۰ نفر

وضعیت فعلی السالوادور، نخستین کشوری که بیت‌کوین را به‌عنوان پول قانونی به‌ رسمیت شناخت، چگونه است؟

۲۳ اسفند ۱۴۰۲، ۱۳:۴۴
کد خبر: 830487
وضعیت فعلی السالوادور، نخستین کشوری که بیت‌کوین را به‌عنوان پول قانونی به‌ رسمیت شناخت، چگونه است؟

کشور السالوادور، که در بخش شمالی آمریکای مرکزی واقع شده است، زمانی به‌خاطر چشم‌اندازهای آتشفشانی خیره‌کننده و فرهنگ لاتین پرشورش در جهان شهرت داشت. با این حال، اخیراً السالوادور، علاوه بر زیبایی‌های طبیعی و فرهنگی‌اش، به‌دلیل منحصربه‌فرد دیگری، یعنی اقدام جسورانه‌اش درباره بیت‌کوین، توجه جهانیان را به خود جلب کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، السالوادور به‌عنوان نخستین کشور در جهان که بیت‌کوین را به‌عنوان پول قانونی به رسمیت شناخته است، موضوع بحث و گفتگوی سرمایه‌گذاران رمزارز سراسر جهان شده است. بنابراین، پس از اعلام بیت‌کوین به‌عنوان یکی از ارزهای قانونی این کشور، بیت‌کوین دقیقاً چه تأثیری بر این کشور و زندگی مردمانش گذاشته است؟

منشاء ارتباط السالوادور و بیت‌کوین

منشاء ارتباط السالوادور و بیت‌کوین به ژوئن ۲۰۲۱ باز می‌گردد؛ در این تاریخ، نائب بوکله رئیس‌جمهور السالوادور، به امید خروج از انزوای مالی و بهبود بهره‌وری اقتصادی، بیت‌کوین را به‌عنوان یکی از ارزهای قانونی این کشور معرفی کرد. قبل از این رویداد، دلار آمریکا ارز اصلی السالوادور بود، اما این کشور با مشکلات مالی زیادی،‌ از جمله هزینه‌های بالای حواله، شمول مالی ضعیف، و تورم دست‌وپنجه نرم می‌کرد.

این کشور بیت‌کوین را به‌عنوان راه‌کاری بالقوه برای برطرف کردن این مشکلات در نظر گرفت. ماهیت غیرمتمرکز و جهانی این رمزارز امکان دور زدن سیستم مالی سنتی را فراهم می‌کند، و برای کشورهایی که به خدمات بانکداری سنتی دسترسی ندارند گزینهٔ مالی جدیدی به‌شمار می‌رود. علاوه بر این، بیت‌کوین به‌عنوان رمزارزی با عرضهٔ محدود می‌توانست در زمینهٔ تورم و کاهش ارزش پول ملی نیز به السالوادور کمک کند. اعلام بیت‌کوین به‌عنوان پولی قانونی به این معنی بود که بیت‌کوین در السالوادور به وضعیتی حقوقی مشابه دلار آمریکا دست می‌یافت، که به مردم این کشور اجازه می‌داد برای تراکنش‌ها و پرداخت‌ها به‌صورت آزادانه از بیت‌کوین استفاده کنند و به افزایش سهولت و بهره‌وری اقتصادی حواله‌های بین‌المللی نیز کمک می‌کرد.

به همین منظور، السالوادور در کنار «قانون بیت‌کوین» قوانینی را تصویب کرد که تصریح می‌کرد این کشور «موظف است شمول مالی شهروندانش را تقویت کند تا حقوق‌شان بهتر تضمین شود». علاوه بر این، طبقه‌بندی بیت‌کوین به‌عنوان پولی قانونی به این معنی است که شهروندان السالوادور که بیت‌کوین دارند یا از آن سود می‌برند از مالیات بر عائدی سرمایه معاف هستند.

انقلاب مالی بیت‌کوین برای السالوادور

برای بیش از ۶ میلیون شهروند السالوادور معرفی بیت‌کوین صرفاً معرفی شیوهٔ پرداختی جدید نیست، بلکه به‌عنوان انقلابی مالی محسوب می‌شوند که برابری را در خدمات مالی به ارمغان می‌آورد. قبل از این رویداد، حدود ۷۰٪ از مردم السالوادور حساب بانکی یا کارت اعتباری نداشتند، و از اساسی‌ترین خدمات مالی سنتی محروم بودند. بدین‌ترتیب مشارکت مستقیم در فعالیت‌های مالی از طریق گوشی‌های هوشمند افزایش یافت، و به تبع آن شهروندان از دسترسی آسان به خدمات رمزارز بهره‌مند شدند، که شمول مالی را نیز به‌میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. این سیستم رمزارز غیرمتمرکز انحصار بانک‌های سنتی را از میان برمی‌دارد، و فرصت مشارکت در اقتصاد جهانی را در اختیار افرادی بیشتری قرار می‌دهد.

علاوه بر این، اتکای السالوادور به دلار آمریکا به‌عنوان پول قانونی باعث شده بود سیاست پولی این کشور به‌صورت غیرمستقیم تحت تأثیر سیاست‌های اقتصادی آمریکا قرار بگیرد. معرفی بیت‌کوین به‌عنوان پول قانونی، فرصت دیگری را برای استقلال مالی در اختیار السالوادور قرار داد، البته این اقدام با ریسک نوسان قیمت بیت‌کوین همراه است.

اهمیت جهانی اقدام السالوادور

تجربهٔ موفق السالوادور در زمینهٔ بیت‌کوین علاوه بر اینکه پیامدهای چشمگیری برای این کشور دارد، مطالعه‌ای موردی را نیز در اختیار دنیا قرار می‌دهد. در حال حاضر، مردم بسیاری از کشورها و مناطق با معضلات مشابه، یعنی نداشتن دسترسی به خدمات مالی ابتدایی مواجه هستند. گسترش و بکارگیری رمزارز راه‌کار جدیدی را در اختیار مردم قرار می‌دهد و پلتفرم‌های معامله‌گری به گسترش استفاده از رمزارز در جهان سوم کمک می‌کنند.

صرافی جهانی رمزارز کوینکس دروازه‌ای ایمن و یکپارچه برای گسترش استفاده از رمزارزها به‌شمار می‌رود، و مسیر ورود به دنیای رمزارزها را برای افراد بیشتری از سراسر جهان هموار می‌کند. کوینکس بر ایجاد محیطی عادلانه برای معاملهٔ رمزارز متمرکز است، و از طریق پلتفرم خود به کاربران تمامی کشورها و مناطق اجازهٔ بهره‌مندی از خدمات حرفه‌ای، ساده و امن در زمینهٔ معاملات رمزارز می‌دهد. کوینکس با پایبندی به از یکی از مفاهیم کلیدی خود، یعنی «از بین بردن پیچیدگی»، فرآیند پیچیدهٔ معامله کردن دارایی‌های رمزارز را تسهیل و به تجربه‌ای بی‌نقص تبدیل می‌کند. در حال حاضر کوینکس بیش از ۹۰۰ دارایی رمزارز و بیش از ۱٫۳۰۰ بازار معامله را پیشنهاد می‌دهد، و امکان سوآپ بی‌نقص دارایی از هر بلاک‌چینی را فراهم می‌کند. در عین حال، صرافی کوینکس با ترویج رمزارزها و فناوری بلاک‌چین، مسیر جدیدی به سوی آزادی مالی را در اختیار میلیون انسان محروم از خدمات مالی سنتی در سراسر جهان قرار می‌دهد.

جمع‌بندی

استفاده از بیت‌کوین در السالوادور صرفاً انقلابی مالی نیست، بلکه تحولی اجتماعی نیز محسوب می‌شود. این رویداد پتانسیل عظیم رمزارزها در بهبود انزوای مالی و رشد اقتصادی را به دنیا ثابت کرده است. با توجه به اینکه همه روزه کشورها و سازمان‌های بیشتری به رمزارزها توجه می‌کنند و استفاده از آنها را مد نظر قرار می‌دهند، این انقلاب مالی به رهبری السالوادور در سراسر جهان ادامه خواهد داشت، و امید را در دل انسان‌های بیشتری زنده خواهد کرد. پیدایش پلتفرم‌های معاملهٔ رمزارزی مانند کوینکس هم مسیر ورود مشتاقان بیشتری از سراسر جهان را به این حوزه هموار می‌کند، و به کاربران بیشتری از کشورها و مناطق مختلف جهان کمک می‌کند به‌آسانی و آزادانه به گزینه‌های معامله‌گری و سرمایه‌گذاری بیشتری دسترسی پیدا کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha