۰ نفر

بهار بهترین فصل برای روزه‌داری

۲۲ اسفند ۱۴۰۲، ۱۷:۰۲
کد خبر: 830254
بهار بهترین فصل برای روزه‌داری

مدیر گروه طب سنتی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: روزه داری فرصت مناسبی برای پالایش مواد زائدی است که در طول سال در جسم و جان انسان انباشته شده است و تقارن ماه مبارک رمضان با بهار، بهترین زمان برای این پاک سازی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، دکتر سیدجمال میرموسوی روز سه شنبه اظهار کرد: رعایت برخی نکات و توصیه های علمی و بهداشتی و روزه‌داری صحیح می تواند کمک زیادی به تحقق این امر کند.

وی با اشاره به برخی مزیت های روزه داری برای سلامت جسم، افزود: در طب ایرانی روزه‌داری علاوه بر برخی تدابیر کلی و عمومی، مبتنی بر توصیه های فردمحور بسته به مزاج و شرایط فرد است و روزه گرفتن در واقع تمرینی برای مهار امیال نفسانی و تکانه های درونی، تقویت صبر و آستانه تحمل است، پس این کنترل باید هم در برابر گناهان و هم در مقابل تمایلات غریزی همچون پرنوشی، پرخوری و پرخوابی باشد.

دکتر میرموسوی ۲ مساله اصلی در روزه داری را خواب و خوراک دانست و گفت: برنامه غذایی سحر و افطار باید متناسب با فصل بهار مقوی و سبک باشد. روزه دار باید با در نظر گرفتن نیازهای طبیعی بدن خود به نحوی برنامه‌ریزی کند که تقریبا معادل غذای مورد نیاز روزانه خود را به جای چند وعده، در ۲ وعده افطار و سحری دریافت کند.

مدیر گروه طب سنتی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار افزود: مناسب است که روزه دار افطار خود را با یک نوشیدنی گرم و ترجیحاً کمی شیرین نظیر آب جوش ولرم یا چای کمرنگ همراه با یک یا ۲ عدد خرما یا با کمی عسل، مویز و یا کشمش و یک غذای سبک و ساده و زودهضم آغاز کند که با یک تا ۲ ساعت فاصله و برای رفع عطش و غلبه بر خشکی بدن، می توان از شربت سکنجبین، گلاب و بیدمشک نیز استفاده کرد.

دکتر میرموسوی تصریح کرد: روزه داران باید در حد فاصل افطار و سحر، آب و مایعات کافی بنوشند. آشامیدن آب زیاد همزمان با وعده‌های غذایی مذکور یا بلافاصله بعد از صرف سحری، برای جلوگیری از تشنگی، کاری نادرست است که می تواند منجر به بروز مشکلات گوارشی همچون رفلاکس، نفخ و سوء هاضمه شود.

وی تاکید کرد: در وعده های افطار و سحر نیز باید از مصرف غذاهای مختلف و متنوع در یک وعده خودداری کرد، چرا که معده و دستگاه گوارش برای هضم دچار مشکل می شوند و باید مراقب بود که کاهش تعداد وعده‌های غذایی با پرخوری، درهم‌خوری و روی‌هم‌خوری جایگزین نشود.

این پزشک طب سنتی اضافه کرد: نان و پنیر با سبزی و گردو، تخم مرغ عسلی، فرنی (با کمی نبات)، سوپ جو به همراه ۲ عدد آلو بخارا و روغن زیتون، یا یکی از مرباهای به آلو، هویج، کدو حلوایی یا سیب با کمی کره گاوی و نان سنگک می‌توانند به عنوان یک وعده غذایی مناسب برای افطاری در نظر گرفته شوند و بهتر است استفاده از سبزی خوردن در وعده افطار برای جلوگیری از بروز یبوست مد نظر باشد.

میرموسوی افزود: باید از مصرف زیاد برخی نوشیدنی ها و مواد غذایی همچون چای پررنگ، قهوه، کاکائو، زولبیا بامیه و بعضی انواع آش ها مثل آش رشته همراه با روغن فراوان و سایر تنقلات مضر پرهیز کرد و با توجه به اینکه یک تا ۲ ‌ساعت بعد از صرف افطاری، زمان خوبی برای مصرف میوه است، نوشیدن آب‌میوه‌های طبیعی نیز ضمن کاستن از عطش، منبع مفیدی برای تامین املاح و ویتامین‌های مورد نیاز بدن به شمار می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: برای وعده سحری هم توصیه می شود فرد یک تا ۱.۵ ساعت قبل از خوردن سحری بیدار شده و مایعات موردنیاز را یک ربع تا نیم ساعت قبل از سحری و یا با فاصله مناسب از وعده سحر و یک ربع مانده به اذان صبح بنوشد. استفاده از یکی از انواع خورشت‌های ایرانی به ویژه خورشت‌های حاوی مواد غذایی ملیّن و رطوبت‌بخش مانند کدو و آلو در وعده سحری انتخابی مناسب است.

دکتر میرموسوی افزود: روزه دار تا حد امکان بلافاصله بعد از خوردن سحری نباید بخوابد، و معمولا یک تا ۲ ساعت بعد از وعده سحری زمان مناسبی برای خوابیدن است و می توان از این فاصله زمانی برای عبادت یا انجام امور روزمره استفاده نمود.

مدیر گروه طب سنتی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: خواب منظم نیز به اندازه خوردن در روزداری مهم است. فرد باید حتما بعد از افطار، چند ساعت خواب باکیفیت و پیوسته تا زمان سحر داشته باشد و بدون شک خواب زودهنگام در این ایام ضمن کمک به هضم وعده افطار و باز شدن اشتها برای خوردن سحری، امکان بیداری به موقع و بهره بردن از فیوض معنوی سحرگاه ماه رمضان را فراهم می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha