۰ نفر

خراسان شمالی تنها استان با ۴ پارک ملی است

۲۲ اسفند ۱۴۰۲، ۱۲:۰۵
کد خبر: 830170
خراسان شمالی تنها استان با ۴ پارک ملی است

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست خراسان شمالی گفت: این استان در کشور تنها استانی است که با احتساب پارک ملی گلستان، چهار پارک ملی دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، روح‌الله لایق در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: پارک‌های ملی سالوک، ساریگل، ضامن آهو و بخشی از پارک ملی گلستان در حوزه استحفاظی این استان قرار دارند.

وی گفت: از آنجا که طبق قانون از ورود دام به پارک‌های ملی جلوگیری می‌شود، این پارک‌ها مناطق بکری هستند که پوشش گیاهی و جانوری بسیار خوبی دارند.

لایق ادامه داد: مساحت پارک ملی گلستان ۹۲ هزار هکتار است که ۴۴ درصد معادل ۴۱ هزار هکتار از مساحت آن در حوزه استحفاظی خراسان شمالی قرار دارد. براساس پژوهش‌های انجام‌شده در این پارک حدود ۱۳۷۰ گونه گیاهی دیده شده است.

وی بیان کرد: در پارک ملی گلستان ۵۸ گونه حیوانی پستاندار، ۱۵۰ گونه از پرندگان، ۲۴ گونه از خزندگان و دوزیستان و ۱۰ گونه از ماهی‌ها دیده شده است. بیشترین گونه‌های حیوانی و گیاهی موجود در پارک ملی گلستان در حوزه استحفاظی خراسان شمالی قرار دارند.

او اظهار کرد: خراسان شمالی استانی است که با طی کردن کمترین مسافت زمانی و مکانی از یک نقطه سردسیر و پربارش به منطقه کویری می‌رسیم یا با طی کردن کمترین مسافت از منطقه جنگلی به منطقه کویری خواهیم رسید. از سوی دیگر در کل ایران فقط هشت گربه‌سان باقی مانده است و خراسان شمالی جزو معدود استان‌هایی است که هر هشت گربه‌سان دارد.

معاون اداره کل محیط زیست خراسان شمالی افزود: خراسان شمالی بهترین زیستگاه برای گربه‌سان‌های پلنگ، یوزپلنگ، گربه شنی، گربه پالاس، گربه جنگلی، گربه وحشی، کاراکال و لینکس است. از سوی دیگر، شرقی‌ترین جنگل‌های بلوط کشور در خراسان شمالی واقع شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha