۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تلاش ۲.۵ ساعته بدون مزد زنان شاغل در خانواده/ ایرانی‌ها وقت خود را چگونه می‌گذرانند؟

۷ فروردین ۱۴۰۳، ۱۰:۱۴
کد خبر: 831916
تلاش ۲.۵ ساعته بدون مزد زنان شاغل در خانواده/ ایرانی‌ها وقت خود را چگونه می‌گذرانند؟

ایرانی‌ها به طور متوسط حدود ۱۱ ساعت و ۳۴ دقیقه از ۲۴ ساعت یک شبانه روز را صرف رسیدگی و مراقبت از خود می‌کنند که این بیشترین زمانی است که آن‌ها صرف انجام کاری می‌کنند. مردان شاغل حدود ۲ ساعت و ۲۸ دقیقه بیشتر از زنان شاغل زمان خود را صرف اشتغال و فعالیت شغلی می‌کنند. زنان شاغل حدود ۲ ساعت و ۳۳ دقیقه بیشتر از مردان شاغل زمان صرف خدمات خانگی بدون مزد برای اعضای خانوار و خانواده می‌نمایند.

اقتصاد آنلاین - ندا مؤمن: زمان با ارزش‌ترین چیزی است که در زندگی هر فردی وجود دارد. همواره افراد در طول روز زمان و وقت خود را صرف انجام کارهای مختلفی اعم از شخصی، شغلی و غیره می‌کنند. در کشورهای مختلف زنان و مردان به طور متفاوتی وقت خود را صرف انجام کارهای شخصی و اجتماعی می‌کنند؛ اما باید دید زنان و مردان ایرانی‌ به چه میزان وقت خود را در طول روز و یا فصل می‌گذرانند؟

بر اساس آخرین داده‌های مرکز آمار ایران درباره گذران وقت می‌توان مشاهده کرد که ایرانی‌ها زمان خود را صرف انجام چه کاری می‌کنند. ایرانی‌ها به طور متوسط حدود ۱۱ ساعت و ۳۴ دقیقه از ۲۴ ساعت یک شبانه روز را صرف رسیدگی و مراقبت از خود می‌کنند که این بیشترین زمانی است که آن‌ها صرف انجام کاری می‌کنند.

رسیدگی و مراقبت از خود شامل غذا خوردن، خوابیدن، مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی و سفر و غیره می‌باشد. بعد از آن، ایرانی‌ها به طور متوسط حدود ۴ ساعت و ۱۹ دقیقه در یک روز را صرف امور فرهنگی، فراغتی، رسانه های گروهی و تمرین‌های ورزشی می‌کنند. سومین کاری که ایرانی‌ها برای آن زمان بیشتری را در طول روز صرف می‌کنند انجام خدمات خانگی بدون دستمزد برای اعضای خانواده است که ۲ ساعت و ۵۱ دقیقه در روز می‌باشد.

چهارمین موردی که ایرانی‌ها برای آن زمان بیشتری را در طول روز صرف می‌کنند شامل اشتغال و فعالیت‌های مرتبط با کار و دریافت دستمزد می‌باشد که به طور میانگین حدود ۷ ساعت و ۲۵ دقیقه در یک شبانه روز را در بر می‌گیرد. مورد بعدی معاشرت، ارتباط، مشارکت اجتماعی و آداب و رسوم دینی است که ایرانیان حدود ۱ ساعت و ۳۶ دقیقه را صرف آن می‌کنند.

خدمات مراقبتی بدون دستمزد برای اعضای خانوار و خانواده ششمین موردی است که ایراینان بالای ۱۵ سال بیشترین زمان را صرف آن می‌کنند که حدود ۲۵ دقیقه است. ایرانیان بالای ۱۵ سال و بیشتر برای یادگیری حدود ۲۳ دقیقه در طول روز زمان صرف می‌کنند. افراد بالای ۱۵ سال و بیشتر برای تولید کالای نهایی برای خود و کار داوطلبانه بدون دستمزد و کارآموزی و سایر کارهای بدون مزد به ترتیب حدود ۴ دقیقه و ۲ دقیقه در روز صرف می‌کنند.

تلاش ۲.۵ ساعته بدون مزد زنان شاغل در خانواده/ ایرانی‌ها وقت خود را چگونه می‌گذرانند؟

با بررسی داده‌های مرکز آمار می‌توان مشاهده نمود که متوسط ساعات سپری شده زنان و مردان ۱۵ سال و بیشتر در طول یک شبانه روز با یکدیگر متفاوت است. به طوری که زنان برای انجام کارهای رسیدگی و مراقبت از خود حدود ۱۱ ساعت و ۴۱ دقیقه و مردان حدود ۱۱ ساعت و ۲۶ دقیقه در طول شبانه روز صرف می‌کنند که نشان‌دهنده زمان صرف شده ۱۵ دقیقه بیشتر توسط زنان نسبت به مردان است.

از سوی دیگر، مردان ۱۵ سال و بیشتر حدود ۴ ساعت و ۲۱ دقیقه بیشتر از زنان ۱۵ سال و بیشتر زمان صرف اشتغال و فعالیت برای دریافت دستمزد می‌کنند. زنان ۱۵ سال و بیشتر نیز حدود ۳ ساعت و ۵۳ دقیقه زمان بیشتر از مردان ۱۵ سال و بیشتر صرف خدمات خانگی بدون دستمزد برای اعضای خانواده خود می‌کنند.

تلاش ۲.۵ ساعته بدون مزد زنان شاغل در خانواده/ ایرانی‌ها وقت خود را چگونه می‌گذرانند؟

زنان و مردان شاغل بیشترین زمان خود را صرف چه کارهایی می‌کنند؟

مردان شاغل ۱۵ ساله و بیشتر به طور متوسط حدود ۱۰ ساعت و ۴۵ دقیقه و زنان شاغل ۱۵ ساله و بیشتر حدود ۱۰ ساعت و ۴۲ دقیقه از کل شبانه روز خود را صرف رسیدگی و مراقبت از خود می‌کنند. بدین ترتیب مردان شاغل حدود  ۳ دقیقه بیشتر از زنان شاغل زمان صرف رسیدگی و مراقبت از خود در طول یک روز می‌کنند.

مردان شاغل به طور متوسط حدود ۷ ساعت و ۴۸ دقیقه و زنان شاغل حدود ۵ ساعت و ۲۰ دقیقه از زمان خود را به اشتغال و فعالیت‌های مرتبط با دستمزد اختصاص می‌دهند. در واقع، مردان شاغل حدود ۲ ساعت و ۲۸ دقیقه بیشتر از زنان شاغل زمان خود را صرف اشتغال و فعالیت شغلی می‌کنند.

مردان شاغل به طور متوسط حدود ۳ ساعت و ۲۰ دقیقه و زنان شاغل حدود ۲ ساعت و ۵۶ دقیقه از زمان خود در شبانه روز را به انجام امور فرهنگی، فراغت، رسانه‌های جمعی و ورزشی اختصاص می‌دهند. بنابراین، مردان شاغل به طور میانگین ۲۴ دقیقه بیشتر از زنان شاغل زمان خود را به امور فرهنگی، فراغت، رسانه‌های جمعی و ورزشی اختصاص می‌دهند.

تلاش ۲.۵ ساعته بدون مزد زنان شاغل در خانواده/ ایرانی‌ها وقت خود را چگونه می‌گذرانند؟

زنان شاغل به طور متوسط حدود ۱ ساعت و ۱۶ دقیقه و مردان شاغل حدود ۱ ساعت و ۹ دقیقه از روز خود را صرف معاشرت، ارتباط، مشارکت اجتماعی و آداب و رسوم دینی می‌کنند. در واقع، زنان شاغل حدود ۷ دقیقه بیشتر از مردان شاغل زمان صرف معاشرت، ارتباط، مشارکت اجتماعی و آداب و رسوم دینی می‌نمایند.

زنان شاغل به طور متوسط حدود ۳ ساعت و ۱۲ دقیقه و مردان شاغل حدود ۳۹ دقیقه از روز خود را صرف خدمات خانگی بدون مزد برای اعضای خانوار و خانواده می‌کنند. در واقع، زنان شاغل حدود ۲ ساعت و ۳۳ دقیقه بیشتر از مردان شاغل زمان صرف خدمات خانگی بدون مزد برای اعضای خانوار و خانواده می‌نمایند.

زنان شاغل به طور متوسط حدود ۲۳ دقیقه و مردان شاغل حدود ۱۳ دقیقه از روز خود را صرف خدمات مراقبتی بدون مزد برای اعضای خانوار و خانواده می‌کنند. در واقع، زنان شاغل حدود ۱۰ دقیقه بیشتر از مردان شاغل زمان صرف خدمات مراقبتی بدون مزد برای اعضای خانوار و خانواده می‌نمایند.

زنان شاغل به طور متوسط حدود ۵ دقیقه و مردان شاغل حدود ۲ دقیقه از روز خود را به یادگیری اختصاص می‌دهند. به عبارت دیگر می‌توان گفت، زنان شاغل حدود ۳ دقیقه بیشتر از مردان شاغل زمان صرف یادگیری در طول روز می‌نمایند.

زنان شاغل به طور متوسط حدود ۴ دقیقه و مردان شاغل حدود ۲ دقیقه از روز خود را به تولید کالا برای استفاده نهایی خود اختصاص می‌دهند. به عبارت دیگر می‌توان گفت، زنان شاغل حدود ۲ دقیقه بیشتر از مردان شاغل زمان صرف تولید کالا برای استفاده نهایی خود در طول روز می‌نمایند.

زنان شاغل به طور متوسط حدود ۲ دقیقه و مردان شاغل حدود ۱ دقیقه از روز خود را صرف کارداوطلبانه بدون مزد، کار آموزی و سایر کارهای بدون می‌کنند. به عبارت دیگر می‌توان گفت، زنان شاغل حدود ۱ دقیقه بیشتر از مردان شاغل زمان صرف کارداوطلبانه بدون مزد، کار آموزی و سایر کارهای بدون مزد در طول روز می‌نمایند.

تلاش ۲.۵ ساعته بدون مزد زنان شاغل در خانواده/ ایرانی‌ها وقت خود را چگونه می‌گذرانند؟

ایرانیان به چه میزانی با خانواده و افراد زندگی خود وقت می‌گذرانند؟

افراد ۱۵ ساله و بیشتر در طول شبانه روز بیشترین زمان را صرف فعالیت‌ها و کارهای شخصی خود می‌کنند که به طور متوسط حدود ۱۸ ساعت و ۸ دقیقه می‌باشد. بعد از آن، به میزان ۲ ساعت و ۵۶ دقیقه را صرف انجام فعالیت برای اعضای خانواده می‌کنند. ایرانیان ۱۵ ساله و بیشتر به طور متوسط حدود ۲ ساعت و ۴۶ دقیقه را صرف فعالیت‌های مرتبط با محل کار، ۵ دقیقه در روز را با دوستان و ۵ دقیقه را با سایر افراد می‌گذرانند.

تلاش ۲.۵ ساعته بدون مزد زنان شاغل در خانواده/ ایرانی‌ها وقت خود را چگونه می‌گذرانند؟

سهم اوقات فراغت ایرانی‌ها چقدر است؟

براساس داده‌های مرکز آمار می‌توان مشاهده کرد که ایرانی‌های ۱۵ ساله و بیشتر به طور متوسط حدود ۴ ساعت و ۱۹ دقیقه از ۲۴ ساعت را به تفریح و انجام امور غیر کاری می‌پردازند که شامل ورزش کردن، انجام امور فرهنگی و فراغتی و وقت گذراندن با رسانه‌های جمعی است.

در بین گروه‌های سنی مختلف، گروه سنی ۶۵ ساله و بیشتر با گذراندن حدود ۵ ساعت و ۳۰ دقیقه در یک شبانه روز بیشترین زمان را صرف تفریح و انجام امور غیر کاری می‌کنند.  بعد از آن، دومین گروه سنی که بیشترین زمان در یک شبانه روز را صرف انجام فعالیت‌های فرهنگی، فراغت، ورزش و تفریح می‌کنند گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ ساله می‌باشند که این زمان حدود ۵ ساعت و ۲۷ دقیقه است. گروه سوم گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله است که بیشترین زمان در شبانه روز را به تفریح و فعالیت‌های غیر کاری اختصاص می‌دهد که حدود ۴ ساعت و ۵۳ دقیقه می‌باشد.

در بین گروه‌های سنی مختلف، گروه سنی ۳۵ تا ۳۹ سال با گذراندن حدود ۳ ساعت و ۳۲ دقیقه در یک شبانه روز کمترین زمان را صرف تفریح و انجام امور غیر کاری می‌کنند. بعد از آن گروه سنی ۴۰ تا ۴۴ سال به طور متوسط حدود  ۳ ساعت و ۳۸ دقیقه در یک شبانه روز را به انجام فعالیت‌های فرهنگی، فراغت، ورزش و تفریح خود اختصاص می‌دهند. بعد از آن، گروه سنی ۴۵ تا ۴۹ سال به طور متوسط حدود ۳ ساعت و ۴۳ دقیقه در یک شبانه روز را به انجام فعالیت‌های فرهنگی، فراغت، ورزش و تفریح خود اختصاص می‌دهند.

تلاش ۲.۵ ساعته بدون مزد زنان شاغل در خانواده/ ایرانی‌ها وقت خود را چگونه می‌گذرانند؟

سهم زمان یادگیری کدام گروه‌های سنی بیشتر است؟

براساس داده‌های مرکز آمار می‌توان مشاهده کرد که ایرانی‌های ۱۵ ساله و بیشتر به طور متوسط حدود ۲۳ دقیقه از ۲۴ ساعت را به یادگیری اختصاص می‌دهند. در بین گروه‌های سنی مختلف، گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ سال با گذراندن حدود ۳ ساعت و ۵ دقیقه در یک شبانه روز بیشترین زمان را صرف یادگیری می‌کنند.  بعد از آن، دومین گروه سنی که بیشترین زمان در یک شبانه روز را صرف یادگیری می‌کنند گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله می‌باشند که این زمان حدود ۱ ساعت و ۱۱ دقیقه است. گروه سوم گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ ساله است که بیشترین زمان در شبانه روز را به یادگیری اختصاص می‌دهد که حدود ۱۳ دقیقه می‌باشد.

گروه‌های سنی ۴۵-۴۹ سال، ۵۵-۵۹ سال، ۶۰-۶۴ سال و ۶۵ ساله و بیشتر هر یک حدود ۱ دقیقه در طول شبانه روز را به یادگیری اختصاص می‌دهند و کمترین زمان یادگیری را دارند.

تلاش ۲.۵ ساعته بدون مزد زنان شاغل در خانواده/ ایرانی‌ها وقت خود را چگونه می‌گذرانند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha