۰ نفر

تاکید رئیس جمهور بر جلوگیری از هرگونه افزایش بی‌رویه قیمت‌ها

۵ فروردین ۱۴۰۳، ۲۱:۳۲
کد خبر: 832488
تاکید رئیس جمهور بر جلوگیری از هرگونه افزایش بی‌رویه قیمت‌ها

اولین جلسه هیئت دولت در سال ۱۴۰۳بعدازظهر امروز (یکشنبه )برگزار شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  ایسنا، رئیس جمهور با بیان اینکه مخاطب اصلی سخنان رهبر معظم انقلاب در تحقق جهش تولید دولت است، بررسی راهکارهای جهش تولید و نیز جذب حداکثری مشارکت مردم از طریق میدان دادن به بخش خصوصی را از الزامات تحقق شعار سال دانست و گفت: همه مسئولان مرتبط موظفند برنامه اجرایی دقیق و کارشناسی شده تحقق شعار سال را با لحاظ وظایف و ماموریت‌های زیر مجموعه‌های خود، تدوین و ارائه کنند.

سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز یکشنبه در اولین جلسه هیئت دولت در سال ۱۴۰۳، تقارن ماه مبارک رمضان با آغاز سال نو و بهار طبیعت را فرصتی ارزنده‌ برای ایجاد تحول فردی و اجتماعی و حرکت به سمت تعالی و کمال دانست و با اشاره به شعار سال افزود: آنچه امسال تحت عنوان جهش تولید مطرح شده، با رشد تولید تفاوت داشته و یک گام فراتر از آن است.

رئیس جمهور با بیان اینکه مخاطب اصلی سخنان رهبر معظم انقلاب در تحقق جهش تولید دولت است، بررسی راهکارهای جهش تولید و نیز جذب حداکثری مشارکت مردم از طریق میدان دادن به بخش خصوصی را از الزامات تحقق شعار سال دانست و افزود: همه مسئولان مرتبط موظفند برنامه اجرایی دقیق و کارشناسی شده تحقق شعار سال را با لحاظ وظایف و ماموریت‌های زیر مجموعه‌های خود، تدوین و ارائه کنند.

دکتر رئیسی همچنین تهیه پیوست رسانه‌ای برای برنامه‌های اجرایی را ضروری دانست و از رسانه‌ها و مسئولان اطلاع‌رسانی دستگاه‌های مختلف خواست، جاذبه‌های مشارکت در تحقق جهش تولید را در بخش‌های مختلف برای مردم تبیین کنند.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت واگذاری تصدی‌گری‌های دولتی به مردم، وظیفه اصلی دولت را هدایت، نظارت و حمایت دانست و تصریح کرد: بخش‌های اقتصادی دولت باید برای حمایت و توانمندسازی بخش خصوصی پس از مشارکت آنها در پروسه جهش تولید نیز برنامه دقیق داشته باشند.

دکتر رئیسی در ادامه با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ضرورت افزایش بهره‌وری، از مسئولان دستگاه‌های دولتی خواست به ارتقای بهره‌وری در دولت مردمی و رسیدن به شاخص ۳.۵ اکتفا نکرده و برای بالابردن بیش از پیش بهره‌وری برنامه‌ریزی و اقدام کنند.

رئیس جمهور ضمن قدردانی از حمایت‌های مستمر رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به دولت مردمی، به گلایه ایشان از مشکلات معیشتی مردم اشاره و تصریح کرد: همانطور که رهبری معظم هم فرمودند این مشکلات همچون غباری مانع از دیده شدن خدمات و تلاش‌های دولت می‌شود بنابراین تلاش مضاعف همه مدیران دولت برای بهبود وضعیت معیشت جامعه امری ضروری است.

دکتر رئیسی در ادامه به موضوع مهم نظارت بر روند قیمت‌گذاری و جلوگیری از هر گونه افزایش بی‌رویه قیمت‌ها پرداخت و با ناکافی دانستن تعیین قیمت صرفا بر اساس شیوه عرضه و تقاضا افزود: در شرایطی که سوداگری و دخالت دشمن برای ایجاد اخلال در بازار وجود دارد، نظارت دولت در مواقع لازم برای احقاق حقوق مردم ضروری است.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت بررسی تغییر قیمت کالاها در ستاد تنظیم بازار، مسئولان این ستاد را مکلف کرد در این زمینه به شکلی تصمیم‌گیری کنند که به هیچ کدام از طرفین تولیدکننده و مصرف کننده اجحاف نشود.

دکتر رئیسی در پایان سخنان خود با ضروری دانستن حفظ و تقویت وحدت و انسجام در بخش‌های مختلف جامعه از جمله در دولت و مجلس و قوه قضائیه و دیگر دستگاه‌ها و ارگان‌ها و همچنین در عرصه عمومی جامعه، از همه مسئولان خواست در تمام اقدامات خود این ضرورت را لحاظ کنند.

در جلسه امروز هیئت دولت وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز با بیان اینکه با وجود تنگناهای بودجه‌ای، در سال ۱۴۰۲ پرداخت‌های عمرانی دولت با حدود ۲۰ درصد رشد نسبت به سال قبل به ۳۰۲ همت رسید که بالاترین میزان تخصیص منابع عمرانی است، از رسیدن سهم درآمدهای پایدار غیرنفتی به ۷۵ درصد کل درآمدهای دولت خبر داد که نشان از کاهش وابستگی بودجه به نفت در راستای مقاوم‌سازی اقتصادی است.

همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه سال ۱۴۰۲ را با سختی، اما توأم با آرامش پشت سر گذاشتیم، از تحقق ۹۵ درصدی سر جمع منابع درآمدی بودجه سال گذشته خبر داد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز از رشد چشمگیر مرجعیت علمی و نیز دانشمندان یک و ۲ درصد کشور خبر داد و اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ مستندات علمی بین‌المللی کشور افزایش چشمگیری داشت و مجلات تحت نمایه بین‌المللی کشور در مجموع در ۲ سال گذشته رشد ۶۰ درصدی داشته‌اند.

دکتر زلفی‌گل از مشارکت ۳۵ درصدی محققان بین‌المللی در تولید کتاب‌های بین‌المللی و نیز دیپلماسی علمی کشور خبر داد و افزود: مجلات برخط جمهوری اسلامی ایران به رتبه ششم و مجلات زبان فارسی نیز از رتبه ۱۱ به رتبه نهم در عرصه جهانی ارتقا یافته‌اند.

وزیر علوم همچنین از عرضه بیش از هزار محصول جدید دانش‌بنیان در نمایشگاه ایران ساخت و افزایش قابل توجه مشاغل و قراردادهای دانش‌بنیان با بخش صنعت در سال گذشته خبر داد و گفت: در سال گذشته همچنین ۷۵ اقدام بزرگ برای اولین بار در تاریخ علمی کشور انجام شده که تاسیس معاونت فناوری و نوآوری، تاسیس صندوق عالی علوم، تحقیقات و فناوری، تاسیس سامانه نظام ایده‌ها و نیازها و تاسیس سامانه جریان اقتصادی نوین برخی از مصادیق آن هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha