۰ نفر

در کنگره نفت و نیرو مطرح شد؛

توتال در پارس جنوبی به ایران خیانت کرد

۲۰ اسفند ۱۴۰۲، ۱۳:۱۱
کد خبر: 829658
توتال در پارس جنوبی به ایران خیانت کرد

مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت ایران گفت: توتال فرانسه، پروژه فشارافزایی میدان گازی پارس جنوبی را که برای پایداری تولید گاز در این میدان حیاتی است و قرارداد انجام آن را با ایران منعقد کرده بود، به بهانه تحریم ها به قطر برد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، علی کاردر مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت ایران گفت: توتال فرانسه، پروژه فشارافزایی میدان گازی پارس جنوبی را که برای پایداری تولید گاز در این میدان حیاتی است و  قرارداد انجام آن را با ایران منعقد کرده بود، به بهانه تحریم ها به قطر برد.

کاردر افزود: فشارافزایی، مهمترین اولویت برای حفظ و ارتقای تولید گاز در میدان پارس جنوبی است و چون تاکنون اهتمام لازم بر پیگیری و تحقق آن نبوده است، از سال 1404 به بعد با مشکلات عدیده در بهره برداری از پارس جنوبی، به ویژه با افت تولید مواجه خواهیم بود.

وی تاکید کرد با توجه به سرمایه گذاری سنگین قطر برای حداکثر برداشت از میدان مشترک پارس جنوبی و همکاری تنگاتنگ توتال، به زودی قطر در استحصال گاز از پارس جنوبی، ایران را با فاصله زیاد پشت سر خواهد گذاشت.

مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت ایران درباره ورود صندوق توسعه ملی به تصدیگری در حوزه نفت و گاز کشور گفت: اگر صندوق در قامت سرمایه گذار به این حوزه قدم بگذارد، قابل قبول است اما اگر بخواهد به عنوان بازیگر و اپراتور جدید به فرایند تولید و فروش نفت خام وارد شود، حتما خسارت بار خواهد بود.

علی کاردر با مقایسه بازدهی اقتصادی واردات بنزین و گازوئیل با پالایشگاه سازی، خاطرنشان کرد: استدلال های محکم اقتصادی گواه است که قیمت تمام شده بنزین و گازوئیل وارداتی با محصول تولید داخل، تفاوت زیادی ندارد لذا سرمایه گذاری در ساخت پالایشگاه فقط برای تضمین امنیت انرژی کشور قابل توجیه است، نه از منظر هزینه فایده اقتصادی.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 15
  • فرزاد IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    0 0
    شمایید که بهانه سازی میکنید تا با خیال راحت میادین را به شرکتهای روسی مجانی بدهید و هیچ کی صداش در نیاد تحریم های بین الملل بهانه نیست دلیل قاطع و محکمی است که خود شما هم باعث و بانی اش هستید
  • آرمان IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    0 0
    کاش یکی به این دوستان بتونه اطلاع بده اساسا در دنیای تجارت جهانی کسی با کسی برادر و رفیق نیست، خیانتکار هم اون گروهی بودند که با جوسازیهای داخلی باعث بر هم خوردن برجام و ادامه تحریمها و در نتیجه خروج توتال و چند میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و هدررفت چندین هزار ساعت مطالعات مهندسی و فنی شدند. دنبال خیانتکار در داخل باید گشت نه یه شرکت بین المللی که که کارش بیزینس جهانی و رقابت هست
  • حمید .علی همدانی IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    0 0
    به خداوند مهربان قسمتون میدم قدری دلسوز و کارامد باشید و لا اقل ببینید که ارتشهای ایران و در مثل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اگر مانند دولتها یعنی اداره جان دولتی عصوصا شرکت نفت ضعف هایی مشابه داشتند و سرسخت و تلاشگر نبودند ما الآن انیت به این بالایی نظامی ندتشتیم که خوشبختانه فقط تست تجهیزات نظامی ما و سطح بالای کارایی آنها دشمنان را به مقداری قابل توجه و به عقب نشینی نظامی منطقی دوچار کرده است و ما میتوانیم خود صادر کننده تجهیزات نظامی برای ایجاد صلح جهانی ماثر و سر بلند باشیم . ای بابا دولتها چرا بعضی اختیارات را به ارتشهای بزرگ ایران واگذار و یا حد اقل درخاست کمک علمی از ایشان نمیکنند . جلدی باشید و قدر مملکت و مقام خودتان باشید . شرکت نفتیها لطفا ⚘⚘
  • غضنفر IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    0 0
    علی جان، قطر از سال ۱۹۹۶ که بهره برداری از گنبد شمالی (پارس جنوبی ما) را شروع کرد روی هر سکوی تولید گاز، کمپرسورهای یدک برای روز مبادا و کاهش فشار چاه ها را در نظر گرفتند. جنابعالی اصلا از فرآیند سکوهای قطر خبر داری؟ شما دو میلیارد دلار سرمایه صندوق بازنشستگی نفت و پول بیت المال رو در پروژه ایران ال ان جی هزینه کردید و سالهاست این پروژه را با ۶۰ درصد پیشرفت رها کردید، فکری به حال این دسته گل تان بکنید.
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    غربی ها انسانهای خیانت کار هستند و غربگداها بدتر از اونها