۰ نفر

رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

۲ فروردین ۱۴۰۳، ۱۵:۴۸
کد خبر: 831941
رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: کاهش نرخ رشد نقدینگی از ۴۲.۸ درصد در مهرماه ۱۴۰۰ به نرخ ۲۵ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ هدف‌گذاری شده بود که این هدف بر اساس آخرین تحولات متغیرهای پولی، با درصد موفقیت بالایی تحقق یافت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی اظهار داشت: چالش بسیار مهم اقتصاد ایران که از سال‌های گذشته همواره با آن مواجه بوده، رشد بالای کل‌های پولی فراتر از میزان مطلوب آن است؛ بر این اساس هدف ۲۵ درصدی برای رشد نقدینگی در سال گذشته تعیین شد و با هماهنگی و همکاری که از سوی دولت و شبکه بانکی با مقام سیاست گذار پولی شکل گرفت، بر اساس آخرین تحولات متغیرهای پولی هدف مذکور نیز با درصد موفقیت بالایی تحقق یافت.

وی افزود: بانک مرکزی در چارچوب سیاست تثبیت اقتصادی، برنامه کنترل نقدینگی را پیش می‌برد. در این زمینه نرخ رشد نقدینگی در مهرماه ۱۴۰۰ زمان آغاز بکار دولت سیزدهم ۴۲.۸ درصد بود.

رئیس‌کل بانک مرکزی ادامه داد: در خصوص تحولات شاخص های قیمتی که از اهداف اصلی سیاستگذار پولی است نیز تحولات مثبتی رقم خورد بگونه ای که رشد نقطه به نقطه شاخص های بهای مصرف کننده و تولید کننده روندی نزولی تجربه کردند و بر اساس آمار و اطلاعات این بانک به ترتیب به میزان ۲۳.۷ و ۱۴.۴ واحد درصد در اسفند و بهمن ماه سال گذشته نسبت به انتهای سال ۱۴۰۱ کاهش یافتند.

وی تصریح کرد: هدف تعیین شده دال بر قرار گرفتن نرخ تورم نقطه به نقطه شاخص بهای مصرف کننده پایان سال گذشته در کانال ۳۰ درصد محقق شد که این روند تا رسیدن به نقطه مطلوب ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha