۰ نفر

شادترین کشور جهان معرفی شد

۱ فروردین ۱۴۰۳، ۱۶:۰۶
کد خبر: 831829
شادترین کشور جهان معرفی شد

فنلاند برای هفتمین سال متوالی شادترین کشور جهان شد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از یورونیوز، بر اساس گزارش سالانه شادی جهانی که روز چهارشنبه با حمایت سازمان ملل منتشر شد، فنلاند برای هفتمین سال متوالی شادترین کشور جهان باقی ماند. همچنین کشورهای نوردیک، کشورهای شمال اروپا باز هم جایگاه خود را در بین ۱۰ کشور شادتر دنیا حفظ کردند. به این ترتیب دانمارک، ایسلند و سوئد پس از فنلاند قرار گرفتند.

افغانستان که از زمان به قدرت رسیدن مجدد طالبان در سال ۲۰۲۰ با یک فاجعه انسانی دست و پنجه نرم می‌کند، همچنان در انتهای فهرست ۱۴۳ کشور مورد بررسی قرار دارد.

برای اولین بار از زمان انتشار این گزارش در بیش از یک دهه گذشته، ایالات متحده و آلمان در بین ۲۰ کشور شادتر قرار نگرفتند و به ترتیب به رتبه‌های ۲۳ و ۲۴ نزول کردند.

در عوض، کاستاریکا و کویت با قرار گرفتن در رتبه ۱۲ و ۱۳ وارد لیست ۲۰ کشور برتر شدند.

این گزارش اشاره کرد که شادترین کشورها هیچ یک از کشورهای بزرگ جهان را شامل نمی‌شوند. در واقع «در بین ۱۰ کشور برتر، تنها هلند و استرالیا جمعیت بالای ۱۵ میلیون نفر دارند. همچنین در ۲۰ کشور برتر هم فقط کانادا و بریتانیا جمعیت بالای ۳۰ میلیون نفر دارند.»

از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰، شدیدترین کاهش در شادی در افغانستان، لبنان و اردن مشاهده شد، در حالی که کشورهای اروپای شرقی صربستان، بلغارستان و لتونی بیشترین افزایش را گزارش کردند.

رتبه‌بندی شادی بر اساس ارزیابی‌های افراد از رضایت از زندگی، و همچنین تولید ناخالص داخلی سرانه، حمایت اجتماعی، امید به زندگی سالم، آزادی، بخشش و فساد است.

جنیفر دی‌پائولا، پژوهشگر شادی در دانشگاه هلسینکی در فنلاند گفت که ارتباط نزدیک فنلاندی‌ها با طبیعت و تعادل سالم بین کار و زندگی، از عوامل کلیدی رضایت آنها از زندگی است.

او همچنین گفت که علاوه بر این، فنلاندی‌ها ممکن است در مقایسه با کشوری مانند ایالات متحده که موفقیت اغلب با سود مالی برابر است، «درک بهتری از یک زندگی موفق» داشته باشند.

رفاه اجتماعی قوی فنلاند، اعتماد به مقامات دولتی، سطوح پایین فساد و مراقبت‌های بهداشتی و آموزش رایگان هم عوامل کلیدی بودند.

گزارش امسال همچنین نشان داد که نسل‌های جوان‌تر در بیشتر مناطق جهان شادتر از افراد مسن هستند، البته این گزاره در همه جا صدق نمی‌کند. 

در آمریکای شمالی، استرالیا و نیوزیلند، شادی در گروه‌های زیر ۳۰ سال از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ به طور چشمگیری کاهش یافته است، به طوری که نسل‌های مسن‌تر اکنون شادتر از جوانان هستند.

برعکس، در اروپای مرکزی و شرقی، شادی در همه سنین در همین دوره به طور قابل توجهی افزایش یافت، در حالی که در اروپای غربی، افراد در همه سنین سطوح مشابهی از شادی را گزارش کردند.

نابرابری خوشبختی در همه مناطق به جز اروپا افزایش یافته است، که نویسندگان آن را یک «روند نگران کننده» توصیف کرده اند.

به گفته نویسندگان این تحقیق، این افزایش به ویژه در میان افراد مسن و در جنوب صحرای آفریقا مشهود است و نشان دهنده نابرابری در «درآمد، تحصیلات، مراقبت‌های بهداشتی، پذیرش اجتماعی، اعتماد و وجود محیط‌های اجتماعی حمایتی در سطح خانواده، جامعه و ملی» است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha