۴ نفر

استانبول، ایرانی دیگر آن سوی مرزها

۲۱ فروردین ۱۴۰۳، ۱۷:۰۳
کد خبر: 835393
استانبول، ایرانی دیگر آن سوی مرزها

استانبول به‌عنوان یکی از شهرهای مهم گردشگری در ترکیه همه ساله با ورود توریست‌های زیادی از تمام جهان و به‌خصوص ایران روبرو می‌شود. این شهر دارای جاذبه‌های تفریحی، پردشگری، تاریخی و طبیعی متعددی است و همین موضوع باعث شده که پرواز به این شهر ترکی و پرواز های استانبول به تهران بسیار زیاد باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین، اما در کنار تمام این مواد جذابیت‌زا باید گفت که یک فاکتور مهم دیگر در ترکیه و استانبول وجود دارد که محبوبیت این شهر را در بین ایرانیان زیاد کرده است. شاید اگر بگوییم که استانبول ایرانی دیگر در آن سوی مرزها است، گزافه‌گویی نباشد. در ادامه دلایل این ادعا را باهم مرور می‌کنیم.

استانبول، تهرانی دیگر!

چقدر از قدم زدن در خیابان‌های تهران در دل شب همراه نور خیابان‌ها لذت می‌برید؟ جالب است بدانید که بین استانبول و تهران اشتراکات زیادی وجود دارد و یکی از آن‌ها شبیه بودن خیابان‌ها و حال و هوای این شهر به تهران است. شب‌های پرنور و شلوغ درست شبیه به تهران یکی از ویژگی‌های استانبول محسوب می‌شود. به همین دلیل در سفر به این شهر می‌توانید در طول شب ساعتی را برای قدم زدن در بیرون از هتل در نظر بگیرید و اگر دلتنگ ایران و تهران شدید، کمی در خیابان‌های آن گام بردارید و حال و هوای تهران را برای خودتان تازه کنید. تمام این اشتراکات به‌ظاهر ساده محبوبیت این شهر را افزایش داده و حجم سفر به اسن شهر و پرواز های استانبول به تهران را با شدت زیاد همراه کرده است. اما هنوز هم دلایل زیادی برای شباهت ایران و استانبول وجود دارد.

مردمی خونگرم مثل ایرانی‌ها

نمی‌توان انکار کرد که مردم آسیایی دارای خصوصیات اخلاقی تقریبا شبیه به هم هستند و در این میان ایرانیان به‌دلیل ویژگی‌های خوب اخلاقی و خونگرم بودن قابل توجه هستند. البته این خصلت اخلاقی درباره مردم ترکیه و استانبول نیز صدق می‌کند و در سفر به این شهر با مردمی روبرو خواهید شد که خوش مشرب و مهمان‌نواز هستند و با روی گشاده از مهمانان پذیرایی می‌کنند.

جاذبه‌های تاریخی شبیه به ایران

جاذبه‌های تاریخی شبیه به ایران

شاید شهر اصفهان یکی از مهمترین شهرهای ایرانی باشد که بیشترین جاذبه‌های تارخی و هنر معماری در خود جای داده است. جالب است بدانید که در سفر به استانبول و مشاهده جاذبه‌های تاریخی  و معماری این شهر نیز با ساختمان‌ها و بناهایی روبر و خواهید شد که شباهت زیادی به بناهای تارخی و هنری اصفهان دارند. رنگ و لعاب ساختمان‌ها در کنار گنبدهای هزار رنگ و زیبا شباهت زیادی به بناهای تارخی ایرانی در دوران اسلامی دارد. به همین دلیل شاید یک لحظه تصور کنید که در خیابان‌های اصهفان قدم برمی‌دارید. اما اشتباه نکنید، اینجا استانبول است.!

البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که علت شباهت زیاد بناهای تارخی و مهم استانبول مانند ایاصوفیه به بناهای تاریخی و اسلامی ایرانی به دلیل این است که بیشتر معماران این شهرف ایرانی بودند. بنابراین شما در حال تماشای هنر ایرانی در آن سوی مرزهای ایران هستید. بسیاری از بناهای ساخته شده در استانبول رایحه ا و عطر ایرانی دارد و همین مسئله نیز حس نزدیکی به استانبول را در ایرانیان زنده می‌کند.

دستپخت ایرانی در استانبول

هنوز هم دلایلی دیگری وجود دارد که شباهت این دو شهر را با کیلومترها فاصله از هم به نمایش بگذارد. یکی از این موارد، غذااهی ترکی است که استفاده از نوع مواد اولیه، ادویه‌ها و نوع گوشت‌ها باعث شباهت زیاد بین آن‌ها می‌شود. در این شهر ترکی می‌توانید طعم کباب‌های خوشمزه‌ای را بچشید که شباهت زیادی به کباب کوبیده دارند. علاوه بر آن باقلواهای ترکی هم با استقبال زیادی از طرف ما ایرانی‌ها روبرو می‌شود؛ زیرا ذائقه هر دو شهر از نظر علاقه به شیرینی هم شبیه به هم است.

دستپخت ایرانی در استانبول

استانبول پر از دست‌فروش‌های محلی است که با چرخ‌دستی و پیکنیکی کوچک، نان برشته و باقلواهای خوشمزه به فروش می‌رسانند. همچنین غذای ساده دیگری در استانبول وجود دارد که از ترکیب گوشت چرخکرده، پیاز و ادویه تهیه می‌شود. غذایی که بسیاری از مادر دوران کودکی زیاد خوردیم و به همین دلیل حال و هوایی نوستالژی را برای همه ما یادآور می‌شود. حتی صدای دستفروش‌های استانبولی هم صدایی شبیه به دستفروشان ایرانی است.!

 شاید متوجه نشوید که دستفروش به ترکی چه می‌گوید، اما دلبخند  و بوی غذای خوشمزه‌ای که آماده می‌کند نشان از این دارد که یک وعده غذایی خوش طعم و ارزان انتظار شما را می‌کشد.

هنوز هم اشتراکات زیادی بین این دو شهر با فصاله طولانی از هم وجود دارد. اگر شما هم دوست دارید این اشتراکات را بیشتر لمس کنید، پیشنهاد می‌کنیم که استانبول را برای سفر انتخاب کنید و چمدان‌های خود را برای رفتن به ایرانی در آن سوی مرزها ببندید.

این مطلب رپورتاژ بوده و توسط تحریریه اقتصادآنلاین تهیه نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • محمد IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    0 0
    اگه استانبول شبیه ایران هست چون خود استانبول ۷ میلیون کرد داره .. و کل ترکیه ۴۵ کرد داره وریشه ایرانی دارن
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
    0 0
    استانبول از لحاظ جمعیت و بزرگی مثل تهران از لحاظ آثار باستانی و جاذبه توریستی مانند اصفهان و از لحاظ سر سبزی و کنار دریا بودن مثل شمال است . یعنی وقتی در استانبول هستی انگار در سه منطقه تهران اصفهان و شمال هستی