۰ نفر

سبد غذایی مبنای تعیین دستمزد کارگران نیست

۲۰ اسفند ۱۴۰۲، ۱۷:۵۱
کد خبر: 829722
سبد غذایی مبنای تعیین دستمزد کارگران نیست

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این که سبد غذایی مبنای تعیین دستمزد کارگران نیست، گفت: تعیین سبد غذایی برای مشاغل، فاقد مبنای علمی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، پدرام پاک آیین درباره خبر انتشار یافته مبنی بر تعیین کالری مورد نیاز کارگران از سوی وزارت بهداشت در کمیته مزد کارگران گفت: هدف از تعیین سبد غذایی، توصیه سیاستی در حوزه تولید مواد غذایی است  نه مصرف آن.  

وی افزود: اولاً سبد غذایی در وزارت بهداشت در مرحله تدوین قرار دارد و هنوز نهایی نشده است؛ ثانیاً سبد غذایی هیچ گاه مبنای تعیین دستمزد قرار نداشته و تعیین سبد غذایی برای مشاغل، فاقد مبنای علمی است.

پاک‌آیین با بیان اینکه وزارت بهداشت مرجع تعیین دستمزد کارگران نیست، تصریح کرد: هیچگاه از وزارت بهداشت درباره سبد غذایی کارگران به عنوان مبنای تعیین دستمزد یا به هر عنوان دیگر استعلام نشده است.

دستیار وزیر بهداشت یادآور شد: سبد غذایی مطلوب از سوی وزارت بهداشت هر چند سال یک‌بار تدوین می‌شود که ابزاری برای هماهنگی و برنامه‌ریزی در زمینه تولید و عرضه غذا با هدف  تغذیه سالم آحاد جامعه است.

پاک‌آیین گفت: سبد غذایی که مورد استناد قرار گرفته مربوط به حدود 10 سال پیش است و سبد غذایی جدیدی تدوین نشده است؛ تدوین سبد غذایی جدید در حال طی مراحل نهایی است که در سال آینده رونمایی می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: هدف از تدوین سبد غذایی مطلوب از سوی وزارت بهداشت، برنامه‌ریزی برای عرضه و توصیه سیاستی برای  تولید غذاست نه مصرف آن؛ چرا که نیاز و الگوی تغذیه افراد بر اساس سبد غذایی تعیین نمی‌شود.

وی از میانگین نیاز جامعه به عنوان یکی از مولفه‌ها در تدوین سبد غذایی یاد کرد و تعیین سبد غذایی برای مشاغل را فاقد مبنای علمی دانست.

 هفته گذشته جلسه کمیته مزد تشکیل شد که در پی آن، گزارش وزارت بهداشت درباره سبد غذایی جدید مورد انتقاد کارگران قرار گرفت؛ علت تعجب و انتقاد گروه کارگری این بود که بدون نظرخواهی از این گروه، میزان کالری مورد نیاز در سبد معیشت تغییر کرده بود! به‌ اعتقاد نمایندگان کارگری، کاهش میزان کالری در سبد معیشت که از سوی وزارت بهداشت به وزارت کار ارائه شد در راستای ارزان‌سازی سبد معیشت است که مورد قبول کارگران نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha