۰ نفر

۱۲ ترفند کپک نزدن آبلیمو

۲۸ اسفند ۱۴۰۲، ۱۲:۲۷
کد خبر: 831477
۱۲ ترفند کپک نزدن آبلیمو

اولین نکته‌ای که باید برای جلوگیری از کپک زدن آبلیمو رعایت کنید، استفاده از ظرف مناسب است. برای نگهداری آبلیمو سعی کنید از ظروف شیشه‌ای که دهانه باریکی دارند استفاده کنید تا آبلیمو کمتر در معرض هوا قرار بگیرد. هر چقدر آبلیمو برخورد کمتری با اکسیژن داشته باشید، کیفیت آن برای مدت زمان طولانی‌تری حفظ می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اکالا، آبلیمو یکی از محبوب‌ترین چاشنی‌هایی است که معمولا از آن برای مزه دار کردن انواع غذا و خورشت‌های مختلف استفاده می‌شود. اگر آبلیمو را به صورت خانگی تهیه کنید، به شدت در معرض کپک زدن قرار دارد. اما بهترین روش نگهداری از آبلیمو بدون تلخی و کپک زدن چیست؟ در این مقاله از بخش سبک زندگی در اکالا بلاگ می‌توانید با ۱۲ ترفند کپک نزدن آبلیمو آشنا شوید.

با روش‌های جلوگیری از کپک آبلیمو آشنا شوید

کپک نوعی قارچ است که به سرعت در مواد غذایی رشد می‌کند و موجب فاسد شدن آن می‌شود. قرار گرفتن آبلیمو در معرض هوا موجب ایجاد کپک روی آن می‌شود. اما چطور می‌توان از کپک زدن آبلیمو جلوگیری کرد؟ در ادامه به بهترین ترفندهای کپک نزدن آبلیمو اشاره شده است.

۱- از ظرف شیشه‌ای با دهانه باریک برای نگهداری آبلیمو استفاده کنید

اولین نکته‌ای که باید برای جلوگیری از کپک زدن آبلیمو رعایت کنید، استفاده از ظرف مناسب است. برای نگهداری آبلیمو سعی کنید از ظروف شیشه‌ای که دهانه باریکی دارند استفاده کنید تا آبلیمو کمتر در معرض هوا قرار بگیرد. هر چقدر آبلیمو برخورد کمتری با اکسیژن داشته باشید، کیفیت آن برای مدت زمان طولانی‌تری حفظ می‌شود.

۲- از بطری‌های تیره استفاده کنید

در قدیم برای نگهداری آبلیمو از بطری‌های سبز و قهوه‌ای رنگ استفاده می‌کردند. این کار برای جلوگیری از برخورد نور با آبلیمو انجام می‌شود. به طور کلی هر چقدر نور کمتری به آبلیمو برخورد کند، عطر و طعم آن بهتر حفظ می‌شود و احتمال خراب شدن آن نیز کمتر خواهد شد. اگر به شیشه تیره دسترسی ندارید، می‌توانید بطری آبلیمو را با یک پارچه یا پلاستیک تیره بپوشانید یا دیواره‌های آن را رنگ کنید.

۳- از بطری تمیز و ضدعفونی شده استفاده کنید

قبل از این که آبلیمو را در ظرف شیشه‌ای بریزید، ابتدا باید آن را بشویید و کاملا تمیز کنید. سپس اجازه دهید بطری به طور کامل خشک شود و بعد آبلیمو را در شیشه بریزید. فراموش نکنید که آلوده بودن شیشه یا وجود رطوبت در آن موجب کپک زدن آبلیمو خواهد شد. بهتر است بطری را به طور کامل پر نکنید و حداقل ۲۰ سانتی‌متر از روی آن را خالی بگذارید.

۴- شیشه آبلیمو را بجوشانید

حرارت دادن آبلیمو با شیشه در آب جوش درست مثل پاستوریزه کردن آبلیمو عمل می‌کند و مانع کپک زدن آن می‌شود. برای جلوگیری از کپک زدن آبلیمو می‌توانید آن را در شیشه بریزید و درب شیشه را محکم ببندید. در ادامه یک قابلمه آب روی حرارت قرار دهید و صبر کنید تا آب بجوشد. حالا شیشه آبلیمو را برای چند دقیقه در آب جوش قرار دهید. این کار به از بین بردن آنزیم‌های زنده کمک می‌کند و از ایجاد کپک جلوگیری خواهد کرد.

۵- درب بطری را محکم ببندید

یک ترفند کپک نزدن آبلیمو این است که آن را در ظرف شیشه‌ای بریزید و سپس درب ظرف را به طور محکم ببندید. استفاده از ظروفی که درب آن‌ها شل است یا به خوبی سفت نمی‌شوند، موجب می‌شود تا آبلیمو سریع‌تر خراب شود. محکم کردن درب آبلیمو موجب جلوگیری از ورود اکسیژن به شیشه می‌شود و از کپک زدن آن جلوگیری می‌کند. اگر درب آبلیمو، آن طور که باید محکم نمی‌شود، می‌توانید با چسب نواری آن را محکم کنید.

۶- مقداری روغن روی آن بریزید

برای پیشگیری از کپک نزدن آبلیمو می‌توانید بعد از ریختن آبلیمو در شیشه، ۱ قاشق روی آن بریزید و بعد شیشه را حرکت دهید تا روغن در تمام قسمت‌ها پخش شود. این کار از برخورد هوا به آبلیمو جلوگیری می‌کند و مانع کپک زدن آن می‌شود.

۷- کمی نمک در آبلیمو بریزید

راهکار بعدی برای جلوگیری از کپک سفید روی آبلیمو استفاده از نمک است. در این روش باید بعد از ریختن آبلیمو در ظرف، به ازای هر لیتر آبلیمو ۱ قاشق چای‌خوری نمک به آن اضافه کنید. این ترفند برای جلوگیری از کپک زدن آبغوره نیز موثر است.

۸- آبلیمو را منجمد کنید

اگر مقدار آبلیمویی که تهیه کرده‌اید زیاد است یا نگران خراب شدن آن هستید، می‌توانید آبلیمو را در قالب‌های کوچک یا ظروف یک بار مصرف کوچک بریزید و در فریزر قرار دهید. سپس می‌توانید برای مزه دار کردن غذا از این آبلیموهای منجمد شده استفاده کنید.

۹- آبلیمو را در یخچال قرار دهید

برای جلوگیری از خراب شدن آبلیمو و افزایش ماندگاری آن بهتر است آبلیمو را در مکانی تاریک و خنک بگذارید. بهترین مکان برای نگهداری آبلیمو قرار دادن آن در یخچال است.

۱۰- از هویج استفاده کنید

شاید برایتان عجیب باشد اما استفاده از هویج می‌توانید از خراب شدن آبلیمو جلوگیری می‌کند. در این روش باید آبلیمو را در قابلمه تمیز و خشک بریزید. سپس یک هویج را بشویید و پوست آن را جدا کنید. در ادامه هویج را به صورت درسته در آبلیمو بیندازید. یک شب تا صبح صبر کنید و بعد آن را از صافی رد کنید. در ادامه آبلیمو را در شیشه بریزید و در یخچال یا جای تاریک و خنک قرار دهید.

۱۱- قبل از آماده کردن آبلیمو لیموها را خشک کنید

نکته دیگری که باید در مورد جلوگیری از کپک زدن آبلیموی خانگی بدانید، خشک کردن لیموها است. قبل از تهیه آبلیموی خانگی باید لیموها را بشویید و به طور کامل خشک کنید. به خاطر داشته باشید که دستگاه آبمیوه گیری و همچنین دستتان نیز در زمان تهیه آبلیمو کاملا خشک باشد. ورود کمترین میزان آب و رطوبت به آبلیمو موجب کپک زدن آن می‌شود.

۱۲- آبلیمو را بدون پالپ نگهداری کنید

برای افزایش ماندگاری آبلیمو بهتر است آن را از صافی رد کنید و تفاله یا پالپ آبلیمو را جدا کنید. آن کار ماندگاری آبلیمو را بیشتر می‌کند. می‌توانید از پالپ آبلیمو برای تهیه انواع خورش و غذا استفاده کنید.

آیا کپک آبلیمو خطرناک است؟

بسیاری از افراد بعد از کپک زدن آبلیمو یا هر ماده غذایی قسمت کپک زده را جدا و باقی مانده آن را مصرف می‌کنند. بهتر است بدانید که این کار به شدت به سلامت شما آسیب وارد می‌کند و برای کودکان، افرادی مسن و همچنین کسانی که معده حساسی دارند خطرناک است.

آبلیموی کپک زده به هیچ عنوان قابل استفاده نیست و باید آن را به طور کامل دور بریزید.

به خاطر داشته باشید که در برخی از کپک‌ها نوعی ماده سمی به نام مایکوتوکسین وجود دارد که موجب بروز سرطان، به خصوص سرطان کبد می‌شود و بیماری‌های جدی برای بدن ایجاد می‌کند.

سوالات متداول

در این بخش به رایج‌ترین سوالات شما در مورد ترفند کپک نزدن آبلیمو پاسخ داده‌ایم.

کپک آبلیمو چه رنگی است؟

رنگ کپک آبلیمو شبیه به رنگ خود آبلیمو است و ممکن است به رنگ سفید آبی نیز مشاهده شود.

آیا جوشاندن آبلیمو ضرر دارد؟

جوشاندن آبلیمو تا حد زیادی از کپک زدن آن جلوگیری می‌کند، اما موجب از بین رفتن مواد مغذی موجود در آن می‌شود.

از کجا بفهمیم آبلیمو کپک زده است؟

اگر رنگ و بوی آبلیمو تغییر کرده و روی آن لایه‌ای سفید رنگ یا رنگی ایجاد شده، یعنی آبلیمو کپک زده و باید آن را دور بریزید.

آیا جوشاندن آبلیمو کپک زده به از بین رفتن کپک کمک می‌کند؟

برخی افراد آبلیموی کپک زده می‌جوشانند و دوباره استفاده می‌کنند. این کار تاثیری بر از بین بردن کپک‌ها ندارد و همه خواص آبلیمو را نیز از بین می‌برد.

آیا لایه سفید روی آبلیمو کپک است؟

در صورتی که بعد از مدتی یک لایه سفید روی آبلیمو ایجاد شود، معمولا این لایه مربوط به کپک است و دیگر نباید از آن استفاده کنید.

آبلیمو کپک زده را چکار کنیم؟

آبلیمو کپک زده به هیچ عنوان قابل مصرف نیست و باید آن را دور بریزید.

قرار گرفتن آبلیمو در معرض رطوبت و اکسیژن موجب می‌شود تا خیلی زود کپک بزند و کیفیت خود را از دست بدهد. برای جلوگیری از کپک زدن آبلیمو تنها باید نکاتی که در این مقاله گفته شد را رعایت کنید و آبلیمو را در مکان مناسبی دور از نور و حرارت قرار دهید. شما از چه روشی برای نگهداری آبلیمو استفاده می‌کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha