۰ نفر

سانسور کلمه شهید برداشته می‌شود؟

۸ فروردین ۱۴۰۳، ۸:۰۸
کد خبر: 832836
سانسور کلمه شهید برداشته می‌شود؟

هیئت نظارت متا (شرکت مادر فیسبوک) پس از یک بررسی یک ساله که نشان داد رویکرد این شرکت در قبال واژه عربی و فارسی «شهید» «بسیار گسترده» بوده و به طور غیر ضروری باعث سانسور مطالب میلیون ها کاربر شده است. این نهاد روز سه شنبه خواستار پایان دادن به ممنوعیت کلی استفاده از این واژه شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از یورونیوز، این هیئت نظارت که توسط متا تأمین مالی می‌شود اما به طور مستقل فعالیت می‌کند، اعلام کرد که غول رسانه‌های اجتماعی باید فقط پست‌هایی حاوی کلمه «شهید» را حذف کند که به نشانه‌های واضح خشونت مرتبط باشند یا به طور جداگانه قوانین دیگری از متا را نقض کنند.

این نظر پس از سال‌ها انتقاد از نحوه مدیریت محتوای مرتبط با خاورمیانه توسط این شرکت اعلام می‌شود. پیش از این انتقاداتی در این زمینه وجود داشت. 

این انتقادها از زمان آغاز درگیری‌های میان اسرائیل و حماس در اکتبر تشدید شده است. گروه‌های حقوق بشری، متا را متهم کرده‌اند که در بحبوحه جنگی که منجر به کشته شدن ده‌ها هزار نفر در غزه پس از حملات هفتم اکتبر شد، محتوای حمایت‌کننده از فلسطینیان را در فیس‌بوک و اینستاگرام سرکوب می‌کند.

هیأت نظارت متا در گزارش روز سه‌شنبه اعلام کرد که قوانین متا در مورد «شهید» نتوانسته تنوع معانی این واژه را در نظر بگیرد و منجر به حذف محتوایی شده است که هدف آن ستایش اقدامات خشونت‌آمیز نبوده است.

هل تورنینگ-شمیت، رئیس مشترک هیأت نظارت، در بیانیه‌ای گفت: «متا با این فرض عمل کرده است که سانسور می‌تواند امنیت را بهبود می‌بخشد، اما شواهد نشان می‌دهد که سانسور می‌تواند کل جمعیت‌ها را به حاشیه براند در حالی که اصلاً امنیت را بهبود نمی‌بخشد.»

متا در حال حاضر هر پستی را که از «شهید» برای اشاره به افرادی استفاده کند که در لیست «سازمان‌ها و افراد خطرناک» خود قرار داده است، حذف می‌کند. 

بر اساس گزارش هیأت نظارت، این شرکت می‌گوید که این واژه به معنای تمجید از آن گروه‌ها است، که بر اساس قوانین متا ممنوع هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha