرد: مسیر هجوم ملخ صحرایی از شرق آفریقا به شبه جزیره عربستان و از آنجا به جنوب ایران و بعد به سمت مرزهای هند و پاکستان است که می‌تواند ۱۰ ایالت شمالی هندوستان را آلوده کند و در مسیر برگشت از هندوستان به طور مجدد ایران را مورد هجوم قرار می‌دهد.

مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در بهمن ماه ۱۳۹۷ ایران از مسیر شبه جزیره عربستان مورد هجوم ملخ صحرایی قرار گرفت و در سال ۱۳۹۸ از مسیر برگشت ملخ صحرایی از مرزهای هند و پاکستان استان‌های جنوبی کشور ما درگیر شدند که با اقدامات به موقع از خسارت‌های احتمالی جلوگیری شد.

وی با بیان اینکه طی سه سال اخیر حمله ملخ صحرایی به استان‌های جنوبی کشور را نداشتیم گفت: ملخ صحرایی یک آفت خارجی است؛ بنابراین برای مبارزه با این آفت خسارت‌زا باید اعتبارات لازم تامین و آمادگی برای مبارزه را داشته باشیم.

به گفته معین، اکنون گزارش وضعیت و طرح اضطراری به ستاد بحران کشور ارائه شده و این ستاد بعد از بررسی از وزارت کشور مصوبه دریافت کرده و به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ابلاغ می‌شود که به تدریج اعتبارات تامین و برای خرید سم، سمپاش، قطعات یدکی، لوازم و هزینه انجام عملیات، سوخت خودرو و نیروی انسانی تزریق می‌شود.

به گزارش ایرنا، در ۳۰ بهمن سال ۹۷ مبارزه با ملخ صحرایی در سطح ۷۵۰ هزار هکتار از ۹ استان شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، بوشهر، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و خراسان جنوبی عملیاتی شد. در سال ۹۸ هجوم ملخ صحرایی توسط دیده‌بانی سازمان حفظ نباتات کشور در استان‌های جنوبی کشور ثبت شد و نزدیک به یک میلیون هکتار تحت مبارزه قرار گرفت.

ملخ صحرایی در مسیر حرکت خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف جنگل‌ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارد باعث قحطی در منطقه مورد هجوم می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha