۰ نفر

عضو اتاق بازرگانی اعلام کرد:

شکل گیری مفاسد کلان با ادامه سیاست های بانک مرکزی/  اوراق ۳۰ درصدی رسما هزینه تولید را افزایش داد

۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۰۳
کد خبر: 837626
شکل گیری مفاسد کلان با ادامه سیاست های بانک مرکزی/  اوراق ۳۰ درصدی رسما هزینه تولید را افزایش داد

عضو اتاق بازرگانی ایران معتقد است که سیاست های پولی و ارزی بانک مرکزی در دو سال گذشته باعث ایجاد رانت هایی شده که ادامه این سیاست ها زمینه بروز مفسده های کلان را فراهم کرده است؛ از سوی دیگر با انتشار اوراق سپرده ۳۰ درصدی، تولید که به ناچار سرمایه در گردش خود را از سیستم بانکی تامین می کند با رشد نرخ بهره و افزایش هزینه تولید مواجه می شود. 

به گزارش اقتصاد آنلاین، رحمان سادات نجفی عضو اتاق بازرگانی و رئیس هیات مدیره شورای هماهنگی فعالان اقتصادی مناطق آزاد با انتقاد از سیاست های بانک مرکزی اظهار کرد: سیاست های ارزی از جمله تعهد ارزی که صادرکنندگان را ملزم به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات با نرخ نیمایی می کند، انگیزه های صادرات را کاهش داده و تولیدات صادراتی ما را با زیان مواجه کرده است.

او با اشاره به اینکه دو گونه کالاهای صادراتی داریم توضیح داد:  یک نوع کالای صادراتی وجود دارد که در زنجیره تولید خود از ارز صادراتی استفاده می کند این دسته از کالاها به دلیل استفاده از ارز نیمایی برای واردات مواد اولیه تولید، بعد از صادرات نیز باید ارز حاصل از صادرات را با قیمت نیمایی به بانک مرکزی واسپاری کنند. یعنی تعهد ارزی دارند و باید طبق این تعهد ارز را به بانک مرکزی برگردانند.

سادات نجفی اضافه کرد: دسته دوم که غالب کالاها را در بر می گیرد تولیداتی است که بدون ارز نیمایی تولید می شود. بویژه صنایع کوچک مقیاس که از منابع ارزی ارزان در زنجیره تولید خود استفاده نمی کنند. اما متاسفانه این دسته از کالاهای صادراتی نیز مکلف شده اند که ارز را با قیمت نیمایی به بانک مرکزی تحویل دهند. این فشار بانک مرکزی سبب شده که صادرات بسیاری از محصولات از حیض انتفاع خارج شود و برای صادرکننده کالایی تولید کند و به سختی صادر کند اما ارز حاصل از آن را با قیمت های دستوری به بانک مرکزی تحویل دهد. این روند برای صادرکنندگان عین ضرر است و از این حیث بسیاری از تولیدکنندگان صادراتی ما آسیب دیده اند.

به گفته او تا زمانی که متغیرهای تاثیرگذار در افزایش قیمت ارز، حل و فصل نشود که شاید مهم ترین مولفه آن تحریم هاست، نمی توان به هدف کنترل بازار ارز دست یافت.

رئیس هیات مدیره شورای هماهنگی فعالان اقتصادی مناطق آزاد اشاره کرد: بانک مرکزی عموما با سیاست های شتابزده وارد بازار می شود و با دستورالعمل هایی که صادر می کنند اقتصاد را دچار زیان می کند. در حالی که اصل قضیه باید اصلاح شود و کشور وارد حالت متعارف پولی و بانکی شود. 

اوراق ۳۰ درصدی، هزینه تولید را افزایش داد

او اذعان کرد: شما وقتی اوراق سپرده ۳۰ درصدی منتشر می کنید در حالی که بازدهی بازار ارز و طلا بیشتر از این عدد است قطعا نمی تواند منابع ریالی را از بازار جمع کند. ضمن آنکه با افزایش نرخ سپرده، تسهیلات نیز افزایش نرخ پیدا می کند و تولید که به ناچار سرمایه در گردش خود را از سیستم بانکی تامین می کند دچار زیان خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha