۰ نفر

هشت قلاده پلنگ در خراسان رضوی مشاهده شد

۱۱ آذر ۱۴۰۲، ۱۰:۳۳
کد خبر: 811246
هشت قلاده پلنگ در خراسان رضوی مشاهده شد

رییس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان رشتخوار گفت: تاکنون وجود هشت قلاده پلنگ در این شهرستان بر اساس اظهارات عینی و مشاهدات اهالی گزارش شده‌ است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران،سعید توانا گفت: به دلیل استتار فوق‌العاده پلنگ تاکنون امکان تصویربرداری از آنها تحقق نیافته‌ است.

وی بیان کرد: در عین حال تاکنون گزارش یا مشاهده‌ای از هر گونه اتلاف این گربه‌سان به دست ما نرسیده‌ است.

رییس حفاظت محیط زیست رشتخوار در بخش دیگری از سخنانش اهالی این منطقه را حامیان اصلی محیط زیست دانست و گفت: گواه این ادعا تحویل ۴۵ مورد گونه های جانوری از حیات وحش آسیب دیده به این اداره از ابتدای امسال است که ۷۰ درصد این گونه‌های جانوری یا پرندگان زخمی، بعد تیمار در طبیعت رهاسازی می‌شوند.

وی با بیان اینکه ۲۶ هزار و ۳۱۹ هکتار از منطقه شکار ممنوع «بزمای» واقع در جنوب خراسان رضوی در این شهرستان واقع است، افزود: سهم شهرستان زاوه ۴۲ و تربت‌حیدریه پنج درصد و لذا با توجه به وسعت پهنه، شهرستان معین و مدیریت آن بر عهده این اداره و منطقه بزمای از ارتفاعات رشتخوار آغاز و تا منطقه دشتی، این خطه ادامه پیدا می‌کند.

توانا مساحت شهرستان رشتخوار را ۴۲۰ هزار هکتار عنوان کرد و ادامه داد: از این میزان ۳۱۸ هزار هکتار به اراضی منابع طبیعی اختصاص دارد که تنها وسعت منطقه دشت رشتخوار ۸۵ درصد کل مساحت این شهرستان را شامل می‌شود.

هشت قلاده پلنگ در خراسان رضوی مشاهده شد

وی از خشکسالی به عنوان مهمترین چالش زیست محیطی این خطه یاد کرد و افزود: با این حال موضوع آبرسانی به حیات وحش به اشکال مختلف و از جمله ساخت آبشخور یا لوله کشی در ارتفاعات، با جدیت دنبال می‌شود.

رییس حفاظت محیط زیست رشتخوار همچنین گفت: طبق تعریف سازمان محیط زیست کشور، مناطق محیط زیستی چهار منطقه شامل مناطق حفاظت‌شده، پناهگاه حیات‌وحش، آثار طبیعی ملی و پارک ملی است که این مناطق هم مالکیت و هم حفاظت محیط زیست آنها بر عهده این سازمان است و در ذیل آنها مناطق شکار ممنوع واقع می باشد.

وی ادامه داد: در رشتخوار هیچ یک از آن مناطق چهارگانه وجود ندارد، اما منطقه شکار ممنوع بزمای خراسان رضوی در این خطه واقع است.

توانا در ادامه به معرفی گونه‌های شاخص جانوری پرداخت و بیان کرد: در قسمت‌ کوهستانی قوچ و میش و در منطقه دشتی گونه شاخص "آهوی دشتی" می‌باشد که زیست بوم آن دشت هزار راه یا دشت شکسته‌ها است.

به گفته وی، در گروه پرندگان هوبره و گونه در حال انقراضی به نام لک‌لک سیاه که آشیان آن در مناطق کوهستانی شناسایی شده، در رصد این اداره است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha